Emne

virtuelle verdener

Klumme
19. februar 2021

Richard Swartz: Hånden på hjertet, har du haft noget at bruge din krop til for nylig?

Virtuelle teknologier gør, at vi kan leve stadigt mere kropsløst, og nu tvinger pandemien os til at gøre det. Men hvad er det for et liv?
Virtuelle teknologier gør, at vi kan leve stadigt mere kropsløst, og nu tvinger pandemien os til at gøre det. Men hvad er det for et liv?
Baggrund
10. marts 2017

Vi ønskede os en ny verden. Men fik en dårlig udgave af ’World of Warcraft’

For ti år siden blev computerspillet ’Second Life’ lanceret som et eksempel på, hvordan fremtidens internet ville blive tredimensionelt og komme til at ligne den rigtige verden. Det skete ikke. Hvad kan vi lære af det?
For ti år siden blev computerspillet ’Second Life’ lanceret som et eksempel på, hvordan fremtidens internet ville blive tredimensionelt og komme til at ligne den rigtige verden. Det skete ikke. Hvad kan vi lære af det?
Anmeldelse
12. december 2016

Eventyret om robotterne, der gjorde oprør

Lis Joy og Jonathan Nolans mesterlige tv-serie ’Westworld’ er et mørkt eventyr om menneskets amoralske, tøjlesløse forlystelsessyge og uheldige trang til at lege Gud. Første sæson kan nu ses i sin helhed
Bernard (Jeffrey Wright) og Robert (Anthony Hopkins) diskuterer nogle af forlystelsesparken Westworlds mange hemmeligheder.
Baggrund
8. april 2010

Tim Guests farverige liv og død

Som barn blev Tim Guest af sin mor taget med til Indien for at leve i en ashram. Det gav stof til erindringsbogen 'My Life in Orange', som Lone Scherfig skal filmatisere. Tim Guests mor og kone reflekterer her over hans nysgerrige sind og pludselige død
Som barn blev Tim Guest af sin mor taget med til Indien for at leve i en ashram. Det gav stof til erindringsbogen 'My Life in Orange', som Lone Scherfig skal filmatisere. Tim Guests mor og kone reflekterer her over hans nysgerrige sind og pludselige død
3. oktober 2008

'I kan ikke undvære det levende menneske'

Tine Bryld har taget imod og givet igen på ungdomsprogrammet Tværs for sidste gang. I starten for 36 år siden var hendes vigtigste budskab, at de unge bare skulle gøre, hvad de havde lyst til. Nu får de beskeden, at de måske tænker så meget på sig selv, at de kan gå hen og blive kedelige
Note
9. maj 2008

Første videnskabelige konference i Warcraft

I denne weekend afholdes den første videnskabelige online-konference om computerspillet World of Warcraft (WOW). 10-15 forskere vil logge på deres WOW-profiler og bruge weekenden online med at studere, observere, forske og tale med spillerne
Kronik
22. marts 2008

Selvprofilering i den bedste sendetid

De nye netværksportaler som Myspace og Facebook kan skabe illusionen om, at der er nogen derude, der holder øje med os, og som derigennem kan bekræfte os i vores eksistens. Således byder de virtuelle mødesteder på én og samme tid på både problemet og løsningen for det moderne menneskes kontaktbehov
De virtuelle mødesteder, mobiltelefoner, trådløse netværk er på én og samme tid på både problemet og løsningen for det moderne menneskes kontaktbehov. Vi har så travlt med at være -på- og følge med udviklingen, at vi i realiteten slet ikke er til stede.
Note
1. februar 2008

Millioner til forskning i virtuelt liv

Roskilde Universitetscenter (RUC) og Copenhagen Business School (CBS) har fået 13 millioner kroner til etablering af et forskningsmiljø om virtuelle verdener og brugerdreven innovation i blandt andet Second Life
Kommentar
15. august 2007

Spøgelsesbyen

Mediehysteriet omkring den virtuelle verden Second Life har ændret karakter til træthed og kritiske artikler om vinterens mest omtalte sted på nettet. Nu er det nemlig slut
19. oktober 2006

Den virtuelle verden

Overfloden af ny kommunikationsteknologi har ikke gjort os bedre til at tale sammen, men ensomme

Sider