Emne

undervisning

Ny bog: Den digitale ufornuft underminerer den menneskelige fornuft

Milliarder af kroner er de seneste 20 år blevet brugt på undervisningsteknologier uden skyggen af evidens for, om brugerne af de nye devices bliver klogere og mere vidende af at bruge dem. Jesper Balslev leverer en veldokumenteret og tankevækkende kritik af tidens skræmmende edu-techno-hype

Kejserens nye klæder: Sprogcentrene i København nedlægges ved udlicitering

De udefrakommende aktører har budt så lav en pris, at der kun kan være tale om plattenslageri. Enhver, der har den mindste føling med undervisningsområdet, vil vide, at den pris, der har vundet, aldrig vil kunne levere bare en tilnærmelsesvis acceptabel undervisning

»Psykedeliske stoffer – det er min boldgade«

»Hvis man kunne blive ordentligt vejledt, ville det ikke ske,« siger rapper, forfatter og DJ Rasmus Poulsen om, at to danskere for nylig er døde efter at have taget MDMA. Selv tager han »stærke psykoaktive stoffer« omtrent månedligt, bruger cannabis ugentligt, alkohol hver 14 dag – og koffein og sukker dagligt

Mon min dansklærer havde været en lige så god lærer i dag, som hun var i 1950’erne

Det er over 60 år siden, at jeg mødte min dansklærer fra folkeskolen for første gang. I dag husker jeg stadig, hvordan hun vakte min glæde ved at læse og skrive

Børn er teknologiafhængige – og skoler er pusherne

Når cheferne i Silicon Valley sender deres børn i skærmfri skoler, hvorfor tror vi andre så på teknologiindustriens påstande om teknologiens uddannelsespotentiale?

I Xi Jinpings skoler skal børn have den rette ideologiske dannelse

At sende sit barn på privatskole i stedet for statsskole er uansvarligt og usolidarisk, og det vil blive straffet. For at få flere børn i de offentlige skoler strammer Kinas Kommunistiske Parti grebet om alternative undervisningstilbud. Det handler om at give alle børn en ordentlig uddannelse, men også om sikre den nationale samhørighed og partiets gennemslagskraft på alle niveauer af det kinesiske samfund

Hvorfor har kommunerne så travlt med at hetze de erfarne lærere?

Kommunerne frygter, at erfarne lærere ikke udvikler deres undervisning. Derfor vil de have ekspertlærere, der underviser på et på videnskabeligt grundlag. Men opdelingen findes ikke i virkelighedens verden

I årevis har syge børn ikke fået undervisning – og problemet er stadig ikke løst

I 15 år har patientforeninger gjort politikerne opmærksom på, at mange syge børn ikke får den sygeundervisning, de har ret til. Men intet er sket. Uddannelsesordførere og kommuner erkender problemet, men går ikke ind for sanktioner. Undervisningsministeriet vil se nærmere på området

Lille Virgil og Orla Frøsnapper er måske ikke nyttige, men de er nødvendige

Jagten på nyttige evner, der umiddelbart kan anvendes på arbejdsmarkedet, har skubbet litteraturen i baggrunden i folkeskolen. Det kan koste børnene erfaringer, der er helt afgørende for at håndtere livet, der ikke altid gør, som man ville ønske
Kommentar

Lærernes uddannelse bliver overset i debatten om gymnasiet

Hvis vi vil sikre os dygtige gymnasielærere, som mestrer at stå i et klasseværelse, bliver vi nødt til at få almendannelsen og didaktikken på universiteternes skoleskemaer

Sider

Mest læste

  1. De udefrakommende aktører har budt så lav en pris, at der kun kan være tale om plattenslageri. Enhver, der har den mindste føling med undervisningsområdet, vil vide, at den pris, der har vundet, aldrig vil kunne levere bare en tilnærmelsesvis acceptabel undervisning
  2. Milliarder af kroner er de seneste 20 år blevet brugt på undervisningsteknologier uden skyggen af evidens for, om brugerne af de nye devices bliver klogere og mere vidende af at bruge dem. Jesper Balslev leverer en veldokumenteret og tankevækkende kritik af tidens skræmmende edu-techno-hype
  3. »Hvis man kunne blive ordentligt vejledt, ville det ikke ske,« siger rapper, forfatter og DJ Rasmus Poulsen om, at to danskere for nylig er døde efter at have taget MDMA. Selv tager han »stærke psykoaktive stoffer« omtrent månedligt, bruger cannabis ugentligt, alkohol hver 14 dag – og koffein og sukker dagligt
  4. 'En simpel illustration af de otte officielle kostråd'. Sådan betegner FDB deres madpyramide, som bliver brugt til undervisning i sund kost på landets folkeskoler. Men Madpyramiden stemmer ikke overens med de officielle kostråd, som ikke anbefaler, at man spiser kød
  5. Reformpædagogikkens kærne var en kritik på barnets og samfundets vegne. Spørgsmålet er imidlertid om reformpædagogikken er bundet til afskaffelsen af datidens sorte skole?
  6. Skoleelever i Shanghai er de bedste i verden, konkluderer den seneste PISA-undersøgelse. Men PISA-resultatet afspejler både det kinesiske uddannelsessystems styrker og svagheder - og illustrerer, hvorfor Kina ikke kan konkurrere på innovation og kreativitet
  7. En rigtig dreng. Kan vi ikke lige så godt indrette skolerne på, at de to køns hjerner beviseligt er forskellige?
  8. Normalfordelingskurver og franske gloser har svært ved at konkurrere med Instagram, Facebook og Snapchat på gymnasierne. Koncentration og indlæring falder. Alligevel er det ofte op til den enkelte lærer og eleverne selv at sætte grænser for mediebrug i undervisningstiden. Hvorfor griber gymnasierektorerne ikke ind?