Emne

underholdningsindustrien

FOLK

Verden over er frøers kvækken forstummet af sorg. Muppet Studio har fyret Steve Whitmire, der siden 1990 har lagt stemme til frøen Kermit
Bakkens Hvile

’Gøgl er ikke det samme, som da jeg var barn. Nu er det business’

Dot Wessman er chef for 40 ansatte, seks forlystelser og Bakkens Hvile. En 140 år gammel kulturinstitution, som måske ikke bliver der for evigt

’Trick eller behandle’

Ansvaret for bedre undertekster ligger hverken hos dem, der producerer dem, eller dem, der bestiller dem. Ansvaret er forbrugernes, og derfor må vi hjælpe hinanden med at sige fra over for dårlige undertekster

Uendelig underholdning og dyb depression

I en verden, hvor det er blevet et krav at have det uendeligt sjovt, efterlades mennesket som den triste klovn. Værkerne på en tysk udstilling viser de momenter, hvor underholdningen bliver deprimerende og depressionen en lille smule komisk

’Vi vil gerne signalere tydeligt, at konkurrencen kun er for sjov’

Det er svært at passe på børn og deres uskyld, når deres fritidshobby pludseligt bliver en sag for hele Danmark. Information snusede rundt bag kulissen til sidste weekends MGP i Herning for at se, hvad de voksne gør for at støtte de begejstrede små i en kæmpekonkurrence, som DR tidligere har haft meget svært ved at styre

Ny fundraising skaber nye problemer

Kollektiv fundraising til kreative projekter som hjemmesiden Kickstarter kan indvarsle en kulturel renæssance. Men det kan også cementere konformisme og magtforhold i underholdningsindustrien

Der er så meget, blondiner forstår

Den dumme blondine er sin egen kliché: Lange ben, store kander og selvfølgelig hårpragten. Det kunne lyde som et fortidslevn fra 50’ernes Hollywood, men den dumme blondine lever skam i bedste velgående i 2012, fordi hun – på trods af sin lattervækkende dumhed – ofte er klogere end først antaget

Underholdningsindustriens minivoksne

Underholdningsindustrien elsker at tage børn lige så seriøst som voksne – for så at glemme, at det er børn, de fremstiller. Det er TV3’s juniorkokkedyst ’Masterchef’ et eksempel på

Overvågning er underholdning

Tv-programmer som ’Big Brother’ og ’Paradise Hotel’ samt de mange finurlige videoklip, vi deler på de sociale medier, har gjort overvågning underholdende. Måske medvirker det til, at vi har lettere ved at acceptere, at tusinder af kameraer kigger os over skulderen hver eneste dag

Krokodilletårer for ophavsretslobbyen

Underholdningsbranchen står foran et kæmpe wake up call, siger kulturminister Uffe Elbæk

Sider

Mest læste

  1. Grænserne mellem dokumentarfilm og fiktion er så godt som forsvundet, men det gør ikke noget. Virkeligheden bliver nemlig mere sand, når den tilsættes virkemidler
  2. De lyder som deres bedsteforældre fra 60'erne, når de unge protesterer imod tendenser til kontrol og ensretning. Men det betyder ikke, at de tager fejl
  3. Kulturforsker Marianne Horsdal er gammelmandsbarn. Den slags plejer en ekspert ganske vist ikke at komme ind på i et interview. Men Horsdal forsker i livshistorier og fortæller dem også gerne selv Hverdagsliv Fortællinger om livet og hverdagen handler om at skabe mening i tilværelsen...
  4. Tv-programmer som ’Big Brother’ og ’Paradise Hotel’ samt de mange finurlige videoklip, vi deler på de sociale medier, har gjort overvågning underholdende. Måske medvirker det til, at vi har lettere ved at acceptere, at tusinder af kameraer kigger os over skulderen hver eneste dag
  5. Dot Wessman er chef for 40 ansatte, seks forlystelser og Bakkens Hvile. En 140 år gammel kulturinstitution, som måske ikke bliver der for evigt
  6. Mesterligt. Med 'Unfun' afslutter Abo Rasul - pseudonym for konceptkunstneren Matias Faldbakken - et hovedværk i ny skandinavisk prosa
  7. 37-årige Maria Krabbe Hammershøy er gået solo med sit eget forlag, Verve. Hun advarer imod, at branchen overlader for meget initiativ til slipsedrengene og glemmer passionen.
  8. Vi bryder os ikke om de rige. Ny forskning indikerer, at vi direkte finder overklassen amoralsk og afstumpet, ser man på det billede populærkulturen præsenterer af overklassen kan man godt forstå, hvor væmmelsen kommer fra