Emne

vuggestuer

Mange børn har det altså ret coronaluksus i vuggestuen

Ulykkelige børn, der tvinges til håndvasken af magtesløse pædagoger. Skræmmebillederne fra genåbningen har været massive, men de er svære for mig at genkende. Og de puster til den destruktive folkebevægelse mod institutionslivet, skriver litteratur- og teateranmelder Nanna Goul i dette debatindlæg

Nej, det skader ikke ghettobørns integration, når vi tvinger dem i vuggestue. Tværtimod

Samfundet svigtede børn fra ghettoen inden loven om obligatoriske læringstilbud. Børn lærer nemlig bedst i vuggestuealderen, og når forældrene ikke taler dansk i hjemmet, er det at starte i vuggestue den korteste vej til dansk sprog, kultur og koder, skriver tidligere lektor Anna K. Andreasen i dette debatindlæg

Når børn fra ghettoen tvinges i vuggestue, kan det skade hele familiens integration

Etårige børn, der bor i områder på regeringens ghettoliste, tvinges i vuggestue mod forældrenes vilje. Det er diskriminerende, at politikerne alene ud fra etnicitet og bopæl tvangsinstitutionaliserer nogle børn, mens andre forældre får penge for at passe deres børn derhjemme, skriver Sidsel Juul Carlsen i dette debatindlæg

Ghettopakken har fået otte børn i vuggestue. Måske problemet ikke er så stort

Kun otte børn er efter fire måneder begyndt i ghettopakkens obligatoriske læringstilbud. Politikerne havde regnet med 500 børn om året. Det lave tal vidner om, at der slet ikke har været så stort et problem med at få børn fra ghettoen i daginstitution, som politikerne har gjort det til

Krænkelser af børn i daginstitutioner er ikke et nyt fænomen

Adskillige forskningsresultater har gennem de sidste 10-15 år vist, at fysiske og psykiske krænkelser af børn i daginstitutioner, som dem vi ser i TV 2’s dokumentar, finder sted uanset normeringer, skriver Mathilde Nyvang Hostrup i dette debatindlæg
Normeringer

Pædagogerne skal have mere tid til børnene, men minimumsnormeringer må ikke blive en spændetrøje

De små børn og daginstitutioner er for en gangs skyld blevet et valgtema og et vigtigt et af slagsen. Daginstitutionerne trænger til et økonomisk løft, men et stift lovkrav om minimumsnormering, som flere partier i rød blok kræver, risikerer at føre til mere bureaukrati og kontrol. Derfor skal det ske med omtanke

Vi tog vores barn ud af vuggestuen, fordi hans basale behov ikke blev dækket

Når vi advarer om de barske realiteter i offentlige daginstitutioner, er det på vegne af pædagogerne, der knokler løs, og de forældre, der ikke har ressourcerne til at vælge en privat ordning, som vi har gjort, skriver forældre i dette debatindlæg

Dit postnummer kan afgøre, hvor meget tid og omsorg pædagoger kan give dit barn

I skolen er der et klasseloft på 28 elever, men der er ingen grænser for, hvor mange børnehavebørn man må putte ind på den samme stue. Det går ud over børnenes udvikling

Danmarks stærke institutioner skal ikke kun være for middelklassens børn

Det obligatoriske læringstilbud er ikke tvang, men vejen til frihed. Et eksempel på, hvordan velfærdsstaten sørger for lige muligheder til alle samfundets borgere gennem stærke institutioner, samtidig med at den kræver noget til gengæld for de ydelser, den udbetaler

Min vuggestue kan også være sprogskole

Selvfølgelig skal flygtninge lære dansk i en fart, og selvfølgelig skal deres børn i daginstitution. Men mor, barn og hele integrationsprocessen lider, så længe vi insisterer på at adskille de to ting

Sider

Mest læste

  1. Etårige børn, der bor i områder på regeringens ghettoliste, tvinges i vuggestue mod forældrenes vilje. Det er diskriminerende, at politikerne alene ud fra etnicitet og bopæl tvangsinstitutionaliserer nogle børn, mens andre forældre får penge for at passe deres børn derhjemme, skriver Sidsel Juul Carlsen i dette debatindlæg
  2. Når vi advarer om de barske realiteter i offentlige daginstitutioner, er det på vegne af pædagogerne, der knokler løs, og de forældre, der ikke har ressourcerne til at vælge en privat ordning, som vi har gjort, skriver forældre i dette debatindlæg
  3. Kun otte børn er efter fire måneder begyndt i ghettopakkens obligatoriske læringstilbud. Politikerne havde regnet med 500 børn om året. Det lave tal vidner om, at der slet ikke har været så stort et problem med at få børn fra ghettoen i daginstitution, som politikerne har gjort det til
  4. Ulykkelige børn, der tvinges til håndvasken af magtesløse pædagoger. Skræmmebillederne fra genåbningen har været massive, men de er svære for mig at genkende. Og de puster til den destruktive folkebevægelse mod institutionslivet, skriver litteratur- og teateranmelder Nanna Goul i dette debatindlæg
  5. I skolen er der et klasseloft på 28 elever, men der er ingen grænser for, hvor mange børnehavebørn man må putte ind på den samme stue. Det går ud over børnenes udvikling
  6. Samfundet svigtede børn fra ghettoen inden loven om obligatoriske læringstilbud. Børn lærer nemlig bedst i vuggestuealderen, og når forældrene ikke taler dansk i hjemmet, er det at starte i vuggestue den korteste vej til dansk sprog, kultur og koder, skriver tidligere lektor Anna K. Andreasen i dette debatindlæg
  7. Børn, der har gået i vuggestue, klarer sig bedre i folkeskolen end børn, der har gået i dagpleje, fastslår ny forskning. Særligt drenge og børn med lavtuddannede mødre har godt af at gå i vuggestue, viser resultaterne
  8. De små børn og daginstitutioner er for en gangs skyld blevet et valgtema og et vigtigt et af slagsen. Daginstitutionerne trænger til et økonomisk løft, men et stift lovkrav om minimumsnormering, som flere partier i rød blok kræver, risikerer at føre til mere bureaukrati og kontrol. Derfor skal det ske med omtanke