Emne

uddannelse

Når skolerne genåbner, skal de bruge tiden på undervisning og trivsel – ikke nationale test

De nationale test skal gennemføres i skolen efter måneders fjernundervisning. Men der er behov for langt mere end usikre og overfladiske test, hvis vi vil sikre, at skolenedlukningen ikke får konsekvenser for børns og unges læring på sigt

Kære undervisningsminister – lad også 3.g’erne i år gå til færre eksaminer

Lad vores studentereksamen til sommer afspejle, at vi ikke har modtaget rigtig undervisning. Jeg har ikke har lært noget det seneste år foran skærmen, og jeg har følt mig så ensom i mit eget selskab, skriver 3.g gymnasieelev Gustav Lund Kusnitzoff i dette debatindlæg

Socialdemokratiet blokerer for, at udsatte unge kan komme på højskole

Flere af Folketingets partier vil gøre det muligt for udsatte unge at kombinere en ungdomsuddannelse med et højskoleophold. Men Socialdemokratiet overlader de unge til sig selv og forhindrer, at de unge kommer på højskole, skriver Mogens Sommer Madsen fra Brande Højskole i dette debatindlæg

Elever og studerende: Man ville jo aldrig bede medarbejdere om at sidde uden borde

Undervisningsmiljøloven er stort set ikke blevet opdateret i 20 år og er håbløst utidssvarende i kravene til arbejdsmiljø og samværsformer på de danske uddannelsesinstitutioner. Vi har desperat brug for en opdatering af alt fra indeklima til sexisme, skriver ti repræsentanter for en række elev- og ungdomsorganisationer i dette debatindlæg

Eksperter: Fjernundervisning går hårdt ud over de mindste elevers læring og trivsel

De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter

Sæt filosofi på skoleskemaet, så vi også kan vaccinere mod moralsk fordærv

Årets mange sager om magtmisbrug og krænkelser er et tydeligt signal om, at vi mangler moralsk dannelse i Danmark. Derfor må vi sætte filosofien på skoleskemaet og give folk redskaberne til at tænke moralsk, skriver filosof Finn Janning i dette debatindlæg

Brevkassen: Hvordan skal jeg fortælle mine forældre at jeg vil være kok?

Skriv til Brevkassen – alle spørgsmål får to svar. Her søger en kokkeaspirant råd om, hvordan hun skal breake nyheden om, at hun dropper sit vellønnede job, for sine forældre

Humanioradekan: »Jeg forstår godt de studerende, der har studiekriser«

Hun startede som dekan på et coronanedlukket humaniora på Københavns Universitet i juni, og nu er de studerende og ansatte sendt hjem igen. Men teologen Kirsten Busch Nielsen, der som studerende selv havde sin første studiekrise på humaniora, er ikke i tvivl om, at kriser også kan føre til noget godt

Forligskredsen bag folkeskolen er løbet fra deres løfte om at erstatte nationale test

Forligskredsen bag folkeskolen sagde, at de inden ved udgangen af 2020 ville komme med et forslag til et bedre evaluerings- og bedømmelsessystem end de nationale test. Men hvor er forslaget henne, spørger rådmanden for Børn og Unge i Aarhus Kommune, Thomas Medom (SF) i dette debatindlæg

Skolen skal ikke bare undervise i demokrati, den skal være et demokrati

Danmark har officielt tilsluttet sig Børnekonventionens fordring om, at børn skal have medbestemmelse på deres egen hverdag. Men undersøgelser viser, at mange skoleelever slet ikke har den oplevelse. Vi må tage dannelse til demokrati i skolen alvorligt, skriver cand.pæd. i didaktik Kasper Kjeldgaard Stoltz i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Undervisningsmiljøloven er stort set ikke blevet opdateret i 20 år og er håbløst utidssvarende i kravene til arbejdsmiljø og samværsformer på de danske uddannelsesinstitutioner. Vi har desperat brug for en opdatering af alt fra indeklima til sexisme, skriver ti repræsentanter for en række elev- og ungdomsorganisationer i dette debatindlæg
  2. Lad vores studentereksamen til sommer afspejle, at vi ikke har modtaget rigtig undervisning. Jeg har ikke har lært noget det seneste år foran skærmen, og jeg har følt mig så ensom i mit eget selskab, skriver 3.g gymnasieelev Gustav Lund Kusnitzoff i dette debatindlæg
  3. De yngste skoleelever er nu også sendt hjem foran skærmene, men forskning fra forårets nedlukning viser, at det netop er dem, der har det sværest med fjernundervisning både mentalt og fagligt. Bare et par måneders fjernundervisning kan få store konsekvenser for de mindste elever, mener eksperter
  4. De nationale test skal gennemføres i skolen efter måneders fjernundervisning. Men der er behov for langt mere end usikre og overfladiske test, hvis vi vil sikre, at skolenedlukningen ikke får konsekvenser for børns og unges læring på sigt
  5. Hvordan møder vi den fremmede? Med afvisning eller med anerkendelse?
  6. Alle samfund er multikulturelle, uanset om der er etniske minoriteter eller ej. Den ideologiske myte om en dansk enhedskultur holder mindre og mindre i en tid, hvor globaliseringen og migrationen for alvor har fået fart på Retfærd & Velfærd Flygtninge og indvandrere fra tredje lande tilhører kategorien etniske minoriteter i Danmark - etniske danskere udgør majoriteten...
  7. Flere af Folketingets partier vil gøre det muligt for udsatte unge at kombinere en ungdomsuddannelse med et højskoleophold. Men Socialdemokratiet overlader de unge til sig selv og forhindrer, at de unge kommer på højskole, skriver Mogens Sommer Madsen fra Brande Højskole i dette debatindlæg
  8. Hvorfor skærer, brænder og sulter de sig selv? De vokser op med alt, hvad man kan ønske sig af materiel rigdom og med alle muligheder åbne. Men det, der kan lyde som et drømmescenario, fører for nogle børn til dyb ensomhed og mistrivsel