Emne

undervisning

Børn er teknologiafhængige – og skoler er pusherne

Når cheferne i Silicon Valley sender deres børn i skærmfri skoler, hvorfor tror vi andre så på teknologiindustriens påstande om teknologiens uddannelsespotentiale?

I Xi Jinpings skoler skal børn have den rette ideologiske dannelse

At sende sit barn på privatskole i stedet for statsskole er uansvarligt og usolidarisk, og det vil blive straffet. For at få flere børn i de offentlige skoler strammer Kinas Kommunistiske Parti grebet om alternative undervisningstilbud. Det handler om at give alle børn en ordentlig uddannelse, men også om sikre den nationale samhørighed og partiets gennemslagskraft på alle niveauer af det kinesiske samfund

Hvorfor har kommunerne så travlt med at hetze de erfarne lærere?

Kommunerne frygter, at erfarne lærere ikke udvikler deres undervisning. Derfor vil de have ekspertlærere, der underviser på et på videnskabeligt grundlag. Men opdelingen findes ikke i virkelighedens verden

I årevis har syge børn ikke fået undervisning – og problemet er stadig ikke løst

I 15 år har patientforeninger gjort politikerne opmærksom på, at mange syge børn ikke får den sygeundervisning, de har ret til. Men intet er sket. Uddannelsesordførere og kommuner erkender problemet, men går ikke ind for sanktioner. Undervisningsministeriet vil se nærmere på området

Lille Virgil og Orla Frøsnapper er måske ikke nyttige, men de er nødvendige

Jagten på nyttige evner, der umiddelbart kan anvendes på arbejdsmarkedet, har skubbet litteraturen i baggrunden i folkeskolen. Det kan koste børnene erfaringer, der er helt afgørende for at håndtere livet, der ikke altid gør, som man ville ønske
Kommentar

Lærernes uddannelse bliver overset i debatten om gymnasiet

Hvis vi vil sikre os dygtige gymnasielærere, som mestrer at stå i et klasseværelse, bliver vi nødt til at få almendannelsen og didaktikken på universiteternes skoleskemaer

Historiefaget er kedsommelig dyrkelse af fædrelandsmyter

Historieundervisningen i folkeskolen er præget af en gammel tradition om at repetere nationalt vedtagne fortællinger om fædrelandet. Børnene får ikke lov at mærke historien; den skal bare læres. Det er synd og skam
Den digitale skole

Vækstråd anbefaler øget digitalisering af undervisning, selvom effekten er tvivlsom

Det Digitale Vækstråd er kommet med sine anbefalinger. Centralt står øget undervisning og digitalisering af undervisning. Men hidtil har de mange milliarder, der er investeret i IT i undervisningen, ikke haft nogen påviselig effekt, siger Jesper Balslev, der er i gang med at skrive ph.d-afhandling om emnet. Han bakkes op af OECD og international forskning

Elever skal da ikke give lærere karakterer

Aalborg Handelsgymnasium vil fordele løntillæggene efter, hvilke lærere der får de bedste karakterer af eleverne. Kun en ledelse, der lader sig guide af konkurrencestaten, kan få så tåbelig en ide

Teknologi i matematikundervisningen spænder ben for elevers læring

Der bliver flittigt brugt regneprogrammer og avancerede lommeregnere i matematikundervisningen i gymnasiet. Men når teknologien kan klare arbejdet for eleverne, får de ikke de nødvendige færdigheder. Det siger forskere i matematik

Sider

Mest læste

  1. Kommunerne frygter, at erfarne lærere ikke udvikler deres undervisning. Derfor vil de have ekspertlærere, der underviser på et på videnskabeligt grundlag. Men opdelingen findes ikke i virkelighedens verden
  2. Når cheferne i Silicon Valley sender deres børn i skærmfri skoler, hvorfor tror vi andre så på teknologiindustriens påstande om teknologiens uddannelsespotentiale?
  3. At sende sit barn på privatskole i stedet for statsskole er uansvarligt og usolidarisk, og det vil blive straffet. For at få flere børn i de offentlige skoler strammer Kinas Kommunistiske Parti grebet om alternative undervisningstilbud. Det handler om at give alle børn en ordentlig uddannelse, men også om sikre den nationale samhørighed og partiets gennemslagskraft på alle niveauer af det kinesiske samfund
  4. En rigtig dreng. Kan vi ikke lige så godt indrette skolerne på, at de to køns hjerner beviseligt er forskellige?
  5. Skoleelever i Shanghai er de bedste i verden, konkluderer den seneste PISA-undersøgelse. Men PISA-resultatet afspejler både det kinesiske uddannelsessystems styrker og svagheder - og illustrerer, hvorfor Kina ikke kan konkurrere på innovation og kreativitet
  6. I dag er det 15 år siden, P1-programmet Harddisken sendte første gang. Dengang var informationssamfundet ikke en del af det danske sprog, men den teknologiske udvikling, hvor alt bliver mindre og hurtigere, var allerede i gang med at ændre vores samfund og vores hverdag. Programmets grundlægger og vært, Henrik Føhns, og hans medvært Anders Høeg Nissen ser på 15 år, der revolutionerede vores verden og kortlægger en udvikling, der ikke blev så science fiction-agtig, men som påvirker os meget mere, end vi tror
  7. Hvis skoleugen kommer op på 35-37 timer, som regeringen lægger op til, kan det få katastrofale følger for indlæringen, fordi børnene mister deres frirum, mener børneforsker, politiker og skoleelever
  8. I 15 år har patientforeninger gjort politikerne opmærksom på, at mange syge børn ikke får den sygeundervisning, de har ret til. Men intet er sket. Uddannelsesordførere og kommuner erkender problemet, men går ikke ind for sanktioner. Undervisningsministeriet vil se nærmere på området