Emne

tv-serier

’WandaVision’ er en vidunderlig og begavet superhelteserie om kærlighed og kønsroller

Elizabeth Olsen og Paul Bettany fortryller som heksen Wanda og androiden Vision i Disney+’ første superhelteserie, ’WandaVision’, der er iscenesat som en klassisk sitcom fra 1950’erne, hvilket ganske enkelt er genialt

Pixar var for dovne til at caste en sort mand til hovedrollen i Sjæl

Pixar-valg af Nikolaj Lie Kaas til at lægge stemme til en sort karakter viser endnu en gang, at man som minoritet skal lede langt efter sand repræsentation, for den hvide mand bestemmer stadig, hvad en sort mand er, skriver gymnasielærer Michael Bowden i dette debatindlæg

Instruktøren bag ’Julefeber’: »Der er masser af julekalendere, som foregår i familier i murermestervillaer«

»Jeg håber, at dem, som savner nisser, vil give den en chance og holde ved,« siger instruktøren bag DR’s julekalender, Natasha Arthy. Hun har forsøgt at lave en anderledes julekalender om nogle mennesker, »som har følelsen af ikke at være gode nok«

I ’Ulven kommer’ er DR gået direkte ind i hjertet af den danske velfærdsstat. Hurra for det!

DRs søndagsdramatik har i flere år været ramt af en form for relevans-stress. Det er opløftende, at der stadig i disse tider er efterspørgsel på en fokuseret og så kvalificeret feel bad-serie om omsorgssvigt og menneskelig ulykke som ’Ulven kommer’

Socialrealisme er public service-mediernes bedste våben i kampen mod streaminggiganterne

Både TV 2 og DR har genoplivet socialrealismen i deres nyeste dramaserier med moderne versioner af den slags serier, der griber tilbage til tiden før dansk tv-drama blev verdenskendt. Dermed giver de os et reelt alternativ til streamingtjenesterne, skriver professor emerita Gunhild Agger i dette debatindlæg

’Efterforskningen’ er en hyldest til mindre dramatiske dyder som omhu og vedholdenhed

På Information har vi mildest talt været imponerede over Tobias Lindholms dramatisering af arbejdet med at opklare drabet på Kim Wall. Her gør de to anmeldere status over de klicheer, serien har valgt fra og til, og de ubesvarede spørgsmål, den efterlader

Brugen af billeder af det uendelige hav i ’Efterforskningen’ viser, hvor svær sagen var

Den knugende stemning i Tobias Lindholms miniserie afløses af en kortvarig jubel, da de sidste ligdele bliver fundet på havbunden, men man er ikke i tvivl om, at den er midlertidig og iblandet rædsel

Alt det dykkerarbejde i ’Efterforskningens’ afsnit 4 er en flot fuckfinger til egen krimigenre

At Tobias Lindholms ’Efterforskningen’ er en kløgtig kommentar på krimigenren, er fjerde afsnit af serien et bevis på. Det er en forbløffende og fin hyldest til alt det manuelle og slidsomme arbejde, mænd og kvinder udfører i efterforskningsarbejde, og som vi ikke orker at se på normalt

’Karate Kid’-fortsættelse viser, at skadevirkningerne fra karateslagene går i arv

Netflix-serien ’Cobra Kai’ fortsætter 34 år efter ungdomsfilmen ’Karate Kid’. Den viser, hvor svært det er at bryde ud af mønstre skabt i ungdommen. Men den vil også vise, at mennesker kan forandre sig – til det værre og til det bedre

Stille og rolig desperation gennemsyrer tredje afsnit af ’Efterforskningen’

Fraværet af ydre drama og blodige detaljer er markant i Tobias Lindholms ’Efterforskningen‘. Her er bare ihærdige mennesker, der ikke kan give hinanden tilfredsstillende svar på, hvad der skete den nat, Kim Wall blev dræbt. Det har sin egen stilfærdige intensitet

Sider

Mest læste

  1. Elizabeth Olsen og Paul Bettany fortryller som heksen Wanda og androiden Vision i Disney+’ første superhelteserie, ’WandaVision’, der er iscenesat som en klassisk sitcom fra 1950’erne, hvilket ganske enkelt er genialt
  2. Pixar-valg af Nikolaj Lie Kaas til at lægge stemme til en sort karakter viser endnu en gang, at man som minoritet skal lede langt efter sand repræsentation, for den hvide mand bestemmer stadig, hvad en sort mand er, skriver gymnasielærer Michael Bowden i dette debatindlæg
  3. Joe Penhall og David Finchers ’Mindhunter’ er en fascinerende og forfriskende tv-serie, der går bag om det slidte seriemorderdramas konventioner og klicheer og i stedet viser, hvordan de blev til
  4. Tv-serien ’Unsere Mütter, unsere Väter’ (’Vores mødre, vores fædre’) sætter dristigt fokus på den almindelige tyskers rolle i Hitlers krig. Serien har rejst en heftig debat om historiesyn og den enkeltes ansvar for det dunkleste kapitel i Tysklands historie
  5. Umiddelbart virker det som helligbrøde at lave en af Coen-brødrenes moderne klassikere, ’Fargo’, en sorthumoristisk fabel om ondskab, desperation og grådighed, om til en tv-serie. Men manden bag serien, Noah Hawley, har held med at fange ånden i filmen og selv finde på resten
  6. ’At se noget, der handler om historiske begivenheder, er at se noget, der handler om os selv,’ siger Michael Hirst, der er manden bag en ny, engelsksproget dramaserie om vikinger. Han er fascineret af menneskene, religionen og tiden og håber, at han med ’Vikings’ kan nuancere populærkulturens billede af vikingerne som hærgende og plyndrende barbarer
  7. Det norske netdrama ’Skam’ er skabt til 16-årige piger, og seriens skaber Julie Andem fortæller, at de forsøger at ramme målgruppen ved at holde konstant øje med, hvad der optager den. Det indebærer lange interviews, et skarpt øje på nettets kommentarspor og absolut ingen reklamer på NRK, hvor forældrene ser med
  8. En ung, amerikansk pave sender med sine reaktionære holdninger chokbølger gennem Vatikanet i Paolo Sorrentinos nye, kulørte og bidske tv-serie, ’The Young Pope’