Emne

undervisning

Hård kritik af DF-forslag om mere kristendom i undervisningen

Det bryder med den danske tradition for åndsfrihed at påtvinge elever undervisning i kristendom. Sådan lyder reaktionen fra Københavns biskop på nyt kulturudspil fra Dansk Folkeparti, der også møder kritik fra Skolelederforeningen og Danske Gymnasier

Et liv er forbi: Lone Essendrop gav dedikationen til kunsten videre til sit pigekor

Lone Essendrop var ikke selv en stærk sanger, men hun var dedikeret og havde en klar idé om, at det var musikken, hun ville bruge sit liv på. Igennem 30 år ledede hun sit pigekor, og hun gav generationer af sangere musikalitet og disciplin med sig videre i livet

Først er grundskolen blevet privatiseret. Nu er det læreruddannelsens tur

Et flertal uden om regeringen vedtog i sidste uge en privat læreruddannelse. Modstanderne kalder det en skandale, mens fortalerne mener, det er sundt med konkurrence. Ifølge en skolehistoriker er det et skridt i retning af et mere privatiseret og individualiseret uddannelsessystem

Havde mine lærere vidst mere om mobning, kunne jeg måske have undgået min psykiske lidelse

I skolen blev jeg bagtalt, overfaldet og udelukket fra fællesskabet. Selv om jeg ikke længere er udsat for mobning, mærker jeg stadig konsekvenserne i kroppen. Lærerne ved for lidt om mobning – og derfor bør det være fast pensum på læreruddannelsen, skriver Albert Nyholm Porse i dette debatindlæg

Ny analyse: Ikkevestlige efterkommere haler ind på elever med dansk baggrund i folkeskolen

Efterkommere klarer sig langt bedre i folkeskolen i dag, end de gjorde for otte år siden, lyder det i en ny analyse fra Danmarks Videnscenter for Integration. Eksperter peger på, at det både kan skyldes ændringer i elevgruppen, men også lærernes tilgang til elever med minoritetsbaggrund

Nødundervisningen betyder, at 13-årige Cecilie og Victor igen laver lektier og har overskud

Skoledagen derhjemme blev tit erstattet af computerspil og overspringshandlinger, og derfor går Cecilie Lilja Arvedsen og Victor Stormlind nu til nødundervisning. I begyndelsen var Cecilie Lilja Arvedsen bekymret for, hvad klassekammeraterne ville tænke, men nu er hun ligeglad. Og hun føler sig ikke længere sur og doven

Organisationer: Børn afviser tilbud om nødundervisning, fordi de ikke vil skille sig ud

Det er ikke sjovt at føle sig anderledes, og derfor afviser flere børn og unge tilbuddet om nødundervisning, selv om de har behov for det, lyder det fra flere organisationer. Også forældre kan opleve tilbuddet som stigmatiserende

Et liv er forbi: Rosa Stegeager troede på alle børnene i sin klasse

Rosa Stegeager oplevede som barn, hvordan en skolelærer havde stor betydning for hende og dedikerede sit liv til selv at gøre den samme forskel for andre

Studerende: Fortæl os, hvad vi gør galt – ellers forbedrer vi os aldrig

Universiteterne svigter, når de ikke giver studerende en begrundelse for deres eksamenskarakterer. Det bør gøres obligatorisk at give studerende feedback på deres opgaver. For ellers bliver det umuligt nogensinde at forbedre sig, skriver studerende Mathilde Brun i dette debatindlæg

Ny bog er en guldgrube af originalitet fra 2.500 års pædagogikhistorie

Hvordan skal barnet formes? Hvem bestemmer, hvad der sker i skolen? 25 originale tekster om opdragelse, pædagogik og undervisning byder sig til i ny bog

Sider

Mest læste

  1. Det bryder med den danske tradition for åndsfrihed at påtvinge elever undervisning i kristendom. Sådan lyder reaktionen fra Københavns biskop på nyt kulturudspil fra Dansk Folkeparti, der også møder kritik fra Skolelederforeningen og Danske Gymnasier
  2. I skolen blev jeg bagtalt, overfaldet og udelukket fra fællesskabet. Selv om jeg ikke længere er udsat for mobning, mærker jeg stadig konsekvenserne i kroppen. Lærerne ved for lidt om mobning – og derfor bør det være fast pensum på læreruddannelsen, skriver Albert Nyholm Porse i dette debatindlæg
  3. Vi er kedelige, hvis vi ikke eksperimenterer med vores seksuelle identitet, og billige, hvis vi gør det. Efter 40 års seksuel frigørelse trækker vi nu i land igen. Men vi må beslutte, hvilken vej vi vil gå
  4. I Martin A. Hansens ’Løgneren’ har læreren den bedste stund med børnene, når han fortæller frit fra hylden. Derfor: Til kamp mod testeriet
  5. Lone Essendrop var ikke selv en stærk sanger, men hun var dedikeret og havde en klar idé om, at det var musikken, hun ville bruge sit liv på. Igennem 30 år ledede hun sit pigekor, og hun gav generationer af sangere musikalitet og disciplin med sig videre i livet
  6. De ansvarlige myndigheder bekæmper frygten på dine vegne ved at udvide enhver tænkelig kontrol, du selv bekæmper den gennem selvkontrol dagen igennem og ved om aftenen at lade dig belønne med en katastrofefilm, der ender godt
  7. Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  8. Danmark har officielt tilsluttet sig Børnekonventionens fordring om, at børn skal have medbestemmelse på deres egen hverdag. Men undersøgelser viser, at mange skoleelever slet ikke har den oplevelse. Vi må tage dannelse til demokrati i skolen alvorligt, skriver cand.pæd. i didaktik Kasper Kjeldgaard Stoltz i dette debatindlæg