Emne

videnssamfundet

Læserbrev
14. marts 2022

Man bliver ikke ekspert, blot fordi man har siddet i sit studerekammer på universitetet

Når universitetsuddannede i flæng kaldes eksperter, når de udtaler sig i medierne, skaber man en kløft til os, der får samfundet til at køre rundt. Lad os stryge ordet ekspert, skriver tekniker Jane Søfting i dette debatindlæg
Klumme
29. juni 2019

Center for Vild Analyse: Negativ viden

Kan man godt være imod viden? Ja, hvis man er for sandhed
Kan man godt være imod viden? Ja, hvis man er for sandhed
Interview
2. august 2017

’Selvfølgelig skal politikerne være informerede. Sådan kvalificeres beslutninger’

De Radikales uddannelses- og forskningsordfører, Sofie Carsten Nielsen, kritiserer Dansk Folkepartis gruppeformand for at være populistisk, når han vil have flere følelser og mindre viden i politik
Ifølge Sofie Carsten Nielsen er problemet i den offentlige debat ikke for meget viden. Det er for lidt. Dermed går De Radikales næstformand i rette med Dansk Folkepartis Peter Skaarup, der i sidste uge skrev i partiets ugebrev og uddybede i Information, at det hverken kræver ’akademisk eksamen eller en særlig grad af viden’ at træffe beslutninger om, hvordan det danske samfund bør se ud.
Kronik
19. juni 2017

Kronik: Unge plagierer i protest mod et forældet uddannelsessystem

Uddannelsessystemet reagerer med vrede, fornærmelse og straf, når studerende plagierer sig gennem eksamen. I stedet burde det se indad. For de unges adfærd drives frem af et system, der har en gammeldags instrumentel holdning til viden og vidensdeling
Uddannelsessystemet reagerer med vrede, fornærmelse og straf, når studerende plagierer sig gennem eksamen. I stedet burde det se indad. For de unges adfærd drives frem af et system, der har en gammeldags instrumentel holdning til viden og vidensdeling
Interview
4. maj 2017

’Man siger, at folk skal have mere uddannelse. Gu skal de da hønse’

Pioneren fra Friland, Steen Møller, er 62 år og i gang med et nyt projekt, der skal genopfinde de gamle erhverv. Der er viden nok. Vi skal genlære det praktiske og handle, siger han. Her fortæller han om sit verdenssyn og om at være ildsjæl med et så stærkt afhængighedsforhold, at det ind imellem bliver lidt sygt
’Jeg er selv i en situation nu, hvor mine årlige omkostninger til bolig er 12.000 kroner om året. Det er en helt anden situation end før, hvor jeg havde gæld. Det betyder, at jeg kan gøre en masse ting, som ikke har et økonomisk formål. Men at gøre sig gældfri kræver, at du kan spare op. Og det er der godt nok ikke mange, der har sans for i dag,’ siger Steen Møller.
Kronik
22. december 2015

Samlebåndet kan kun reproducere det, der var brug for i går

Skal vi skabe modfortælling til den herskende markedslogik, har vi brug for et nyt dannelsesideal. Vi er nødt til at prioritere fri kritisk tænkning frem for det, vi tror, markedet efterspørger
Hvis erkendelse, nysgerrighed og faglighed ikke længere er de grundlæggende incitamenter i uddannelsessystemet, kan Danmark hurtigt miste sin status som et innovativt, anderledes tænkende og kreativt samfund. Vi har brug for et økologisk vidensbegreb, skriver dagens kronikskribent
Baggrund
24. januar 2015

Hvis du gerne vil vide mere om vidensøkonomien …

… så læs antologien ’Bidrag til kritik af den politiske vidensøkonomi’. Analysen og kritikken af nutidens kapitalisme er tidssvarende og nødvendig, rettidig og relevant
Kært barn. Kognitiv kapitalisme, videnssamfund, oplevelsesøkonomi, attention economy, en immateriel og affektiv produktionsform – kært barn har som bekendt mange navne. Det væsentlige er ikke begrebet ’viden’, men at vidensøkonomien er aktiv over alt og hele tiden.
Kommentar
24. februar 2014

’Nu er jeg jo ikke ekspert lige i det, men ...’

Danske medier er fyldt med videnskabelige eksperter, der udtaler sig om forhold, som de ikke er eksperter i. Det kan underminere den tillid til eksperter, som er en forudsætning for en effektiv arbejdsdeling i videnssamfundet
Kronik
7. januar 2014

Produktivitetskommissionen mangler innovationsevne

I moderne videnssamfund udvikles produktivitet gennem kreativitet og innovation. Desværre er det lykkedes Produktivitetskommissionen at frembringe et produkt, der er klinisk renset for netop denne type ideer
Produktivitetskommissionen foreslår, at videregående uddannelser, der fører til lavere livsindkomster, skal have lavere SU.
Nyhed
1. juni 2013

En revolution i sandheder

Vi sætter digitale spor overalt. Digitale spor, der kan give os ny viden og udfordre gamle autoriteter. En klog udnyttelse af de store og rodede datamængder giver mulighed for at bryde med tidligere tiders videnskabelige traditioner og komme frem til resultater hurtigere end nogensinde før
Det registrerbare dataspor, et mennesker sætter sig, bidrager til enorme datamængder, som vil vende op og ned på vores opfattelse af viden. Bæredygtige byer, effektiv sundhed, sundere forretninger. Forventningerne er enorme. Illustration: Jesse Jacob/iBureauet

Sider

  • 27. november 2004

    Det sure med det søde

    Et gyldent lyspunkt i 1950’ernes koksgrå mørke af tømmermænd og truende tab ville i år være fyldt 50
  • Anmeldelse
    24. juni 2003

    Magten, barnet og Luhmann & Foucault

    En antologi om en tysk sociolog og en fransk filosof er både akademisk vedkommende og aktuelt udfordrende
  • Kommentar
    18. august 2007

    Magt og autoritet

    Lærerens magt og autoritet kan ikke genskabes via læreplaner og test, men kun gennem lærerens særlige relation til viden. Derfor er lærerens uddannelse nøglen
  • Interview
    4. maj 2017

    ’Man siger, at folk skal have mere uddannelse. Gu skal de da hønse’

    Pioneren fra Friland, Steen Møller, er 62 år og i gang med et nyt projekt, der skal genopfinde de gamle erhverv. Der er viden nok. Vi skal genlære det praktiske og handle, siger han. Her fortæller han om sit verdenssyn og om at være ildsjæl med et så stærkt afhængighedsforhold, at det ind imellem bliver lidt sygt
    ’Jeg er selv i en situation nu, hvor mine årlige omkostninger til bolig er 12.000 kroner om året. Det er en helt anden situation end før, hvor jeg havde gæld. Det betyder, at jeg kan gøre en masse ting, som ikke har et økonomisk formål. Men at gøre sig gældfri kræver, at du kan spare op. Og det er der godt nok ikke mange, der har sans for i dag,’ siger Steen Møller.
  • 19. oktober 2000

    Højskolerne i identitetskrise

    Højskolens eksistensberettigelse hænger i en tynd tråd, hvis ikke den formår at redefinere sig i forhold til samfundet Faldende elevtal, økonomisk krise og glemte idealer. Det skorter ikke på krisetegn for den gamle højskole...
  • 6. september 2002

    Verden kræver sin avis

    »Tro mod Informations oprindelse og formålsparagraf vil vi sikre det frie ord og den kritiske tanke med forankring i et værdigrundlag, der betoner lige vilkår for mennesker, social ansvarlighed, bæredygtighed, demokrati og fordomsfrihed...
  • Baggrund
    24. januar 2015

    Hvis du gerne vil vide mere om vidensøkonomien …

    … så læs antologien ’Bidrag til kritik af den politiske vidensøkonomi’. Analysen og kritikken af nutidens kapitalisme er tidssvarende og nødvendig, rettidig og relevant
    Kært barn. Kognitiv kapitalisme, videnssamfund, oplevelsesøkonomi, attention economy, en immateriel og affektiv produktionsform – kært barn har som bekendt mange navne. Det væsentlige er ikke begrebet ’viden’, men at vidensøkonomien er aktiv over alt og hele tiden.
  • Klumme
    29. juni 2019

    Center for Vild Analyse: Negativ viden

    Kan man godt være imod viden? Ja, hvis man er for sandhed
    Kan man godt være imod viden? Ja, hvis man er for sandhed