Emne: undervisning

Seneste artikler
Historieundervisningen skal ud af historiebøgerne. I stedet skal vi besøge land- og bymiljøet, bygninger, mindesmærker, museer, kirker med gravsteder, hvor vi møder den ægte vare.

Historiefaget er kedsommelig dyrkelse af fædrelandsmyter

Historieundervisningen i folkeskolen er præget af en gammel tradition om at repetere nationalt vedtagne fortællinger om fædrelandet. Børnene får ikke lov at mærke historien; den skal bare læres. Det er synd og skam
Den digitale skole
Alene på folkeskoleområdet er der investeret 2,5 milliarder kroner fra 2012 til 2017. Men de mange investeringer i IT i undervisningen har ikke haft nogen påviselig effekt.

Vækstråd anbefaler øget digitalisering af undervisning, selvom effekten er tvivlsom

Det Digitale Vækstråd er kommet med sine anbefalinger. Centralt står øget undervisning og digitalisering af undervisning. Men hidtil har de mange milliarder, der er investeret i IT i undervisningen, ikke haft nogen påviselig effekt, siger Jesper Balslev, der er i gang med at skrive ph.d-afhandling om emnet. Han bakkes op af OECD og international forskning
Aalborg Handelsgymnasium vil fordele løntillæggene efter, hvilke lærere der får de bedste karakterer af eleverne. Kun en ledelse, der lader sig guide af konkurrencestaten, kan få så tåbelig en ide

Elever skal da ikke give lærere karakterer

Aalborg Handelsgymnasium vil fordele løntillæggene efter, hvilke lærere der får de bedste karakterer af eleverne. Kun en ledelse, der lader sig guide af konkurrencestaten, kan få så tåbelig en ide
Når gymnasieelever skal lære matematik, er det centralt, at de får blyant og papir mellem hænderne, mener forsker.

Teknologi i matematikundervisningen spænder ben for elevers læring

Der bliver flittigt brugt regneprogrammer og avancerede lommeregnere i matematikundervisningen i gymnasiet. Men når teknologien kan klare arbejdet for eleverne, får de ikke de nødvendige færdigheder. Det siger forskere i matematik
’De taler om jødeudryddelsen under Holocaust, men Holocaust er jødeudryddelsen,’siger Thomas Brudholm, der er lektor i Minoritetsstudier på Københavns Universitet, og kritisk over for det nye undervisningsmateriale til Auschwitz-dagen på landets folkeskoler og gymnasier. Her markerer Holocaust-overlevere 72-års dagen for befrielsen af den berygtede kz-lejr.

Forskere er skeptiske over for undervisningsmateriale om Holocaust

Undervisningsministeriet skruede ned for fagligheden, da det sendte opgaven med at lave undervisningsmateriale til Auschwitz-dagen i udbud. Nu kritiserer to forskere det bud, der vandt
Den norske ungdomsserie ’Skam’ er seneste eksempel på, at serier fortjener at blive taget seriøst og analyseret i undervisningen, mener lærere.
	 

Hører tv-serier til på skoleskemaet?

Streaming af tv-serier fylder markant i unges hverdagsliv og skal derfor tages seriøst og analyseres i undervisningen, mener flere lærere. Men de unge vil gerne have en del af oplevelsen for sig selv – fri for analyser og voksenbegejstring

Svinehjertet på det forkerte sted

Da et par muslimske elever nægtede at dissekere svinehjerter i naturfagstimen, fulgte lærerne op med alle islamdebattens automatreaktioner. Før vi vidste det, havde vi forskelsbehandlet og tillagt eleverne motiver, de sikkert aldrig har haft
’Læringsmålsstyring er ikke et forskningsfunderet redskab, men et teknokratisk redskab, der skal styre lærere og elever i en bestemt retning og opgøre elevernes læringsudbytte, fordi statsmagten ønsker at holde kommuner, skoler og lærere ansvarlige for, om de når bestemte mål,« siger Keld Skovmand.

Skolens målstyringer under beskydning

Lektor Keld Skovmand har sat en vigtig, men kompliceret debat i gang om, hvorvidt de nye læringsmål i folkeskolen reelt er funderet på forskning, sådan som politikere og skoleforskere har påstået. Professor Jens Rasmussen, der har været med til lave læringsmålene, svarer igen
Lærerne lever faktisk op til politikernes forestilling om ’den gode undervisning’, men dermed bliver de en del af problemet og ikke løsningen på folkeskolens inklusionsudfordring

Den ’dygtige’ lærer er en del af problemet

Lærerne lever faktisk op til politikernes forestilling om ’den gode undervisning’, men dermed bliver de en del af problemet og ikke løsningen på folkeskolens inklusionsudfordring

Sider

Mest læste

  1. Der bliver flittigt brugt regneprogrammer og avancerede lommeregnere i matematikundervisningen i gymnasiet. Men når teknologien kan klare arbejdet for eleverne, får de ikke de nødvendige færdigheder. Det siger forskere i matematik
  2. Aalborg Handelsgymnasium vil fordele løntillæggene efter, hvilke lærere der får de bedste karakterer af eleverne. Kun en ledelse, der lader sig guide af konkurrencestaten, kan få så tåbelig en ide
  3. Det Digitale Vækstråd er kommet med sine anbefalinger. Centralt står øget undervisning og digitalisering af undervisning. Men hidtil har de mange milliarder, der er investeret i IT i undervisningen, ikke haft nogen påviselig effekt, siger Jesper Balslev, der er i gang med at skrive ph.d-afhandling om emnet. Han bakkes op af OECD og international forskning
  4. Historieundervisningen i folkeskolen er præget af en gammel tradition om at repetere nationalt vedtagne fortællinger om fædrelandet. Børnene får ikke lov at mærke historien; den skal bare læres. Det er synd og skam
  5. I dag er det 15 år siden, P1-programmet Harddisken sendte første gang. Dengang var informationssamfundet ikke en del af det danske sprog, men den teknologiske udvikling, hvor alt bliver mindre og hurtigere, var allerede i gang med at ændre vores samfund og vores hverdag. Programmets grundlægger og vært, Henrik Føhns, og hans medvært Anders Høeg Nissen ser på 15 år, der revolutionerede vores verden og kortlægger en udvikling, der ikke blev så science fiction-agtig, men som påvirker os meget mere, end vi tror
  6. Hvis skoleugen kommer op på 35-37 timer, som regeringen lægger op til, kan det få katastrofale følger for indlæringen, fordi børnene mister deres frirum, mener børneforsker, politiker og skoleelever
  7. Ja, det er synd for Ulla Tørnæs, ’kotyme’, ’kutyme’, ’kotume’, ’kostyme’, hvad betyder det – her får hun stukket et dejligt nemt lille lydret ord ud, og så kan hun ikke stave det rigtigt...
  8. Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?