Emne

undervisning

Evnen til at se eleverne både fagligt, personligt og socialt forsvinder ud af Folkeskolen

I Folkeskolen løses ekstremt mange sociale og psykologiske opgaver, som i mange andre lande varetages af psykologer, socialrådgivere, politi og akademikere. Men politikere, professionshøjskoler og lærerfagforeningen har kastet pædagogikken over bord, skriver lektor Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg

Et liv er forbi: »Man havde aldrig klamme håndflader med Vognsen«

Christian Vognsen kæmpede for at forbedre undervisningen for alle. For som barn havde han lært, at uddannelse var noget, man måtte kæmpe for

Indiske studerende: Vores uddannelsessystem har lang vej endnu

Der mangler dygtige undervisere, og der er for stor forskel på kvaliteten på Indiens universiteter, især mellem by og land. Sådan lyder det fra tre studerende på Delhi Universitet, som er et af landets største universiteter med mere end 100.000 studerende

Undervisningsministeriet afviser at have givet forkert vejledning til Nyborg Kommune

Det passer ikke, når Nyborg Kommune mener at have fået forkert vejledning fra Undervisningsministeriet om skolegangen for somaliske børn, hvis forældre har fået inddraget deres opholdstilladelse, siger afdelingschef i ministeriet. Nyborg Kommune fastholder dog sin opfattelse

Nyborg Kommune: Ministerie gav forkert vejledning om skolegang for somaliske børn

Ifølge Nyborg Kommune gav Undervisningsministeriet tilbage i december forkert vejledning om kommunens pligt til at sørge for undervisning for somaliske børn, hvis forældre havde fået inddraget opholdstilladelsen. Det afviser ministeriet

Når erhvervslivet rykker ind i undervisningen, er det en gevinst for læringen

I uddannelsesmiljøet mener mange, at enhver indblanding fra kommercielle interesser kun er af det onde. Men private virksomheder kan bidrage til at ruste vores børn og unge til fremtidens arbejdsmarked

Stop skoleskænderiet, og giv tid til den gode undervisning

Stridighederne om skolen er brudt ud i lys lue og er nu endt på finansministerens bord. Men der er behov for at lægge alle skoleskænderier væk og rette op på, at folkeskolereformen ikke har gjort eleverne dygtigere eller skabt en mere varieret skoledag

Center for Vild Analyse: Undervisningens kunst går tabt med digitalisering

Undervisningen i dens tekniske reproducerbarheds tidsalder

SF og De Radikale: Indførelsen af sprogprøver i 0. klasse er et brud på folkeskoleforliget

Det er forligsbrud, når regeringen er i gang med at vedtage obligatoriske sprogprøver i 0. klasse. Det mener SF og De Radikale, der opfordrer ministeren til at melde klart ud, om man opsiger forliget efter et valg. Ekspert mener, at man bryder forligspraksis, når man vedtager forligsbelagt lovgivning før et valg, uden at alle partier er enige. Minister afviser

Børn har brug for nye, gode bøger - ikke kun computerskærme

Hvis vi virkelig ønsker for vores børn, fremtidens voksne, at de får lige så mange glæder og gode oplevelser med bøger og læsning, som vi selv har og har haft, må vi vel også sørge for, at de får lige så gode og tidssvarende bøger at læse, som vi andre har som voksne

Sider

Mest læste

  1. Når bogstaverne begynder at vrimle foran øjnene på dig, og siderne føles blytunge, så tag en afstikker fra læseplanen og sug viden til dig gennem øregangene. Internettet er rig på podcasts, der kan forkorte vejen til bachelorbeviset – og måske gøre den lidt sjovere undervejs
  2. For Kasper Hansen var filmen Ondskab hverken ond fiktion eller indblik i en afsluttet kostskoletid i 1950’ernes overklassesverige. Filmen gav barske mindelser om hans egne tre år på den danske kostskole Herlufsholm
  3. I Folkeskolen løses ekstremt mange sociale og psykologiske opgaver, som i mange andre lande varetages af psykologer, socialrådgivere, politi og akademikere. Men politikere, professionshøjskoler og lærerfagforeningen har kastet pædagogikken over bord, skriver lektor Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg
  4. 'En simpel illustration af de otte officielle kostråd'. Sådan betegner FDB deres madpyramide, som bliver brugt til undervisning i sund kost på landets folkeskoler. Men Madpyramiden stemmer ikke overens med de officielle kostråd, som ikke anbefaler, at man spiser kød
  5. Historieundervisningen i folkeskolen er præget af en gammel tradition om at repetere nationalt vedtagne fortællinger om fædrelandet. Børnene får ikke lov at mærke historien; den skal bare læres. Det er synd og skam
  6. De ansvarlige myndigheder bekæmper frygten på dine vegne ved at udvide enhver tænkelig kontrol, du selv bekæmper den gennem selvkontrol dagen igennem og ved om aftenen at lade dig belønne med en katastrofefilm, der ender godt
  7. Det 20. århundredes mest abstrakte projekt er ideen om ’det jødiske folk’. Ikke desto mindre blev konstruktionen realiseret. Som ’folk’ har det kun et alfabet og en bibel til fælles. Hverken sprog, etnicitet, religiøs ritus, historie eller geografi binder jøderne sammen til et hele, skriver historikeren Morten Thing
  8. Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?