Den fremragende ’Wannsee-konferencen’ er en dybt grusom oplevelse. Den følger minut for minut nazikonferencen, hvor Endlösung blev så perverst nøgternt diskuteret. Det skaber modbydelige billeder i ens indre biograf
Ambitioner og naivitet sender i Franziska Stünkels ’På nært hold’ en DDR-borger i armene på Stasi, der sætter pris på hans evner, og så ruller der ellers en lavine af samvittighedsnag og sofistikerede undertrykkelsesmekanismer
Tyske Maria Schraders sjove hverdags-science fiction ’Drømmemanden’ lader på begavet vis en kvinde med sund skepsis over for tomme komplimenter teste en potentielt perfekt robotpartner
Stefan Zweigs novelle om to særlige skakspilleres møde om bord på et passagerskib kort efter Anden Verdenskrigs udbrud er blevet filmatiseret. Som man kunne forvente, har instruktøren tilføjet en del ydre handling til forlægget. Resultatet er en overlæsset historie
Den intense ’Und Morgen die ganze Welt’ fortæller nuanceret om en venstreaktivistisk gruppes kamp mod højreradikale kræfter i Tyskland. Og hvordan målet kan hellige midlerne i begge yderområder af det politiske spektrum
Det fornemme ved den tysk-franske ’Undine’ er, at den i en blanding af realisme, fabel og drøm formår at fortælle om udødelig kærlighed som druknedrama
Et længere kapitel med noget så uberlinsk som et lammet kulturliv og lukkede museer, klubber og koncertsteder er ved at være slut. Der er masser af nyt at opleve, selv om især undergrundskulturen stadig lider
Månedens film i Cinemateket er et ømt portræt af en uglamourøs arbejdsplads og de ret vilde følelser, medarbejderne i deres stille sind går rundt og føler
Den tysk-tyrkiske instruktør Fatih Akin, der vandt Golden Globe-prisen for næsen af ’The Square’, bearbejder sine egne oplevelser af racisme og kondenserer den dybtliggende menneskelige trang til hævn i filmen ’Ud af intet’ om den nynazistiske terrorgruppe NSU
Henover sommeren præsenterede vi de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører i serien Deutschstunde. Nu er det tid til eksamen
Den fremragende ’Wannsee-konferencen’ er en dybt grusom oplevelse. Den følger minut for minut nazikonferencen, hvor Endlösung blev så perverst nøgternt diskuteret. Det skaber modbydelige billeder i ens indre biograf
Den tysk-tyrkiske instruktør Fatih Akin, der vandt Golden Globe-prisen for næsen af ’The Square’, bearbejder sine egne oplevelser af racisme og kondenserer den dybtliggende menneskelige trang til hævn i filmen ’Ud af intet’ om den nynazistiske terrorgruppe NSU
Stefan Zweigs novelle om to særlige skakspilleres møde om bord på et passagerskib kort efter Anden Verdenskrigs udbrud er blevet filmatiseret. Som man kunne forvente, har instruktøren tilføjet en del ydre handling til forlægget. Resultatet er en overlæsset historie
Ambitioner og naivitet sender i Franziska Stünkels ’På nært hold’ en DDR-borger i armene på Stasi, der sætter pris på hans evner, og så ruller der ellers en lavine af samvittighedsnag og sofistikerede undertrykkelsesmekanismer
Henover sommeren præsenterede vi de vigtigste filosoffer, digtere, romanforfattere, kunstnere, komponister og filminstruktører i serien Deutschstunde. Nu er det tid til eksamen
Det fornemme ved den tysk-franske ’Undine’ er, at den i en blanding af realisme, fabel og drøm formår at fortælle om udødelig kærlighed som druknedrama
Med ’Heimat’ revolutionerede Edgar Reitz først tv-serien og gav tyskerne en fortælling med de helt store historiske linjer til at spejle sig i. Siden genopfandt han filmen for at bryde med den amerikanske filmæstetik