Emne

Ulandsbistand

Stop med at kaste millioner i udviklingsbistand efter danske virksomheder

Hvis udviklingsbistanden skal hjælpe verdens fattigste, bør vi ikke investere den i danske og europæiske virksomheder. Vi bør prioritere den direkte støtte til udviklingslandene, som rent faktisk hjælper, skriver Eigil Johannisson i dette debatindlæg.

Tre ministre med fælles ambition: Danmark skal trække verden i en grønnere retning

Mobilisering af private investeringer kan ikke alene håndtere klimakrisen i udviklingslandene. Men offentlig udviklingsbistand vil heller ikke kunne løse det enorme investeringsbehov, som klimaforandringerne kræver, skriver udenrigsministeren, klimaministeren og udviklingsministeren i dette debatindlæg

Danmark skal leve op til sine forpligtelser på klimabistand

Når vi forpligter os til at hjælpe sårbare lande, skal man kunne regne med os. Hvis det skal være meningsfuldt at indgå i internationale samarbejder om klima og udvikling, skal vi kunne regne med, hvad vi lover hinanden, medmindre der er exceptionelle årsager til at løbe fra sit ansvar. Det er ikke tilfældet for Danmark

SF freder u-landshjælpen og vil (alligevel) finde nye penge til øget klimabistand

Information kunne mandag fortælle, at SF ønsker at fortsætte den nuværende finansiering af klimabistanden, hvor pengene tages fra u-landsbistanden. Men det er ikke partiets politik, lyder det nu fra formand Pia Olsen Dyhr. Sommerferievagten var ikke sat ind i sagerne, fortæller hun og udreder nu partiets politik på området

Hvis vi vil forhindre kommende flygtningestrømme, må vi øge hjælpen i nærområderne

Flygtningene i nærområderne skal have hjælp til at skabe sig en tilværelse, og i den proces vil det klæde Danmark at tage initiativ til en fælles EU-indsats, skriver de Radikales europaparlamentariker, Morten Helveg Petersen, i dette debatindlæg

Forfejlet Danida-program spænder ben for danske virksomheders bidrag til udvikling i ulande

Danida vil gerne, at danske virksomheder hjælper ulande med at etablere et velfungerende erhvervsliv, men man spænder ben for intentionen ved at give pengene til ngo’er og udenlandske virksomheder

Nu har vi talt længe om brune danskere. Lad os tale lidt om dem i Afrika

Jeg ved godt, at folk er trætte af at høre om sultne børn i Afrika. Men når nu det er så nemt at forbedre børnenes chancer for at overleve, hvorfor gør vi det så ikke?

Danmark giver penge til ulandene med den ene hånd og tager med den anden

Mens vi bruger milliarder på udviklingsbistand, der blandt andet skal bidrage til at styrke modtagerlandenes skatteinddrivelse, indgår vi med de samme lande skatteaftaler, som svækker deres muligheder for at beskatte de virksomheder, der opererer i deres lande

Det demografiske tabu må brydes

Frankrigs præsident Emmanuel Macron gjorde ret i at rejse spørgsmålet om overbefolkning i Afrika og dens skadelige indflydelse på de afrikanske landes chancer for at nå 2030-målene om bæredygtighed

Udviklingen kommer til Afrika via app

Der er behov for nytænkning om Afrika. Den traditionelle bistand har ikke skabt massive forbedringer. Moderne kommunikationsteknologi og forretningsmetoder kan derimod fordoble fødevareproduktionen og skabe en ny udgave af ’den grønne revolution’. Det burde være højt på dagsordenen, når G20-topmødet i de kommende dage sætter Afrika i fokus

Sider

Mest læste

  1. Hvis udviklingsbistanden skal hjælpe verdens fattigste, bør vi ikke investere den i danske og europæiske virksomheder. Vi bør prioritere den direkte støtte til udviklingslandene, som rent faktisk hjælper, skriver Eigil Johannisson i dette debatindlæg.
  2. Information kunne mandag fortælle, at SF ønsker at fortsætte den nuværende finansiering af klimabistanden, hvor pengene tages fra u-landsbistanden. Men det er ikke partiets politik, lyder det nu fra formand Pia Olsen Dyhr. Sommerferievagten var ikke sat ind i sagerne, fortæller hun og udreder nu partiets politik på området
  3. Mobilisering af private investeringer kan ikke alene håndtere klimakrisen i udviklingslandene. Men offentlig udviklingsbistand vil heller ikke kunne løse det enorme investeringsbehov, som klimaforandringerne kræver, skriver udenrigsministeren, klimaministeren og udviklingsministeren i dette debatindlæg
  4. Jeg ved godt, at folk er trætte af at høre om sultne børn i Afrika. Men når nu det er så nemt at forbedre børnenes chancer for at overleve, hvorfor gør vi det så ikke?
  5. Mens vi bruger milliarder på udviklingsbistand, der blandt andet skal bidrage til at styrke modtagerlandenes skatteinddrivelse, indgår vi med de samme lande skatteaftaler, som svækker deres muligheder for at beskatte de virksomheder, der opererer i deres lande
  6. Engang blandt verdens bedste, nu på vej mod en middelmådig position: Dansk langsigtet udviklingsbistand er i løbet af blot 15 måneder næsten blevet halveret, viser en helt ny analyse fra Timbuktu Fonden
  7. Danida vil gerne, at danske virksomheder hjælper ulande med at etablere et velfungerende erhvervsliv, men man spænder ben for intentionen ved at give pengene til ngo’er og udenlandske virksomheder
  8. Når vi forpligter os til at hjælpe sårbare lande, skal man kunne regne med os. Hvis det skal være meningsfuldt at indgå i internationale samarbejder om klima og udvikling, skal vi kunne regne med, hvad vi lover hinanden, medmindre der er exceptionelle årsager til at løbe fra sit ansvar. Det er ikke tilfældet for Danmark