Emne

universiteter

Nyuddannede humanister: Litteraturstudiet har rustet os til arbejdsmarkedet

De færreste ansætter humanister, fordi de er glade for at læse, det har fem år på litteraturhistorie gjort os bevidste om. Vi har derfor undervejs opbygget kompetencer i både budgetstyring og PR – og samtidig fordybet os i ’Ulysses’, skriver Emma Berggreen Andersen og Anna Simonia Gjørup Kleinsøe i dette debatindlæg

RUC’s gruppearbejde er ikke perfekt. Det er heller ikke meningen

Når kritikken af RUC’s gruppearbejde går på, at ikke alle bidrager lige meget til projektet, har man misset pointen. For gruppearbejde er en unik måde at opnå både faglighed og forståelse af arbejdsmarkedet, skriver forperson for Studenterrådet ved Roskilde Universitet, Mathilde Elisa Vendelholt, i dette debatindlæg

Portræt: RUC’s rektor »har et enormt mod – lidt Pippi Langstrømpe-agtigt«

Pædagogik og læring har været en helt central del RUC-rektor Hanne Leth Andersens karriere, fra hun som 20-årig underviste på et fransk universitet til hendes første lederjob på Aarhus Universitet. Information tegner et portræt af rektoren, hvis universitet er blevet kritiseret heftigt på det seneste

Tror du, at din studieplads åbner for en verden af akademisk vildskab? Det gør den ikke

Kære nye universitetsstuderende. Vi vil gerne ønske dig velkommen i universitetets hellige haller. Du har sikkert rigtig høje forventninger til dit nye studie, men du kan desværre forvente, at en god del af dem ikke bliver indfriet, skriver de studerende Magnus Rothberg og Janus Lauritsen i dette debatindlæg

Corona har lært os, hvad fællesskabet betyder for en god studietid

Studerende har givet afkald på meget under corona, men vi har også lært en masse på uddannelsesområdet. For eksempel hvordan vi skaber gode læringsmiljøer og undervisning i fremtiden. Vigtigst har vi lært, hvor meget fællesskabet betyder, skriver uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen i dette debatindlæg

Forskere: Onlineundervisning kan spare universiteterne penge, men giver ikke bedre uddannelser

Coronakrisen ventes også efter sommerferien at føre til mere onlineundervisning på universiteterne. Men flere forskere advarer mod at tro, at den virtuelle undervisning lærer de studerende det samme som fysisk undervisning

Den anmassende digitalisering af undervisningen risikerer at få store sociale konsekvenser

Når vi til efteråret genoptager undervisningen på universitetet, vil en del af den foregå online. Men den digitale fornufts forhastede indtog i skole- og uddannelsessystemet trænger til at blive problematiseret, skriver Tine Fristrup, Jens Erik Kristensen og Steen Nepper Larsen, lektorer ved Aarhus Universitet, i dette debatindlæg

Hjælp os universitetsstuderende: Slæk på fremdriftsreformen, og sænk renten på SU-lån

Godkend coronarelaterede dispensationsansøgninger, sænk renten på SU-lån, og giv ekstra studietid. Sådan sikrer vi, at de universitetsstuderende kommer godt igennem coronakrisen, skriver studerende Thøger Lautrup Knøss i dette debatindlæg

Forskningen taber stort på nedlukningen, men her er der ikke kommet nogen hjælpepakker

Universiteternes laboratorier står stadig næsten tomme efter anden fase af genåbningen. Nedlukning kan koste forskningen dyrt, og derfor er der behov for økonomisk hjælp, mener forskere, økonomer og universitetsfolk. »Det er galimatias,« mener en af de forskere, der taber flere hundredtusinder kroner om måneden

Træk lod om studiepladser. Så undgår vi, at de riges børn automatisk kommer forrest i køen

Den sociale skævhed på universiteterne kalder på et radikalt nyt optagesystem: Lodtrækning om studiepladserne blandt kvalificerede ansøgere. Når karakterer bestemmes af de unges sociale baggrund, må de ikke afgøre deres fremtid, skriver videnskabelig assistent Michael Møller Nielsen i dette debatindlæg

Sider

Mest læste

  1. Pædagogik og læring har været en helt central del RUC-rektor Hanne Leth Andersens karriere, fra hun som 20-årig underviste på et fransk universitet til hendes første lederjob på Aarhus Universitet. Information tegner et portræt af rektoren, hvis universitet er blevet kritiseret heftigt på det seneste
  2. De færreste ansætter humanister, fordi de er glade for at læse, det har fem år på litteraturhistorie gjort os bevidste om. Vi har derfor undervejs opbygget kompetencer i både budgetstyring og PR – og samtidig fordybet os i ’Ulysses’, skriver Emma Berggreen Andersen og Anna Simonia Gjørup Kleinsøe i dette debatindlæg
  3. Når kritikken af RUC’s gruppearbejde går på, at ikke alle bidrager lige meget til projektet, har man misset pointen. For gruppearbejde er en unik måde at opnå både faglighed og forståelse af arbejdsmarkedet, skriver forperson for Studenterrådet ved Roskilde Universitet, Mathilde Elisa Vendelholt, i dette debatindlæg
  4. Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
  5. Regeringen løser ikke problemer med stressede unge ved at indføre et nyt optagelsessystem for de videregående uddannelser, der lægger mindre vægt på karakterer. I stedet risikerer den at skabe et dyrt, uigennemskueligt system, der favoriserer akademikerbørn, skriver Eric Alexander Bonde i dette debatindlæg
  6. Andelen af universitetsstuderende, der bliver taget i snyd, stiger. Stigningen skyldes bedre værktøjer til at fange især plagiat. Men der også opstået en studiekultur, hvor mange studerende ikke ser afskrift som rigtig snyd, mener studieleder og plagiatekspert. Det kan undergrave eksamensbevisets værdi og fortsætte ind i arbejdslivet
  7. Kvindelige studerende oplever sexchikane på danske universiteter. Sådan lyder det fra 48 anonyme kvindelige studerende, der på tværs af universiteter har skrevet et åbent brev til deres rektorer. Flere universiteter planlægger allerede tiltag, der skal hjælpe krænkede studerende
  8. Når vi til efteråret genoptager undervisningen på universitetet, vil en del af den foregå online. Men den digitale fornufts forhastede indtog i skole- og uddannelsessystemet trænger til at blive problematiseret, skriver Tine Fristrup, Jens Erik Kristensen og Steen Nepper Larsen, lektorer ved Aarhus Universitet, i dette debatindlæg