Emne

undervisning

Anmeldelse
26. november 2021

Ny bog viser, hvordan det digitaliserede undervisningsrum forringer dannelse og viden

Har 15 års digitalisering af undervisningen i det danske uddannelsessystem gjort de unge klogere og mere dannede? Nej, mener uddannelsesforsker Dorte Ågård. Hendes nye bog har manglet som tung modvægt til mange års voldsom it-begejstring – fremover kan debatten ikke foregå uden om den
Har 15 års digitalisering af undervisningen i det danske uddannelsessystem gjort de unge klogere og mere dannede? Nej, mener uddannelsesforsker Dorte Ågård. Hendes nye bog har manglet som tung modvægt til mange års voldsom it-begejstring – fremover kan debatten ikke foregå uden om den
Skoleforsøg
22. november 2021

Forsøgsskole er sluppet for lange skoledage. Det har givet færre konflikter og større glæde

Folkeskolerne i Esbjerg er en del af regeringens frihedsforsøg. På Spangsbjergskolen betyder det, at skoledagen er kortet ned til fem timer om dagen for alle elever. Det gør undervisningen mere intens, men mindsker konflikter og koncentrationsbesvær, mener både elever og lærere
Folkeskolerne i Esbjerg er en del af regeringens frihedsforsøg. På Spangsbjergskolen betyder det, at skoledagen er kortet ned til fem timer om dagen for alle elever. Det gør undervisningen mere intens, men mindsker konflikter og koncentrationsbesvær, mener både elever og lærere
Læserbrev
10. november 2021

Når danske lektorer underviser i dansk i udlandet, skaber det værdi for vores virksomheder

Regeringen vil afskaffe lektoratsordningen, der gør, at danske lektorer kan undervise i dansk i udlandet. Men det giver både kulturel og økonomisk værdi, når de studerende efterfølgende får job i danske virksomheder og formidler dansk kultur, skriver tidligere sendelektor Morten Lassen
Ophavsret
10. november 2021

Marianne Stidsen siger op på Københavns Universitet efter plagiatanklager

»Jeg frygter, at debatten fremover kommer til at handle om kommaer og gåseøjne, og så er det på tide, at jeg takker af,« siger debattør og lektor Marianne Stidsen om de seneste ugers plagiatanklager, der nu får hende til at vende universitetsverdenen ryggen
»Jeg troede, at jeg havde vænnet mig til meget, fordi jeg har været i nogle hårde debatter i nogle år efterhånden, men det kom fuldstændigt bag på mig,« siger nu afgående lektor Marianne Stidsen om de seneste ugers plagiatanklager.
Interview
3. november 2021

For 15 år siden skræmte en folkeskolelærer sine elever med klimaforandringer. I dag vil han hellere bruge håb

For 15 år siden så folkeskolelærer Zeki Laurent Sadic ikke noget problem i at skræmme eleverne med klimaforandringer. I dag har han ændret holdning. Dette er andet afsnit i Informations serie om, hvordan vi taler om klimaforandringerne
Tidligere rørte det ikke Zeki Laurent Sadic, når hans klimaundervisning skræmte eleverne. Men det har ændret sig. Nu understreger han altid, at klassen bare skal genoptage snakken i dagene efter, hvis nogle bliver bekyrede eller bare har haft brug for tid til at tænke.
Kronik
2. november 2021

Sophie Hæstorp: Vi kan ikke være tilfredse med en folkeskole, der svigter vores drenge

Folkeskolen skal løfte alle børn uanset køn og baggrund. Derfor skal børnene kunne blandes bedre, end det er muligt i dag. Og vi skal lytte til forskningen og gøre undervisningen mere praktisk og orienteret mod virkeligheden
Langt flere drenge end piger modtager specialundervisning, fordi de ikke passer ind i rammerne i undervisningslokalet. Forskellen i afgangskarakterer mellem kønnene er stort set uændret fra 2013 til 2020.
Uddannelse
1. november 2021

Selv om skoleskibet Georg Stage ligner en dundrende succes, kan halvdelen af eleverne snart være væk

Med en særlig tilgang til uddannelse har skoleskibet Georg Stage godt fat i nogle af de unge, der ellers ikke ville få en uddannelse eller et job. Men snart kan skibet være nødsaget til at skære halvdelen af eleverne fra, da skibets bevilling står til at blive halveret
Årets elever om bord på skoleskibet Georg Stage er netop vendt hjem efter tre måneders togt.
Overblik
1. november 2021

Vil vi have elite eller mere lighed? Forhandlingerne om penge til universiteterne er i gang

Basismidlerne til forskning har i årtier været skævt fordelt mellem de gamle og de nye universiteter. Politikerne har flere gange forsøgt at ændre det, og forhandlingerne om en ny fordeling er netop gået i gang. Men hvad er basismidler egentlig? Og hvorfor er det så svært at ændre på fordelingen? Information bringer her et overblik
Historisk set har de ældste universiteter i de større byer fået en forholdsmæssigt større del af de såkaldte basismidler til forskning end de nyere universiteter i Roskilde, Odense og Aalborg.
Læserbrev
23. september 2021

Gymnasieelev: På Grønland lærer de dansk kanon. Vi ved ikke engang, om de snakker dansk

Rigsfællesskabets fravær på pensum begrænser vores evne til at fordre lighed og respekt. Måske burde vi også lære deres sprog i stedet for at bruge så meget tid på at fortælle, hvad Grønland og Færøerne skal, skriver gymnasieelev Clara Zeuthen i dette debatindlæg
Rigsfællesskabets fravær på pensum begrænser vores evne til at fordre lighed og respekt. Måske burde vi også lære deres sprog i stedet for at bruge så meget tid på at fortælle, hvad Grønland og Færøerne skal, skriver gymnasieelev Clara Zeuthen i dette debatindlæg
Læserbrev
1. juli 2021

Sanser og kunst skal bane vejen for større trivsel og højere faglighed i folkeskolen

Forskning viser, at en integration af kunst- og sansefag i folkeskolens kan give bedre trivsel og højere faglighed. To ting, som den gamle folkeskolereform ikke formåede. Derfor er det på tide med en ny reform, der har fokus på kunst og kreativitet, skriver Sebastian Tiku Lybecker, der studerer visuel kultur på Københavns Universitet
Forskning viser, at en integration af kunst- og sansefag i folkeskolens kan give bedre trivsel og højere faglighed. To ting, som den gamle folkeskolereform ikke formåede. Derfor er det på tide med en ny reform, der har fokus på kunst og kreativitet, skriver Sebastian Tiku Lybecker, der studerer visuel kultur på Københavns Universitet

Sider

  • Anmeldelse
    26. november 2021

    Ny bog viser, hvordan det digitaliserede undervisningsrum forringer dannelse og viden

    Har 15 års digitalisering af undervisningen i det danske uddannelsessystem gjort de unge klogere og mere dannede? Nej, mener uddannelsesforsker Dorte Ågård. Hendes nye bog har manglet som tung modvægt til mange års voldsom it-begejstring – fremover kan debatten ikke foregå uden om den
    Har 15 års digitalisering af undervisningen i det danske uddannelsessystem gjort de unge klogere og mere dannede? Nej, mener uddannelsesforsker Dorte Ågård. Hendes nye bog har manglet som tung modvægt til mange års voldsom it-begejstring – fremover kan debatten ikke foregå uden om den
  • Ophavsret
    10. november 2021

    Marianne Stidsen siger op på Københavns Universitet efter plagiatanklager

    »Jeg frygter, at debatten fremover kommer til at handle om kommaer og gåseøjne, og så er det på tide, at jeg takker af,« siger debattør og lektor Marianne Stidsen om de seneste ugers plagiatanklager, der nu får hende til at vende universitetsverdenen ryggen
    »Jeg troede, at jeg havde vænnet mig til meget, fordi jeg har været i nogle hårde debatter i nogle år efterhånden, men det kom fuldstændigt bag på mig,« siger nu afgående lektor Marianne Stidsen om de seneste ugers plagiatanklager.
  • Skoleforsøg
    22. november 2021

    Forsøgsskole er sluppet for lange skoledage. Det har givet færre konflikter og større glæde

    Folkeskolerne i Esbjerg er en del af regeringens frihedsforsøg. På Spangsbjergskolen betyder det, at skoledagen er kortet ned til fem timer om dagen for alle elever. Det gør undervisningen mere intens, men mindsker konflikter og koncentrationsbesvær, mener både elever og lærere
    Folkeskolerne i Esbjerg er en del af regeringens frihedsforsøg. På Spangsbjergskolen betyder det, at skoledagen er kortet ned til fem timer om dagen for alle elever. Det gør undervisningen mere intens, men mindsker konflikter og koncentrationsbesvær, mener både elever og lærere
  • Kommentar
    3. september 2007

    Reformpædagogik - hvad var det nu, det var?

    Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  • 29. april 2006

    Perfekthedskultur

    Det er fuldstændig overset, at de unge er i gang med at udvikle kompetencer i vores hyperkomplekse samfund, som kræver enormt meget af vores personlige engagement, individuelle præstationer og kreative potentiale. Vi kan da godt tilstræbe et system, hvor de unge går i gang med en videregående uddannelse som 19-årige og bliver boende hjemme hos mor og far, indtil de er færdige med studierne. Men er det det vi vil?
  • Uddannelse
    26. april 2021

    Skævheden mellem drenge og piger øges i skolen. Lange skoledage uden praktiske fag er en del af forklaringen

    Drenge får lavere karakterer ved folkeskolens afgangsprøve i dansk end piger, og færre drenge får en ungdomsuddannelse. Nu viser en ny analyse, at skævheden mellem drenge og piger er øget de seneste år. Årsagen er ifølge eksperter og lærere, at skolen er blevet for teoretisk og har for meget fokus på test og karakterer
    Den øgede kønsskævhed i karaktererne i folkeskolen er et stort problem, mener eksperter, for den kan betyde, at endnu flere mænd kommer til at stå uden uddannelse.
  • Baggrund
    5. marts 2010

    Madpyramiden vildleder om kød

    'En simpel illustration af de otte officielle kostråd'. Sådan betegner FDB deres madpyramide, som bliver brugt til undervisning i sund kost på landets folkeskoler. Men Madpyramiden stemmer ikke overens med de officielle kostråd, som ikke anbefaler, at man spiser kød
    'En simpel illustration af de otte officielle kostråd'. Sådan betegner FDB deres madpyramide, som bliver brugt til undervisning i sund kost på landets folkeskoler. Men Madpyramiden stemmer ikke overens med de officielle kostråd, som ikke anbefaler, at man spiser kød
  • 1. juni 2007

    Luder og/eller madonna

    Vi er kedelige, hvis vi ikke eksperimenterer med vores seksuelle identitet, og billige, hvis vi gør det. Efter 40 års seksuel frigørelse trækker vi nu i land igen. Men vi må beslutte, hvilken vej vi vil gå
    Vi er kedelige, hvis vi ikke eksperimenterer med vores seksuelle identitet, og billige, hvis vi gør det. Efter 40 års seksuel frigørelse trækker vi nu i land igen. Men vi må beslutte, hvilken vej vi vil gå