Emne

udstillinger

Anmeldelse
27. september 2022

Vintageskoen og Ralphs sweater: Auschwitz mellem museum og mytologi

Hvilken sko skal man vælge til logo for en udstilling om Auschwitz? Forlagschef og forfatter Simon Pasternak anmelder ’Auschwitz. Not long ago. Not far away’, der kan ses i Malmø Messehal, og genovervejer Holocaust-formidlingens dilemmaer
Den røde sko, som stammer fra en deputeret auschwitzfange, bliver også brugt i markedsføringen af udstillingen om Auschwitz i Malmø. »Hvor lækker og musealt agil kan man lave det 20. århundredes mest negative begivenhed for at gøre den relevant for et publikum?« spørger Informations anmelder i den sammenhæng.
Anmeldelse
8. juni 2022

Sorø Kunstmuseum vil »tilbage til rødderne« – men glemmer at tjekke sit eget natursyn

En udstillingstrilogi på Sorø Kunstmuseum vil have naturen i tale. Anden del med titlen ’Tilbage til rødderne’ byder på et par gode værker og en hel masse brunt miskmask, der ikke gør noget godt hverken for menneske, natur eller kunst
Anna Bak står med en række værker fra en måneds isolationsophold i den svenske ødemark for et af de gode bidrag til udstillingen ’Tilbage til rødderne på Sorø Kunstmuseum.
Anmeldelse
8. juni 2020

Nina Simones afgnaskede tyggegummi er en af mange herligheder på ny Nick Cave-udstilling

Udstillingen ’Stranger Than Kindness’ om og af tingfinderen Nick Cave på Den Sorte Diamant er et vidunderligt raritetskabinet og en rørende visualisering af inspiration og kærlighed
I tæt samarbejde med Nick Cave selv har designer Christina Back fra Det Kongelige Bibliotek kurateret en 800 kvm stor fortælling om den 62-årige australske rockmusikers liv og værk, hvor man som gæst bevæger sig gennem otte tematisk arrangerede rum, der tilsammen visualiserer Nick Caves personlige og kunstneriske udvikling gennem en interessant blanding af dokumentarisme og fiktion.
Anmeldelse
16. april 2019

Årets afgangskunstnere fra Akademiet giver befriende nok pokker i internationale tendenser og moder 

Kunstnerne render ikke efter internationale moder eller tendenser, men stikker i alle mulige personlige retninger på årets Afgang. Det kunstneriske eksperiment dyrkes og trives. Det er befriende
Kunstnerne render ikke efter internationale moder eller tendenser, men stikker i alle mulige personlige retninger på årets Afgang. Det kunstneriske eksperiment dyrkes og trives. Det er befriende
Baggrund
27. juni 2018

»Vi skal skåle for vores algeforfædre. De er en del af os«

En dans med planter, et lærred af hud og en mus med et indopereret menneskeøre. Biokunsten fylder mere og mere på kunstscenen. Den vil demokratisere videnskaben, undergrave kapitalismen, gøre op med ’grønvaskning’ af ikkebæredygtig teknologi, redde klimaet og vise os nye smukke fremtidsscenarier
Baum & Leahy.
Anmeldelse
12. februar 2018

Planetariets opskrift på en spektakulær oplevelse: Skærme og atter skærme

Små skærme, store skærme, spektakulært store skærme, buede skærme, skærme, man kan trykke på for at zoome ind i en galakse, skærme man styrer andre skærme med. Skærme, der står, og skærme, der ligger, og skærme, der hænger. Skærme er tilsyneladende den eneste ingrediens i opskriften på en spektakulær visuel oplevelse, skriver forfatter Harald Voetmann, som vi har sendt på Tycho Brahe Planetariums nye udstilling ’Made in Space’
Udstillingen ’Made in Space’ handler om, hvor vi alle sammen kommer fra. Om kroppens byggesten – atomerne – der kommer fra rummet. Og den tager de besøgende med på en kosmisk rejse derhen.
Anmeldelse
11. juli 2017

Vi kommer helt tæt på Kafka i Berlin

Originalmanuskriptet til Franz Kafkas roman ’Processen’ udstilles fornemt i Berlins Martin-Gropius-Bau. Få huse derfra blev kimen til romanen lagt i sommeren 1914
Arkivfoto fra Martin-Gropius-Bau museet i Berlin
Anmeldelse
8. juli 2017

På genopdagelsesrejse i Mexicos disede skove

Et herbarium er en samling af pressede, tørrede planter eller plantedele. Og med botanikken som prisme undersøger Pia Rönickes udstilling ’The Cloud Document’ herbariet som et porøst og politisk dokument, der både kan sige noget om fortidens videnskab, koloniale forhold og om økokrisen i dag
Et herbarium er en samling af pressede, tørrede planter eller plantedele. Og med botanikken som prisme undersøger Pia Rönickes udstilling ’The Cloud Document’ herbariet som et porøst og politisk dokument, der både kan sige noget om fortidens videnskab, koloniale forhold og om økokrisen i dag
Anmeldelse
5. juli 2017

Whistleblower-udstilling stiller spørgsmål til digital ret og retfærdighed

På Charlottenborgs aktuelle udstilling støder man både på whistleblowere som Chelsea Manning, Julian Assange og Edward Snowden, men også Una-bomberen Ted Kaczynski, det aggressive internetfænomen ’lulz’ og højreekstremisten Anders Breivik. Udstillingen spørger på interessant vis: Hvem ejer retten til at definere, om whistleblowere er samfundets helte eller fjender?
Julian Assange, ’The World Tomorrow: Slavoj Zizek & David Horowitz’ fra udstillingen ’’Whistleblowers & Vigilantes’ på Kunsthal Charlottenborg.
Kommentar
13. maj 2017

Nyt nænsomt museumsbyggeri

Netop nu skyder nye udstillingsbygninger op i Jylland udført af stjernearkitekter med respekt for omgivelserne
Vadehavscentret ved Ribe er tegnet af arkitekt Dorthe Mandrup.

Sider

  • Nyhed
    18. november 2010

    Magtens Top 100 i dansk kunst 2010

    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
    Olafur Eliasson er den mest magtfulde i dansk kunst, og det er han, fordi han blandt andet forstår at spille magtspillet, som har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget
  • 8. februar 2014

    Kunst som kampmiddel

    At gribe, forarge eller glæde var Christians Krohgs mission, som han satte al sit kunstneriske talent ind på at gennemføre. En stort anlagt udstilling af hans kunst på Gl. Strand minder os om, at kunsten kan have direkte og afgørende indflydelse på den måde, vi indretter vores samfund på
    I værker som ’Kampen for tilværelsen’ blev Christian Krohgs sociale indignation næsten overtydelig. Han formåede dog at sætte et afgørende aftryk i 1880’ernes nordiske sædelighedsfejde gennem sine malerier af blandt andet prostitueredes forhold. Maleri: Gl. Strand / Dag Fosse
  • Nyhed
    13. juni 2012

    Vi skal acceptere, at vi kan vælge det onde. Ellers fratager vi os selv friheden til at vælge mellem ondt og godt

    Den ideelle verden er god, og i den er alt godt. Sådan vil vi helst have det. Derfor har vi svært ved at forholde os til ondskaben som en del af os selv. Information tog med filosoffen Peter Kemp på Politimuseet og så på mordvåben fra den omtalte udstilling ’Ondskab’
    ’Det vigtige er, at udstillingen bliver brugt til at forstå, hvad ondskab er. At alle mennesker har det i sig, og alle mennesker kan vælge at gøre ondt. Man skal forsøge at forstå mennesket, der har brugt dén pistol her, politimorderen Palle Sørensens,’ siger filosof Peter Kemp.
  • Baggrund
    11. juni 2010

    Frida Kahlos tyske forbindelse

    Berlin viser den hidtil mest omfangsrige udstilling af den mexicanske maler Frida Kahlos værk. Men det er stadig hendes liv og personlighed, der gør størst indtryk
    Frida Kahlo: 'Self-Portrait with Thorn Necklace and Hummingbird' 
 (1940). © Banco de México Diego Rivera & Frida Kahlo Museums 
 Trust, México, D.F./VG Bild-Kunst, Bonn.
  • Baggrund
    2. juli 2012

    Nazisternes feriested i forfald

    Prora, et af nazitidens mest megalomane byggerier, ligger som ruin på øen Rügen lige syd for Bornholm. Hverken delstaten Mecklenburg-Vorpommern eller Forbundsrepublikken ved, hvordan de skal håndtere det enorme historiske arvegods
    60-80.000 betalende gæster besøger hvert år det enorme Prora-anlæg, som nazisterne byggede fra 1936-39. Det meste af byggeriet står øde hen og forfalder, men de besøgende kan få rundvisninger og lære om stedets historie på udstillinger.
  • Baggrund
    7. januar 2013

    Tutankhamon er Egyptens stolthed i en kaotisk og turistløs tid

    Mens folk strømmer til replikaudstillingen i Malmø om fundet af Tutankhamons grav, blæser vindene ensomt om pyramiderne i Kairo, hvor man skal skue langt i ørkensandet for at få øje på en turist
    Udstillingen i Malmø viser 1.000 nøjagtigt genskabte replikaer af de originale fund, og indtil videre har i gennemsnit 1.200 mennesker besøgt ’Tutankhamon – graven og skattene’ hver dag.
  • 8. januar 2007

    Fremgang og konkurrence i danske museer

    Gratis adgang til statens museer gav gode resultater i det foregående år, hvor statsmuseerne oplevede stor fremgang i besøgstallet. Initiativet fanger nye målgrupper, som går anderledes på museum. For de private museer betyder det større konkurrence
  • Anmeldelse
    14. september 2015

    Trodsig livslyst i Berlins gyldne 20’ere

    En nye udstilling, ’Dans på vulkanen’, er et fint spejlbillede på Berlins gyldne og gustne 1920’ere inden nazismens kulturelle bulldozing
    En nye udstilling, ’Dans på vulkanen’, er et fint spejlbillede på Berlins gyldne og gustne 1920’ere inden nazismens kulturelle bulldozing