Emne

undervisning

Folkeskolen har svigtet sit ansvar i klimakrisen – nu må vi gentænke institutionen

Vi må lave folkeskolen grundlæggende om og tænke bæredygtighed ind fra starten, for som det er nu, er vores skoler utilsigtet blevet en hindring for den grønne omstilling, skriver klimaaktivist og filosofistuderende David Mathias Paaske i dette debatindlæg

Skolereformen skal ændres: Mindre detailstyring og mere trivsel er nogle af budene

Et nyt samarbejde om skolen skal rette op på folkeskolens problemer. Det står fast, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afgivet en længe ventet redegørelse om skolereformen. Lærere, pædagoger og en skolerådmand giver her deres bud på ændringer i skolen

Når skolen genåbner for de ældste, venter der lærere og elever et socialt reparationsarbejde

Fra torsdag må de ældste skolebørn igen vende tilbage til skolen på fuldtid. Skolens største opgave bliver nu at få genskabt fællesskabet, motivationen og spotte elever i mistrivsel, mener eksperter, skoleledere og lærere

Skævheden mellem drenge og piger øges i skolen. Lange skoledage uden praktiske fag er en del af forklaringen

Drenge får lavere karakterer ved folkeskolens afgangsprøve i dansk end piger, og færre drenge får en ungdomsuddannelse. Nu viser en ny analyse, at skævheden mellem drenge og piger er øget de seneste år. Årsagen er ifølge eksperter og lærere, at skolen er blevet for teoretisk og har for meget fokus på test og karakterer

Når kvindelige forfattere ikke får plads i danskundervisningen, hvordan skal de så blive en ligeværdig del af samfundet?

Jeg ville ikke have undværet mit tema om Herman Bang. Jeg vil gerne læse ’Lykke-Per’ og ’Hærværk’. Men kære undervisningsminister, hvordan bliver kvinder en ligeværdig del af samfundet, hvis ikke vi også skal læse kvindelige forfattere? Spørger gymnasieelev Nikoline de Richelieu i dette debatindlæg.

Jeg er træt af at læse om mig selv som en minoritetskliché i folkeskolens lærebøger

Når jeg læser om minoriteter og piger i folkeskolens undervisningsmateriale, er de proppet med fordomme og stereotyper, jeg ikke kan genkende mig selv i. Folkeskolen bør skabe plads til alle og udfordre fordomme, ikke udbrede dem, skriver folkeskoleelev Shabnam Alimardani Shafigh

Forfattere til ny ungdomsbog: Unge med læsevanskeligheder skal også med i læsefællesskabet

En lærer og en ungevejleder på erhvervs- og gymnasieuddannelsen NEXT i Ishøj har skrevet en letlæsningsbog til unge om livet i et udsat boligområde. Ved at bruge de unges sprog og historier håber de at få flere unge med i undervisningen og få tændt op under læselysten

Hård kritik af DF-forslag om mere kristendom i undervisningen

Det bryder med den danske tradition for åndsfrihed at påtvinge elever undervisning i kristendom. Sådan lyder reaktionen fra Københavns biskop på nyt kulturudspil fra Dansk Folkeparti, der også møder kritik fra Skolelederforeningen og Danske Gymnasier

Et liv er forbi: Lone Essendrop gav dedikationen til kunsten videre til sit pigekor

Lone Essendrop var ikke selv en stærk sanger, men hun var dedikeret og havde en klar idé om, at det var musikken, hun ville bruge sit liv på. Igennem 30 år ledede hun sit pigekor, og hun gav generationer af sangere musikalitet og disciplin med sig videre i livet

Først er grundskolen blevet privatiseret. Nu er det læreruddannelsens tur

Et flertal uden om regeringen vedtog i sidste uge en privat læreruddannelse. Modstanderne kalder det en skandale, mens fortalerne mener, det er sundt med konkurrence. Ifølge en skolehistoriker er det et skridt i retning af et mere privatiseret og individualiseret uddannelsessystem

Sider

Mest læste

  1. Vi må lave folkeskolen grundlæggende om og tænke bæredygtighed ind fra starten, for som det er nu, er vores skoler utilsigtet blevet en hindring for den grønne omstilling, skriver klimaaktivist og filosofistuderende David Mathias Paaske i dette debatindlæg
  2. Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  3. Et nyt samarbejde om skolen skal rette op på folkeskolens problemer. Det står fast, efter undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har afgivet en længe ventet redegørelse om skolereformen. Lærere, pædagoger og en skolerådmand giver her deres bud på ændringer i skolen
  4. Drenge får lavere karakterer ved folkeskolens afgangsprøve i dansk end piger, og færre drenge får en ungdomsuddannelse. Nu viser en ny analyse, at skævheden mellem drenge og piger er øget de seneste år. Årsagen er ifølge eksperter og lærere, at skolen er blevet for teoretisk og har for meget fokus på test og karakterer
  5. Det er fuldstændig overset, at de unge er i gang med at udvikle kompetencer i vores hyperkomplekse samfund, som kræver enormt meget af vores personlige engagement, individuelle præstationer og kreative potentiale. Vi kan da godt tilstræbe et system, hvor de unge går i gang med en videregående uddannelse som 19-årige og bliver boende hjemme hos mor og far, indtil de er færdige med studierne. Men er det det vi vil?
  6. Dialog mellem kulturer lyder godt, men det fastholder en forestilling om at vi alle tilhører én bestemt kultur. I mine øjne medfører forsvaret for multikulturelle skoler og ideen om kulturrelativisme, at skolerne får svært ved at danne myndige personer, der kan reflektere over egne og andres virkelighedsforståelser.
  7. Intern musikalsk fødekæde er under opbygning i Danmarks Radio. Leg kombineres med resultat-orienteret opbygning af sangere fra fem-års alderen
  8. Hør børnene, men lad de voksne træffe beslutningerne, råder den norske psykolog Haldor Øvreeide, hvis erfaring med børne-samtaler gør ham efterspurgt i Danmark