Emne

transport

Brevkasse: Hvem har magten over elbilen?

Skal jeg æde uroen over min mands chancekørsel i mig – eller prøve at sætte mig igennem, spørger Den Nervøse Elbilist

Dybt skadeligt for den grønne omstilling, at benzin er billigere end biogas

I transportsektoren ønsker vi at gøre biler, busser og tankstationer grønnere, men for høje afgifter på biogas blokerer for, at vi kan lave de nødvendige investeringer, skriver administrerende direktører i hhv. Nature Energy og KP Logistik i dette debatindlæg

El-løbehjul bør ikke forbydes trods ulykker

Ingen vil forbyde biler og cykler, selv om de transportmidler også giver ulykker, så hvorfor skulle det argument holde i forhold til elløbehjulene, spørger gymnasieelev Mikael Saeedzadeh i dette debatindlæg

Et maraton i tålmodighed

Efterlod buschaufføren os med vilje i bjergtynd luft? Kan man overhovedet vinde i disciplinen tålmodighed, hvis man er oppe imod tibetanere og kinesere?

Borgmestrene er som forkælede børn, der tuder over, at deres motorveje ikke bliver til noget

Transportministeren lægger op til en genvurdering af de milliardinvesteringer, der er lagt i fremtidige motorvejsbyggerier. Det vækker bekymring hos flere borgmestre, men en genvurdering er en rigtig god idé, skriver Karin Mette Petersen i dette debatindlæg

Debatten fortsætter: Argumenter for el-løbehjul

Én ting er mere barnligt end voksne mennesker på løbehjul. Det er at affeje enhver forandring som forfald, og forveksle sin egen afsmag med et samfundsproblem, skriver Mathias Sindberg i denne leder, som følges op af en kritik af det risikable ved el-løbehjulene af David Rehling

Debatten fortsætter: Argumenter imod el-løbehjul

El-løbehjul gør livet surt – og risikabelt – for andre bløde trafikanter, skriver David Rehling i denne leder som svar på Mathias Sindbergs leder om selvsamme

Hvis vi skal transportere os anderledes, skal vi lave vores transportpolitik anderledes

Transportminister Benny Engelbrecht vil starte helt forfra om fremtidens trafikale investeringer. Han har ambitioner om at skabe brede flertal, men med togfond og en markant grønnere ambition kan den øvelse blive svær. Og så er der en helt grundlæggende modsigelse – særligt for en grøn regering – i at lade jernbane betale af olieindvinding

Kaare Dybvads politiske ferie: Følg med boligministeren på biltur gennem Europa

For første gang i mange år skal jeg ikke flyve på ferie, og jeg glæder mig. Bilturen til Frankrig bliver en rejse gennem nogle af de landskaber, der har betydet mest for min personlige og politiske dannelse, skriver boligminister Kaare Dybvad (S) i dette debatindlæg

Brevkassen: Vores venner flyver klimaet i sænk

Vi har nogle gode venner, som vi har set i årtier – nu er de gået på pension, og de rejser konstant

Sider

Mest læste

  1. Skal jeg æde uroen over min mands chancekørsel i mig – eller prøve at sætte mig igennem, spørger Den Nervøse Elbilist
  2. Nattog er på vej til en renæssance på grund af deres klimavenlighed. Det Europæiske Miljøagentur peger alene på nattog som alternativ til fly på de længere afstande i Europa. Og det er så absolut muligt at indføre nattog fra Danmark og Sverige til Europas midte
  3. Børn må selv bestemme, hvad de vil spise, og hvem de skal bo hos, til gengæld tror de voksne ikke længere på, at børnene selv kan gå over gaden
  4. Uvillige partnere, fantasier om ’horen’, ensomhed, kompensation for en tabt magtbastion, chancen for at være den passive, uforpligtende sex – mænds motiver for at købe sex er vidt forskellige
  5. Alt, hvad hun gjorde, var at nægte at afgive sin plads i bussen til en hvid passager. Men Rosa Parks' standhaftighed blev den gnist, der antændte ilden i USA's borgerretsbevægelse og ændrede det amerikanske samfund
  6. I morgen forhandles der på Christiansborg om regeringens nye energiplaner. Økonomisk set har de ekceptionelt lave brændselspriser afstedkommet enorme fejlinvesteringer - bl.a. fordi Finansministeriets homo economicus bruger en helt forkert model til deres beregninger
  7. På regning: Økonomien i metroprojekterne er som optimistiske joller i elementers rasen. Hidtil er det med broerne gået godt at indkapsle de store investeringer i selskaber og lade brugerne betale de store milliardlån på sigt
  8. Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne