Emne: udstillinger
Seneste artikler
Vadehavscentret ved Ribe er tegnet af arkitekt Dorthe Mandrup.

Nyt nænsomt museumsbyggeri

Netop nu skyder nye udstillingsbygninger op i Jylland udført af stjernearkitekter med respekt for omgivelserne
Human/Machine – Machine/Human
På udstillingen ’Human/Machine – Machine/Human’ opstår effektive møder mellem besøgende og ny digital kunst, som dog aldrig når helt til bunds i sin teknologikritik.

I maskinernes vold

I kunsthallen DIAS på Vallensbæk S-togsstation sættes menneske og maskine stævne med nye digitale kunstværker, der undersøger teknologiens centrale plads i vores liv
Vinylcovers i Berlin
De nøgne sandheder lokker, forfører – og sælger, viser en del af de over 400 af alverdens vinylpladeomslag, der for tiden udstilles på Berlins største fotogalleri. Og selv om vinylalbummet har sovet tornerosesøvn, mens cd’en tog over i 1990’erne, er vinylen for alvor kommet tilbage

Intet er så fascinerende og provokerende som det nøgne menneskes glatte, furede og gennemhullede hud

De nøgne sandheder lokker, forfører – og sælger, viser en del af de over 400 af alverdens vinylpladeomslag, der for tiden udstilles på Berlins største fotogalleri. Og selv om vinylalbummet har sovet tornerosesøvn, mens cd’en tog over i 1990’erne, er vinylen for alvor kommet tilbage
Efter den første overvindelse og morskab, kan det godt gå hen og blive en pinlig affære på et kunstmuseum at ligge med hovedet inde i et hundehus sammen med en anden, mens de øvrige museumsgæster forventningsfuldt kigger på.

Hjemme ved mutter

Den østrigske billedhugger og multikunstner Erwin Wurm sætter gæsterne i sving med øjenåbnende absurditeter ved udstillingen ’Bei Mutti’ i det Berlinske Galleri

Efter katastrofen. Efter os

Det bliver aldrig helt klart, hvad de tre kunstnere på Fotografisk Center egentlig vil med deres fælles udstilling ’Tulpa’, der ikke tager form af den proklamerede totalinstallation
Seydou Keïtas assistent har flere gange bemalet billederne, så f.eks. en turban pludselig fremstår i skarpt grøn. Billedet her (Uden titel, 1949-51) er i 1995 lavet med et sølvprint – under tilsyn af fotografen selv.

Kulturel appropriation der summer begge veje

Fotografen Seydou Keïtas værk udstilles for første gang på et fransk museum med portrætter, der sender beskueren på en kunstnerisk tidsrejse
Algoritmisk
Alberto Frigo viser på udstillingen et uddrag af hans omfattende ’life logging’-værk. Det er fotografisk dokumentation af alt, hvad han i sin hverdag holder i sin højre hånd. Det går tæt på, men alligevel er mange af billederne svære at dechifrere, og man bliver hensat i rollen som nyfigen voyeur, der med lup gransker motiverne. Foto fra udstillingen.

Overvågningens væsen

Udstillingen og forskningsprojektet ’Watched!’ indkredser overvågningens udformninger i det nye århundrede, hvor synlighed som den primære metafor i stigende grad må vige pladsen for registrering og datahåndtering
Martyrmuseum
Arrangørerne af ’Martyrmuseum’. har nedlagt forbud mod at fotografere billeder af de terrorister, som er afbilledet på udstillingen. Denne montre viser de dræbende metaldele, som skruer, møtrikker, søm etc., som dræber eller lemlæster dem, de gennemborer, når bomben springer.

’Jeg kan sagtens forstå, at folk reagerer stærkt på det’

På en udstilling i København er terroristerne bag angrebene i Paris og Bruxelles udstillet som martyrer. Ifølge kunstnerne skal den undersøge, hvorfor nogle mennesker vælger at gå i døden for det, de tror på. Vi spurgte kuratorerne, om de har fundet svaret
Dette billede er fra pressematerialet, der blev udsendt før åbningen af ’Martyrmuseum’. Arrangørerne har siden nedlagt forbud mod at fotografere billederne af terroristerne. Det ene fotografi af disse to terrorister er fjernet fra udstillingen. I stedet er billeder af to af terroristerne bag angrebene i New York og Paris med.

Kan man putte terrorister på museum uden at det bliver heltedyrkelse?

I København udstilles netop nu billeder af personerne bag terrorangrebet i Bruxelles og skruer og søm, som skal forestille at være fra bomberne. Det skal få os til at ’forstå og forholde os til motiverne bag martyrier’, siger en af kunstnerne bag, mens kulturministeren har kaldt udstillingen ’vanvittig’. Information har bedt en række personer forholde sig til den
Der opstår alt for ofte en manko mellem genstand og idé i Mona Hatoums udstilling, lyder kritikken. Her er det værket ’Lighthouse’. Juan Carlos Hidalgo/EFE

For lidt lys i pæren hos Mona Hatoum på Tate Modern

Den libanesisk-britiske installations- og performancekunstner er fuld af umiddelbart forførende lysende ideer, men det er, som om den dybere mening med det hele udebliver

Sider

Mest læste

  1. Den ideelle verden er god, og i den er alt godt. Sådan vil vi helst have det. Derfor har vi svært ved at forholde os til ondskaben som en del af os selv. Men ifølge filosoffen Peter Kemp fratager vi mennesket dets frihed til at vælge mellem ondt og godt, hvis vi ikke kan acceptere, at vi kan vælge det onde. Information tog med ham på Politimuseet og så på mordvåben fra den omtalte udstilling ’Ondskab’
  2. At gribe, forarge eller glæde var Christians Krohgs mission, som han satte al sit kunstneriske talent ind på at gennemføre. En stort anlagt udstilling af hans kunst på Gl. Strand minder os om, at kunsten kan have direkte og afgørende indflydelse på den måde, vi indretter vores samfund på
  3. Filminstruktøren Claus Ploug har med 'Kind of Blue' realiseret sin drøm, efter at han slap ud af en kæmpegæld ved at sælge avisabonnementer
  4. I København udstilles netop nu billeder af personerne bag terrorangrebet i Bruxelles og skruer og søm, som skal forestille at være fra bomberne. Det skal få os til at ’forstå og forholde os til motiverne bag martyrier’, siger en af kunstnerne bag, mens kulturministeren har kaldt udstillingen ’vanvittig’. Information har bedt en række personer forholde sig til den
  5. »Dit værk er et katalog over skandaler, men ikke skandaler, du selv har skabt eller forårsaget. De var der før dig, vores kultur hviler på dem, du fandt dem, så dem og gav dem med dine hænder foruroligende form. Du er en detektiv i grusomheden,« sagde forfatteren Carsten Jensen, da han forleden talte ved åbningen af Christian Lemmerz' udstilling 'Genfærd' på ARoS
  6. Aase Seidler Gernes var kvinden bag Poul Gernes, viser ny udstilling, som fokuserer på hendes bidrag til en hverdagskunst uden elitære prætentioner
  7. Billedkunstneren og fotografen Suste Bonnén er en havfrue, siger hun. Hun drages konstant mod havet og helt ned under dets glitrende overflade, og årets største nydelse er for hende at lade sommeren kæle for de bare ben
  8. At komme ind på Kunstakademiet handler om at være in med fede, provokerende ideer, ikke om håndværk. – En frustreret ansøgers lidelser