Emne

undervisning

Læserbrev
30. november 2022

Skolerne skal lære os om krigen, så vi kan hjælpe

Selv om krig måske ikke er for børn, så skal vi ikke skånes for krigen i Ukraine. Skolerne skal gøre det muligt for børn at hjælpe til, og på den måde kan vi lære mere om krig
Selv om krig måske ikke er for børn, så skal vi ikke skånes for krigen i Ukraine. Skolerne skal gøre det muligt for børn at hjælpe til, og på den måde kan vi lære mere om krig
Race- og kønspolitik
2. november 2022

Kulturkamp mod skolers læseplan skal mobilisere republikanske vælgere

Siden coronapandemien og mordet på afroamerikaneren George Floyd er en kamp om, hvilket pensum amerikanske skoleelever skal undervises i spidset til. Den handler om racepolitik og kønsidentitet. I New Jersey er seksualundervisning blevet et kontroversielt valgemne
Skoleelevers undervisning i amerikansk historie, race og seksualundervisning spiller en central rolle i republikanernes forsøg på at motivere vælgerbasen. På billedet ses en amerikansk skoleklasse fra Florida.
Kommentar
12. oktober 2022

Folkeskolen er i dag lige knap bedre, end skolerne var i 1700-tallet

Der er evidens for, at mestendels eller helt lektiefri, interessebaseret undervisning, senere mødetider og kortere dage skaber bedre resultater i skolen. Problemet er, at det for de fleste lyder som dovenskab, så vi beholder skolen, som vi kender den
Mens samfundet bevæger sig mod specialisering, er uddannelsessystemet af en eller anden grund blevet mere generaliseret for både elever og undervisere, skriver underviser på FGU Jesper Green i dette debatindlæg.
Kronik
7. september 2022

Læring skal igen være folkeskolens kerneopgave. Opdragelsen må forældrene stå for

Individualistisk børneopdragelse og det forfejlede inklusionsprojekt betyder, at vi som lærere dårligt har tid til undervisning. Vi må tilbage til en holdbar opgavefordeling: Folkeskolen står for læring og dannelse. Opdragelsen ligger hos forældrene
Der foregår i dag et sammenstød mellem moderne, individualistisk børneopdragelse og en forventning om, at skolen skal være institution for kollektiv opdragelse og læring, skriver Claus Lynggaard Blond.
Læserbrev
29. juli 2022

Det vil gavne alle børn, at vi satser mere på mellemformerne mellem inklusion og specialklasse

Nest-klasser, som er en mellemform mellem inklusion og specialtilbud i folkeskolen, hævdes at være meget dyre. Men det er de kun, hvis man måler dem op imod den almindelige inklusion, for de er et godt og billigt alternativ til egentlige specialklasser
Ikke engang den dygtigste lærer kan løfte inklusionsopgaven i folkeskolen, når klasserne er fyldt til bristepunktet, og der ikke er tid til relationsarbejde, mener Niels Christian Sauer.
Læserbrev
27. juli 2022

Normstormerne udsætter sig selv for mistanke, så længe undervisningsmaterialet er hemmeligt

Normstormerne er endelig kommet ud af busken, men de forholder sig stadig ikke til det mest grundlæggende kritikpunkt: At så længe, vi ikke må se deres undervisningsmateriale, vil de være under mistanke for identitetspolitisk missionsvirksomhed
Når man insisterer på at hemmeligholde sit undervisningsmateriale som Normstormerne, udsætter man sig for skærpet mistanke, mener Nikolaj Bøgh. Her underviser Normstormerne en 9. klasse på en københavnsk folkeskole.
Kommentar
23. juli 2022

Normstormerne: Den yderste højrefløj savner en fælles fjende. Det er blevet os

LGBTQ+-elever trives markant dårligere i skolen, og over halvdelen af dem har aldrig modtaget ordentlig seksualundervisning. Derfor er Normstormerne et relevant og vigtigt projekt – men vi er blevet skydeskive for en politisk anti-LGBTQ+-ideologi
Normstormerne tager ud på folkeskoler og underviser i at tænke kritisk om normer. Her er de på besøg i en 9. klasse på en københavnsk folkeskole.
Folk
9. maj 2022

Herlufsholms rektor er blevet fyret, og præfektordningen afskaffes

Velkommen til FOLK, Informations daglige sladderspalte, hvor ingen er for høj, og ingen er lav nok til at flyve under radaren
Så gik den ikke længere for rektoren på Herlufsholm. Mikkel Kjellberg stopper.
Et liv er forbi
26. februar 2022

For Niels Mors var legen det fineste, der fandtes

Niels Mors ville til enhver tid forsvare børns ret til at lege, eksperimentere og fejle – både som underviser på pædagogseminariet og som far til syv
Niels Mors og barnebarn.
Leder
27. januar 2022

Hvis man skal antisemitismen til livs, må man også inddrage debatten om staten Israel

Regeringens handlingsplan mod antisemitisme vil styrke undervisningen om Holocaust og redningen af de danske jøder i 1943. Derimod lægger planen ikke op til at inddrage spørgsmålet om staten Israel i undervisningen, og det vil svække effekten
Hvis der skal undervises i antisemitisme, bør staten Israel også komme på skoleskemaet.

Sider

  • Læserbrev
    30. november 2022

    Skolerne skal lære os om krigen, så vi kan hjælpe

    Selv om krig måske ikke er for børn, så skal vi ikke skånes for krigen i Ukraine. Skolerne skal gøre det muligt for børn at hjælpe til, og på den måde kan vi lære mere om krig
    Selv om krig måske ikke er for børn, så skal vi ikke skånes for krigen i Ukraine. Skolerne skal gøre det muligt for børn at hjælpe til, og på den måde kan vi lære mere om krig
  • Kronik
    7. september 2022

    Læring skal igen være folkeskolens kerneopgave. Opdragelsen må forældrene stå for

    Individualistisk børneopdragelse og det forfejlede inklusionsprojekt betyder, at vi som lærere dårligt har tid til undervisning. Vi må tilbage til en holdbar opgavefordeling: Folkeskolen står for læring og dannelse. Opdragelsen ligger hos forældrene
    Der foregår i dag et sammenstød mellem moderne, individualistisk børneopdragelse og en forventning om, at skolen skal være institution for kollektiv opdragelse og læring, skriver Claus Lynggaard Blond.
  • Baggrund
    3. august 2018

    Skoleleder: Forbud mod mobiler i skolen er den forkerte vej at gå

    Mobiltelefoner forstyrrer børnene og undervisningen og skal derfor forbydes i skolen, mener De Konservative og en læge med speciale i digitale medier. Men der er intet forskningsmæssigt belæg for, at mobiler skaber koncentrationsbesvær i skolen, påpeger medieforsker. Leder på skole med mobilpolitik mener heller ikke, at forbud er løsningen
    I næste måned indfører Frankrig et nationalt forbud mod mobiltelefoner i skolen. Det har sat gang i debatten herhjemme om, hvorvidt elever skal have adgang til deres mobiler i skoletiden, og om det påvirker deres koncentration.
  • 29. april 2006

    Perfekthedskultur

    Det er fuldstændig overset, at de unge er i gang med at udvikle kompetencer i vores hyperkomplekse samfund, som kræver enormt meget af vores personlige engagement, individuelle præstationer og kreative potentiale. Vi kan da godt tilstræbe et system, hvor de unge går i gang med en videregående uddannelse som 19-årige og bliver boende hjemme hos mor og far, indtil de er færdige med studierne. Men er det det vi vil?
  • 14. marts 2008

    Drengehjerner og skoleliv

    En rigtig dreng. Kan vi ikke lige så godt indrette skolerne på, at de to køns hjerner beviseligt er forskellige?
    Udvikling. Man må se på de individuelle forskelle i drenge- og pigegruppen og huske at bruge sin viden om de generelle forskelle til at give både piger og drenge muligheder for at udvikle flere sider af sig selv, frem for at putte drenge og piger i de kendte kønsbokse.
  • Baggrund
    5. marts 2010

    Madpyramiden vildleder om kød

    'En simpel illustration af de otte officielle kostråd'. Sådan betegner FDB deres madpyramide, som bliver brugt til undervisning i sund kost på landets folkeskoler. Men Madpyramiden stemmer ikke overens med de officielle kostråd, som ikke anbefaler, at man spiser kød
    'En simpel illustration af de otte officielle kostråd'. Sådan betegner FDB deres madpyramide, som bliver brugt til undervisning i sund kost på landets folkeskoler. Men Madpyramiden stemmer ikke overens med de officielle kostråd, som ikke anbefaler, at man spiser kød
  • 1. juni 2007

    Luder og/eller madonna

    Vi er kedelige, hvis vi ikke eksperimenterer med vores seksuelle identitet, og billige, hvis vi gør det. Efter 40 års seksuel frigørelse trækker vi nu i land igen. Men vi må beslutte, hvilken vej vi vil gå
    Vi er kedelige, hvis vi ikke eksperimenterer med vores seksuelle identitet, og billige, hvis vi gør det. Efter 40 års seksuel frigørelse trækker vi nu i land igen. Men vi må beslutte, hvilken vej vi vil gå
  • Kommentar
    3. september 2007

    Reformpædagogik - hvad var det nu, det var?

    Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?