Emne

underholdningsindustrien

Anmeldelse
18. august 2022

’Nope’ er en hæsblæsende ufofilm om underholdningsindustri og opmærksomhedshunger

Jordan Peeles tredje film må regnes som hans tredjebedste, hvis man holder af narrativ stringens og tydelige pointer, men som hans bedste, hvis man foretrækker at få fyret referencer, symboler og spektakulære rumvæsner i hovedet
Da de to søskende O.J. (Daniel Kaluuya) og Emerald (Keke Palmer) opdager, at himlen over deres konkurstruede hestestutteri har besøg fra det ydre rum, sætter de sig for at fange ufoen på film. Undervejs får de assistance af den selvmedlidende ufo-entusiast Angel (Brandon Perea, yderst th.)
Leder
15. august 2020

20 procent økonomisk deroute er en britisk gyserrekord

Britisk økonomi skrumper 20 procent. Underholdningsbranchen åbner og sender nødblus op, og en halv million skal i karantæne
Tate Modern i London er et af de museer og teatre, der i disse dage lyser deres facader op med rødt for at gøre opmærksom på den overhængende fare for, at de hundreder af tusinder af briter, der er beskæftigede i underholdningsbranchen, står over for massearbejdsløshed og at de verdensberømte teatre og koncertsale er lukningstruede.
Satire
15. februar 2020

’Keeping up with the Ellemanns’ – og fire andre tv-programmer, vi glæder os til

Det kan være svært at udvikle tv-koncepter i samme tempo som de konsumeres. Så meget desto mere, når efteråret som følge af klimaændringer fylder halvdelen af den danske årstidscyklus. Information har forsøgt at sammensætte nogle nye koncepter ved at krydse allerede eksisterende programmer
Det kan være svært at udvikle tv-koncepter i samme tempo som de konsumeres. Så meget desto mere, når efteråret som følge af klimaændringer fylder halvdelen af den danske årstidscyklus. Information har forsøgt at sammensætte nogle nye koncepter ved at krydse allerede eksisterende programmer
Baggrund
6. august 2018

Med Lykkehjulet kom den rendyrkede pop og ubekymret materialisme til dansk tv

I anledning af 30-årsjubilæet for bruddet på DR’s tv-monopol producerer TV 2 nye afsnit af ’Lykkehjulet’ – det glitrende, gennemkommercielle amerikanske quizprogram, der i en let fordansket version blev kanalens første flagskib og indvarslede en ny tid i dansk tv. Pludselig var det fint nok bare at ville underholde. Medvirkende foran og bag kameraet fortæller her historien om, hvordan de sammen ændrede normen for, hvad dansk tv kan være
I anledning af 30-årsjubilæet for bruddet på DR’s tv-monopol producerer TV 2 nye afsnit af ’Lykkehjulet’ – det glitrende, gennemkommercielle amerikanske quizprogram, der i en let fordansket version blev kanalens første flagskib og indvarslede en ny tid i dansk tv. Pludselig var det fint nok bare at ville underholde. Medvirkende foran og bag kameraet fortæller her historien om, hvordan de sammen ændrede normen for, hvad dansk tv kan være
Kronik
2. maj 2018

Vi har uddelegeret forbruget og nydelsen til Netflix og de andre teknologigiganter

Netflix, Amazon og Spotify guider os med anbefalinger og forslag gennem det daglige virvar af kulturelle tilbud. Det er ofte nemmere at lade internettjenesterne vælge vores oplevelser og forbrug for os – for så slipper vi for kravene om at nyde og sætte os selv i scene
Netflix er en af de streamingtjenester, som kommer med forslag til, hvilken serie du skal se. Et forslag kunne være den populære science fiction serie Stranger Things. Men hvorfor lader vi os egentlig vejlede af de forslag? Måske fordi nogen kan have brug for at slippe for ræset og blive passive forbrugere, lyder det fra Maja Bak Herrie.
Folk
17. juli 2017

FOLK

Verden over er frøers kvækken forstummet af sorg. Muppet Studio har fyret Steve Whitmire, der siden 1990 har lagt stemme til frøen Kermit
Verden over er frøers kvækken forstummet af sorg. Muppet Studio har fyret Steve Whitmire, der siden 1990 har lagt stemme til frøen Kermit
Interview
13. maj 2017

’Gøgl er ikke det samme, som da jeg var barn. Nu er det business’

Dot Wessman er chef for 40 ansatte, seks forlystelser og Bakkens Hvile. En 140 år gammel kulturinstitution, som måske ikke bliver der for evigt
Dot Wessman er chef for 40 ansatte, seks forlystelser og Bakkens Hvile. En 140 år gammel kulturinstitution, som måske ikke bliver der for evigt
Leder
2. november 2015

’Trick eller behandle’

Ansvaret for bedre undertekster ligger hverken hos dem, der producerer dem, eller dem, der bestiller dem. Ansvaret er forbrugernes, og derfor må vi hjælpe hinanden med at sige fra over for dårlige undertekster
Baggrund
16. september 2014

Uendelig underholdning og dyb depression

I en verden, hvor det er blevet et krav at have det uendeligt sjovt, efterlades mennesket som den triste klovn. Værkerne på en tysk udstilling viser de momenter, hvor underholdningen bliver deprimerende og depressionen en lille smule komisk
Nogle af værkerne på udstillingen ’Unendlicher Spaß’ har selvet i fokus, eksempelvis de 250 gummimasker, som alle er modelleret over værkets kunstner, Maurizio Cattelan.
Nyhed
11. februar 2013

’Vi vil gerne signalere tydeligt, at konkurrencen kun er for sjov’

Det er svært at passe på børn og deres uskyld, når deres fritidshobby pludseligt bliver en sag for hele Danmark. Information snusede rundt bag kulissen til sidste weekends MGP i Herning for at se, hvad de voksne gør for at støtte de begejstrede små i en kæmpekonkurrence, som DR tidligere har haft meget svært ved at styre
’Når jeg fået make-up på og har lavet håret, føler jeg mig som en pind, for så kan jeg slet ikke bevæge mig,’ lød det fra Klara på 12 år, der er danser i Sofia & The Sugarcubes

Sider

  • Baggrund
    2. november 2011

    Den gode dokumentarfilm er manipuleret

    Grænserne mellem dokumentarfilm og fiktion er så godt som forsvundet, men det gør ikke noget. Virkeligheden bliver nemlig mere sand, når den tilsættes virkemidler
    Ruben Östlund: 'Play'.
  • Interview
    13. maj 2017

    ’Gøgl er ikke det samme, som da jeg var barn. Nu er det business’

    Dot Wessman er chef for 40 ansatte, seks forlystelser og Bakkens Hvile. En 140 år gammel kulturinstitution, som måske ikke bliver der for evigt
    Dot Wessman er chef for 40 ansatte, seks forlystelser og Bakkens Hvile. En 140 år gammel kulturinstitution, som måske ikke bliver der for evigt
  • Anmeldelse
    18. august 2022

    ’Nope’ er en hæsblæsende ufofilm om underholdningsindustri og opmærksomhedshunger

    Jordan Peeles tredje film må regnes som hans tredjebedste, hvis man holder af narrativ stringens og tydelige pointer, men som hans bedste, hvis man foretrækker at få fyret referencer, symboler og spektakulære rumvæsner i hovedet
    Da de to søskende O.J. (Daniel Kaluuya) og Emerald (Keke Palmer) opdager, at himlen over deres konkurstruede hestestutteri har besøg fra det ydre rum, sætter de sig for at fange ufoen på film. Undervejs får de assistance af den selvmedlidende ufo-entusiast Angel (Brandon Perea, yderst th.)
  • Baggrund
    6. august 2018

    Med Lykkehjulet kom den rendyrkede pop og ubekymret materialisme til dansk tv

    I anledning af 30-årsjubilæet for bruddet på DR’s tv-monopol producerer TV 2 nye afsnit af ’Lykkehjulet’ – det glitrende, gennemkommercielle amerikanske quizprogram, der i en let fordansket version blev kanalens første flagskib og indvarslede en ny tid i dansk tv. Pludselig var det fint nok bare at ville underholde. Medvirkende foran og bag kameraet fortæller her historien om, hvordan de sammen ændrede normen for, hvad dansk tv kan være
    I anledning af 30-årsjubilæet for bruddet på DR’s tv-monopol producerer TV 2 nye afsnit af ’Lykkehjulet’ – det glitrende, gennemkommercielle amerikanske quizprogram, der i en let fordansket version blev kanalens første flagskib og indvarslede en ny tid i dansk tv. Pludselig var det fint nok bare at ville underholde. Medvirkende foran og bag kameraet fortæller her historien om, hvordan de sammen ændrede normen for, hvad dansk tv kan være
  • 13. december 2008

    De kloge har lært os at hade de rige

    Vi bryder os ikke om de rige. Ny forskning indikerer, at vi direkte finder overklassen amoralsk og afstumpet, ser man på det billede populærkulturen præsenterer af overklassen kan man godt forstå, hvor væmmelsen kommer fra
    Vi bryder os ikke om de rige. Ny forskning indikerer, at vi direkte finder overklassen amoralsk og afstumpet, ser man på det billede populærkulturen præsenterer af overklassen kan man godt forstå, hvor væmmelsen kommer fra
  • 7. august 1999

    Vi skaber mening i livet med hverdagens fortællinger

    Kulturforsker Marianne Horsdal er gammelmandsbarn. Den slags plejer en ekspert ganske vist ikke at komme ind på i et interview. Men Horsdal forsker i livshistorier og fortæller dem også gerne selv Hverdagsliv Fortællinger om livet og hverdagen handler om at skabe mening i tilværelsen...
  • Kronik
    17. april 2012

    Overvågning er underholdning

    Tv-programmer som ’Big Brother’ og ’Paradise Hotel’ samt de mange finurlige videoklip, vi deler på de sociale medier, har gjort overvågning underholdende. Måske medvirker det til, at vi har lettere ved at acceptere, at tusinder af kameraer kigger os over skulderen hver eneste dag
    I George Orwells ’1984’ truer overvågning frihed og demokrati, men i dag er overvågning i mange tilfælde reduceret til underholdning – i realityprogrammer som ’Big Brother’ og ’Paradise Hotel’ og i sjove videoklip, der florerer på nettet.
  • Nyhed
    20. september 2012

    Der er så meget, blondiner forstår

    Den dumme blondine er sin egen kliché: Lange ben, store kander og selvfølgelig hårpragten. Det kunne lyde som et fortidslevn fra 50’ernes Hollywood, men den dumme blondine lever skam i bedste velgående i 2012, fordi hun – på trods af sin lattervækkende dumhed – ofte er klogere end først antaget
    Den dumme blondine er sin egen kliché: Lange ben, store kander og selvfølgelig hårpragten. Det kunne lyde som et fortidslevn fra 50’ernes Hollywood, men den dumme blondine lever skam i bedste velgående i 2012, fordi hun – på trods af sin lattervækkende dumhed – ofte er klogere end først antaget