Det nytter ikke at reducere de unges problemer til søm, der kan slås i med en økonomisk hammer. Hvis vi vil hjælpe unge uden for arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet til at komme videre, skal der socialfaglige værktøjer i brug, skriver formand for Dansk Socialrådgiverforening Mads Bilstrup og forbundssekretær i FOA Maria Melchiorsen i denne kommentar
En stor undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser en skæv indkomstfordeling i skolerne, og det vil regeringen nu bruge til at ændre fordelingsmodellen. Men undersøgelsen har nogle forsimplede og virkelighedsfjerne definitioner af skævhed, skriver Frie Skolers Lærerforening i dette debatindlæg
Mens akademikerne har tårnhøj dimmitendledighed, mangler samfundet både faglærte og velfærdsmedarbejdere. Det er på tide, at vi gør op med dogmet om, at universitetet er vejen for de fleste, skriver pædagog Mette Larsen i denne klumme
Klimabevægelsen er domineret af privilegerede, højtuddannede unge. Det er en af grundene til, at Den Grønne Studenterbevægelse nu kalder sig en ungdomsbevægelse i stedet. Men problemets kerne findes i store dele af klimadebatten, mener forsker
Samfundet har ændret sig markant og langt flere læser på universitetet uden egentlig at bruge deres specialisering bagefter. Derfor er det klogt i visse tilfælde at forkorte kandidatuddannelserne og samtidig øge kvaliteten
Reformkommissionen kom onsdag med sit første bud på en andengenerationsreform, som tager fat på større ændringer af universiteterne for at øge produktiviteten i samfundet. Det er dog stadig uvist, hvad effekterne vil være, siger økonomer
Evidensbaseret uddannelsesforskning har de seneste år taget kvælertag på pædagogisk forskning, mener lektor i pædagogisk idéhistorie Jens Erik Kristensen. Men den udvikling går ud over pædagog- og lærerfaget og kan være en af årsagerne til den tiltagende mangel på arbejdskraft i de fag
Flere elever med særlige behov får ikke den støtte i skolen, de har behov for. Men elever med uindfriede støttebehov ender oftere med højt skolefravær, viser inklusionsevalueringen. Kommuner og skoler mangler viden og ressourcer til at tage sig af problemer med skolevægring, mener eksperter
Forskningen på velfærdsområdet løber besparelsespolitikkens ærinde ved at konkludere, at det er medarbejdernes kompetencer, den er gal med, og ikke mængden af ressourcer. Når det er konklusionen, tør velfærdsmedarbejdere ikke protestere, skriver pædagog Danielle Mercier
Rektor på den legendariske Herlufsholm Skole følte sig udsat for et uprovokeret angreb, da han i Information læste en tidligere elevs beskrivelse af skolen som blandet andet en koncentrationslejr. Uprovokeret, fordi han har brugt sine 10 år på skolen til at eksekvere en tiltrængt forandring. Den vil han meget gerne fortælle om. Men forandring fra hvad, vil han nødigt rippe op i
Mændenes monopol på tolkningen af Koranen har været med til at holde kvinder i den muslimske verden nede. Alligevel er det i muslimernes hellige bog, at muslimske kvinder skal hente argumentation for deres krav om ligeberettigelse, mener et stigende antal kvinder
I befolkningen lever stadig fortællingen om, at Danmark nærmest selv vandt Anden Verdenskrig uanset hvad faghistorikerne siger. Det fremhæver forskningsprofessor Ole Lange
Danmark har officielt tilsluttet sig Børnekonventionens fordring om, at børn skal have medbestemmelse på deres egen hverdag. Men undersøgelser viser, at mange skoleelever slet ikke har den oplevelse. Vi må tage dannelse til demokrati i skolen alvorligt, skriver cand.pæd. i didaktik Kasper Kjeldgaard Stoltz i dette debatindlæg
Hvert år dør 23 millioner mennesker i u-landene af beskidt vand - i et af de fattigste afrikanske lande, Malawi, har op mod 70 pct. af landbefolkningen ingen adgang til rent vand...
Intellektuel EPO. Op mod en femtedel af de amerikanske forskere og studerende bruger receptpligtige lægemidler for at kunne forske og studere 'dobbelt så godt'
Det er fuldstændig overset, at de unge er i gang med at udvikle kompetencer i vores hyperkomplekse samfund, som kræver enormt meget af vores personlige engagement, individuelle præstationer og kreative potentiale. Vi kan da godt tilstræbe et system, hvor de unge går i gang med en videregående uddannelse som 19-årige og bliver boende hjemme hos mor og far, indtil de er færdige med studierne. Men er det det vi vil?
Unges dårlige trivsel skyldes ikke bare de sociale medier, viser en ny undersøgelse. Så beslutningstagere skal droppe de dårlige undskyldninger og give den luft i uddannelsessytemet, unge reelt har brug for, skriver Danske Studerendes Fællesråd i dette debatindlæg