Emne

transportsektoren

Artikler
Klimabelastning
27. januar 2023

Én vej frem i transportsektorens klimaindsats: Rul biltrafikken tilbage

Vejtrafikken dominerer transportsektorens klimabelastning og udleder mere CO2 i dag end i 1990
Målet om en million elbiler i 2030 kan godt nås, men det løser ikke problemet. Trafikken vil fortsat vokse, og der vil fortsat være alt for mange fossilbiler tilbage.
Læserbrev
22. november 2022

Vi skal tale mere om alle de afledte goder, den grønne omstilling bringer med sig

Vi mangler en positiv vision om det bedre liv i et bæredygtig samfund. Altså en vision med fokus på alt det, vi får, og ikke kun på det, vi mister
En klimavenlig transportsektor kan medføre flere smukke, uberørte og stille landskaber og natur, fordi vi ikke behøver så meget ny infrastruktur, skriver seniorforsker Claus Hedegaard Sørensen.
Kronik
3. november 2022

Den nye regering bør nedlægge Vejdirektoratet. Det står i vejen for en grønnere infrastruktur

Rammerne i Vejdirektoratet står i vejen for at udvikle en sammenhængende klimavenlig transportpolitik. Det ensidige fokus på bilismen bliver selvforstærkende, så bilen for mange bliver en forudsætning for at kunne klare sig i hverdagen
Hvis vi bare bliver ved med at udvide vejene, i takt med at antallet af biler stiger, svarer det til at løsne bæltet i bukserne, i takt med at man bliver federe og federe, skriver Bjørn Olsen.
Kommentar
8. september 2021

’Grønne’ infrastrukturprojekter er det nye sort, men de er ikke altid gode for klimaet

Massiv udbygning med grøn infrastruktur er blevet et mantra for regeringer verden over. Det lyder besnærende, men en række faktorer gør, at mange ’grønne’ infrastrukturprojekter slet ikke er så klimavenlige endda, skriver klummeskribent George Monbiot i denne klumme
Mere end noget andet er det nye veje, der river skovene i Amazonas fra hinanden.
Kronik
24. august 2021

Klimaansvarlighed og transportplanlægning: Bemærkninger til et overset regeringsudspil

Der blev, før Folketinget drog på sommerferie, hvirvlet så meget støv op fra trafikforliget og rivegildet om fordelingen af midler til nye motorveje og jernbaneopgraderinger, at det næsten har skjult en væsentlig strategiudmelding fra regeringen
Det er tvingende nødvendigt at gribe ind over for transportens CO2-udledninger, og en massiv reduktion af transportens omfang er derfor nødvendig, skriver dagens kronikører.
Klima
29. juni 2021

Infrastrukturaftalen til 161 milliarder giver masser af motorveje, men ikke meget klima

Alle Folketingets partier er med i infrastrukturaftalen, som blev præsenteret mandag. Enhedslisten, SF og Alternativet sidder dog over på enkelte dele af aftalen, mens eksperter er kritiske over for aftalens klimaregnskab og efterlyser flere oplysninger om CO2-udledningen
Infrastrukturaftalen rummer over 25 motorvejs- og vejanlægsprojekter, som hver især bedømmes at give en ekstra klimabelastning. Effekterne af de enkelte vejstrækninger kan dog ikke umiddelbart lægges sammen, da projekterne vil påvirke hinanden, hvad trafikmængde og CO2-belastning angår, oplyser Transportministeriet i et notat, som Information er kommet i besiddelse af.
Kronik
15. december 2020

Shippingindustrien har for længe haft fripas til at ødelægge havnebyer og økosystemer

Den manglende regulering af den internationale shippingindustri koster hvert år mange menneskeliv og stor miljøødelæggelse. Det er på tide, at Danmark går foran og kræver de nødvendige ændringer i de internationale konventioner, skriver ph.d.-studerende Federico Jensen og aktivist Malene Eilersen i dette debatindlæg
I juli gik et japansk skib registreret under Panamas flag på grund ud for østaten Mauritius og brækkede midt over. Olie strømmede ud over landets hvide sandstrande, og de miljømæssige og turistøkonomiske konsekvenser for de lokale sås tydeligt, da 50 livløse hvaler og delfiner skyllede i land.
Nyhed
4. september 2020

Enhedslisten vil give et tilskud på 100.000 kroner til de første 100.000 elbiler

Transportsektoren er en af de allerstørste hovedpiner i den grønne omstilling. Nu foreslår Enhedslisten at åbne statskassen og give kontant tilskud for at øge salget af elbiler drastisk. Ekspert roser intentionen, men mener, at fokus bør være på at nedbringe det stadig stigende salg af benzin- og dieselbiler
Transportsektoren tegner sig i dag for 28 procent af den danske klimabelastning. Den danske bilpark vil ifølge Energistyrelsen vokse fra i dag 2,7 millioner til godt 3,4 millioner i 2030.
Nyhed
15. april 2019

Energiprofessor: Nej, Danmarks stigende CO2-udslip skyldes ikke kun mindre vind

Det er vindens skyld, at Danmarks CO2-udledninger steg i 2018, lød det i sidste uge fra statsminister Lars Løkke Rasmussen og klimaminister Lars Christian Lilleholt. Men det er kun en halv sandhed. Den virkelige djævel ligger i transporten, forklarer energiprofessor
Det er manglende vind, der har fået Danmarks samlede CO2-udledninger til at stige gennem det seneste år, siger Venstres statsminister Lars Løkke Rasmussen og klimaminister. Men det er ikke hele forklaringen. En anden grund er bl.a., at forbruget af kul og olie i samme periode steg med henholdsvis 5,1 og 1 procent, og så steg energiforbrug i transportsektoren markant.
Baggrund
4. oktober 2017

Lastbilerne er omstillingens store smertesbarn

Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter

Sider