Emne

transport

Sådan vil coronakrisen kunne revolutionere byernes transportsektor

Trafikforskere forudser, at pandemien varigt vil ændre vores trafikmønstre – for første gang i årtier er privatbilens dominans sat under pres
Også som podcast

Elbiler er gode for klima og miljø, så der burde køre flere af dem rundt på de danske veje

En benzin- eller dieseldrevet bil udleder i løbet af sin levetid tre gange så meget CO2 som en elbil i Danmark. Derfor er elbiler afgørende for at gøre persontransporten mere bæredygtig, fortæller prodekan Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet i denne uges afsnit af ’Den grønne løsning’

Brevkassen: Hvem har magten over elbilen?

Skal jeg æde uroen over min mands chancekørsel i mig – eller prøve at sætte mig igennem, spørger Den Nervøse Elbilist

Dybt skadeligt for den grønne omstilling, at benzin er billigere end biogas

I transportsektoren ønsker vi at gøre biler, busser og tankstationer grønnere, men for høje afgifter på biogas blokerer for, at vi kan lave de nødvendige investeringer, skriver administrerende direktører i hhv. Nature Energy og KP Logistik i dette debatindlæg

El-løbehjul bør ikke forbydes trods ulykker

Ingen vil forbyde biler og cykler, selv om de transportmidler også giver ulykker, så hvorfor skulle det argument holde i forhold til elløbehjulene, spørger gymnasieelev Mikael Saeedzadeh i dette debatindlæg

Et maraton i tålmodighed

Efterlod buschaufføren os med vilje i bjergtynd luft? Kan man overhovedet vinde i disciplinen tålmodighed, hvis man er oppe imod tibetanere og kinesere?

Borgmestrene er som forkælede børn, der tuder over, at deres motorveje ikke bliver til noget

Transportministeren lægger op til en genvurdering af de milliardinvesteringer, der er lagt i fremtidige motorvejsbyggerier. Det vækker bekymring hos flere borgmestre, men en genvurdering er en rigtig god idé, skriver Karin Mette Petersen i dette debatindlæg

Debatten fortsætter: Argumenter imod el-løbehjul

El-løbehjul gør livet surt – og risikabelt – for andre bløde trafikanter, skriver David Rehling i denne leder som svar på Mathias Sindbergs leder om selvsamme

Debatten fortsætter: Argumenter for el-løbehjul

Én ting er mere barnligt end voksne mennesker på løbehjul. Det er at affeje enhver forandring som forfald, og forveksle sin egen afsmag med et samfundsproblem, skriver Mathias Sindberg i denne leder, som følges op af en kritik af det risikable ved el-løbehjulene af David Rehling

Hvis vi skal transportere os anderledes, skal vi lave vores transportpolitik anderledes

Transportminister Benny Engelbrecht vil starte helt forfra om fremtidens trafikale investeringer. Han har ambitioner om at skabe brede flertal, men med togfond og en markant grønnere ambition kan den øvelse blive svær. Og så er der en helt grundlæggende modsigelse – særligt for en grøn regering – i at lade jernbane betale af olieindvinding

Sider

Mest læste

  1. Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  2. Uvillige partnere, fantasier om ’horen’, ensomhed, kompensation for en tabt magtbastion, chancen for at være den passive, uforpligtende sex – mænds motiver for at købe sex er vidt forskellige
  3. Alt, hvad hun gjorde, var at nægte at afgive sin plads i bussen til en hvid passager. Men Rosa Parks' standhaftighed blev den gnist, der antændte ilden i USA's borgerretsbevægelse og ændrede det amerikanske samfund
  4. I morgen forhandles der på Christiansborg om regeringens nye energiplaner. Økonomisk set har de ekceptionelt lave brændselspriser afstedkommet enorme fejlinvesteringer - bl.a. fordi Finansministeriets homo economicus bruger en helt forkert model til deres beregninger
  5. En benzin- eller dieseldrevet bil udleder i løbet af sin levetid tre gange så meget CO2 som en elbil i Danmark. Derfor er elbiler afgørende for at gøre persontransporten mere bæredygtig, fortæller prodekan Jakob Stoustrup fra Aalborg Universitet i denne uges afsnit af ’Den grønne løsning’
  6. Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne
  7. Nattog er på vej til en renæssance på grund af deres klimavenlighed. Det Europæiske Miljøagentur peger alene på nattog som alternativ til fly på de længere afstande i Europa. Og det er så absolut muligt at indføre nattog fra Danmark og Sverige til Europas midte
  8. Blidt svæver de henover himlen, de store skyhvaler. Som et symbol på al den ubændige opfindsomhed, der kendetegner den moderne verden. Fra storhedstiden i 1920'rne og 1930'rne, hvor folk rejste over Atlanten i den største grad af luksus til vore dages forsøg på at udvikle en miljøvenlig transportform Jamen, du skal jo forestille dig en kæmpemæssig luksusliner, et Titanic med franske kokke, sovekabiner og spisesaloner, som er over 150 meter lang og så flyver den bare gennem luften...