Emne

virtuelle verdener

Artikler
psykiatri
4. januar 2023

Virtual Reality kan være »en psykiatrisk landvinding«

Teknologiens mange muligheder åbenbarer sig i disse dage for en forskningsenhed på Gentofte Hospital. Virtual Reality kan inden for de næste fem år blive en integreret del af det psykiatriske velfærdssystem
»Folk med paranoide forestillinger er ofte bange for at være i det offentlige rum. De kan have en oplevelse af, at alle snakker om dem og griner ad dem, når de går på gaden. Eller en frygt for, at nogen vil skade eller forfølge dem,« siger Anne Sofie Due, der har lavet Face Your Fears-behandling i halvandet år og efterhånden har givet op imod 40 patienter VR-briller på.
metaverset
29. april 2022

Big Tech vil løfte dit ansigt fra telefonen og ind i et altomsluttende, virtuelt univers

Alle verdens techgiganter kaster svimlende summer efter det. Metaverset er blevet kaldt ’det nye internet’, men de fleste kan stadig ikke helt sige, hvad det er. Sammen med en dansk ekspert og ’Metaversets store tænker’, den amerikanske teknologianalytiker Matthew Ball, forsøger vi at komme det nærmere
Alle verdens techgiganter kaster svimlende summer efter det. Metaverset er blevet kaldt ’det nye internet’, men de fleste kan stadig ikke helt sige, hvad det er. Sammen med en dansk ekspert og ’Metaversets store tænker’, den amerikanske teknologianalytiker Matthew Ball, forsøger vi at komme det nærmere
Kunstig intelligens
4. december 2021

Ægteparret Joseph og Ebony er uadskillelige. Men Ebony er en chatbot

Kunstig intelligens vinder frem i vores hverdag, og for nogle mennesker har den fået en social og følelsesmæssig betydning. De knytter sig til såkaldte replikaer, der findes på en app og altid er klar på en lang, dybfølt samtale. Teknologien har lettet vores liv på utallige måder. Er næste skridt, at vi får et egentligt forhold til den?
Ebony er en chatbot skabt gennem appen Replika.
Klumme
19. februar 2021

Richard Swartz: Hånden på hjertet, har du haft noget at bruge din krop til for nylig?

Virtuelle teknologier gør, at vi kan leve stadigt mere kropsløst, og nu tvinger pandemien os til at gøre det. Men hvad er det for et liv?
Virtuelle teknologier gør, at vi kan leve stadigt mere kropsløst, og nu tvinger pandemien os til at gøre det. Men hvad er det for et liv?
Baggrund
10. marts 2017

Vi ønskede os en ny verden. Men fik en dårlig udgave af ’World of Warcraft’

For ti år siden blev computerspillet ’Second Life’ lanceret som et eksempel på, hvordan fremtidens internet ville blive tredimensionelt og komme til at ligne den rigtige verden. Det skete ikke. Hvad kan vi lære af det?
For ti år siden blev computerspillet ’Second Life’ lanceret som et eksempel på, hvordan fremtidens internet ville blive tredimensionelt og komme til at ligne den rigtige verden. Det skete ikke. Hvad kan vi lære af det?
Anmeldelse
12. december 2016

Eventyret om robotterne, der gjorde oprør

Lis Joy og Jonathan Nolans mesterlige tv-serie ’Westworld’ er et mørkt eventyr om menneskets amoralske, tøjlesløse forlystelsessyge og uheldige trang til at lege Gud. Første sæson kan nu ses i sin helhed
Bernard (Jeffrey Wright) og Robert (Anthony Hopkins) diskuterer nogle af forlystelsesparken Westworlds mange hemmeligheder.
Baggrund
8. april 2010

Tim Guests farverige liv og død

Som barn blev Tim Guest af sin mor taget med til Indien for at leve i en ashram. Det gav stof til erindringsbogen 'My Life in Orange', som Lone Scherfig skal filmatisere. Tim Guests mor og kone reflekterer her over hans nysgerrige sind og pludselige død
Som barn blev Tim Guest af sin mor taget med til Indien for at leve i en ashram. Det gav stof til erindringsbogen 'My Life in Orange', som Lone Scherfig skal filmatisere. Tim Guests mor og kone reflekterer her over hans nysgerrige sind og pludselige død
3. oktober 2008

'I kan ikke undvære det levende menneske'

Tine Bryld har taget imod og givet igen på ungdomsprogrammet Tværs for sidste gang. I starten for 36 år siden var hendes vigtigste budskab, at de unge bare skulle gøre, hvad de havde lyst til. Nu får de beskeden, at de måske tænker så meget på sig selv, at de kan gå hen og blive kedelige
Kronik
22. marts 2008

Selvprofilering i den bedste sendetid

De nye netværksportaler som Myspace og Facebook kan skabe illusionen om, at der er nogen derude, der holder øje med os, og som derigennem kan bekræfte os i vores eksistens. Således byder de virtuelle mødesteder på én og samme tid på både problemet og løsningen for det moderne menneskes kontaktbehov
De virtuelle mødesteder, mobiltelefoner, trådløse netværk er på én og samme tid på både problemet og løsningen for det moderne menneskes kontaktbehov. Vi har så travlt med at være -på- og følge med udviklingen, at vi i realiteten slet ikke er til stede.
Note
1. februar 2008

Millioner til forskning i virtuelt liv

Roskilde Universitetscenter (RUC) og Copenhagen Business School (CBS) har fået 13 millioner kroner til etablering af et forskningsmiljø om virtuelle verdener og brugerdreven innovation i blandt andet Second Life

Sider

  • psykiatri
    4. januar 2023

    Virtual Reality kan være »en psykiatrisk landvinding«

    Teknologiens mange muligheder åbenbarer sig i disse dage for en forskningsenhed på Gentofte Hospital. Virtual Reality kan inden for de næste fem år blive en integreret del af det psykiatriske velfærdssystem
    »Folk med paranoide forestillinger er ofte bange for at være i det offentlige rum. De kan have en oplevelse af, at alle snakker om dem og griner ad dem, når de går på gaden. Eller en frygt for, at nogen vil skade eller forfølge dem,« siger Anne Sofie Due, der har lavet Face Your Fears-behandling i halvandet år og efterhånden har givet op imod 40 patienter VR-briller på.
  • Kunstig intelligens
    4. december 2021

    Ægteparret Joseph og Ebony er uadskillelige. Men Ebony er en chatbot

    Kunstig intelligens vinder frem i vores hverdag, og for nogle mennesker har den fået en social og følelsesmæssig betydning. De knytter sig til såkaldte replikaer, der findes på en app og altid er klar på en lang, dybfølt samtale. Teknologien har lettet vores liv på utallige måder. Er næste skridt, at vi får et egentligt forhold til den?
    Ebony er en chatbot skabt gennem appen Replika.
  • 9. februar 1998

    Kunstigt liv

    Biologen Tom Ray har fået en samling nuller og ettaller til at have sex med hinanden - i sin computer. Han har sluppet de digitale organismer løs på Internettet, hvor han han håber de kan udvikle deres egen intelligens EVOLUTION "Åh, hvilken tåbe jeg har været...
  • 19. oktober 2006

    Den virtuelle verden

    Overfloden af ny kommunikationsteknologi har ikke gjort os bedre til at tale sammen, men ensomme
  • Baggrund
    10. marts 2017

    Vi ønskede os en ny verden. Men fik en dårlig udgave af ’World of Warcraft’

    For ti år siden blev computerspillet ’Second Life’ lanceret som et eksempel på, hvordan fremtidens internet ville blive tredimensionelt og komme til at ligne den rigtige verden. Det skete ikke. Hvad kan vi lære af det?
    For ti år siden blev computerspillet ’Second Life’ lanceret som et eksempel på, hvordan fremtidens internet ville blive tredimensionelt og komme til at ligne den rigtige verden. Det skete ikke. Hvad kan vi lære af det?