Emne

western film

To revolvermænd tager på eksistentiel rejse i ’The Sisters Brothers’

Revolverbrødrene Charlie og Eli Sisters har døden som fast følgesvend i Jacques Audiards skæve og underholdende western ’The Sisters Brothers’, hvor de to sendes ud på en usædvanlig rejse i selskab med en detektiv og en guldgraver

Jeg kunne jo også bare smutte op i bjergene og tæmme en araberhingst

De store computerspilsproducenter forlader i stigende grad de lineære fortællinger og giver i stedet spilleren en stor åben verden uden egentlig fremadskridende narrativ. Men hvem orker egentlig at drive formålsløst rundt i en pixeleret sandkasse? Mig for eksempel
Anmeldelse

Gud er død, og mennesket må klare sig selv i Coen-brødrenes ’The Ballad of Buster Scruggs’

Det begynder komisk, men udvikler sig både grumt og tragisk i Coen-brødrenes nye film, den voldsomt underholdende westernantologi ’The Ballad of Buster Scruggs’, der fra fredag kan ses på Netflix

Den storslåede australske western ’Sweet Country’ fortæller dragende om landets rå natur og racisme

Somme tider skildres ondskab bedst i fuldstændigt mørke. Andre gange udstilles den bedst under den ubarmhjertige sol. En anderledes menneskejagt driver det dragende drama i Warwick Thorntons råsmukke western ’Sweet Country’ om en aboriginers skæbne i 1920’ernes Australien
Anmeldelse

’Godless’ har plot nok til tre-fire westerns

Ny miniserie på Netflix tilbyder en ren overflod af interessante karakterer, fællesskaber, interessekonflikter og hævnmotiver uden overhovedet at have tid til at forløse det hele. Men fordi den tager sig tid til at dvæle ved landskaberne, den bankende sol og det hvirvlende støv, er det mildest talt til at leve med

Ungt blod i det vilde vest

Westerngenren får et forfriskende britisk skud fra hoften i John Macleans forførende ’Slow West’ med Michael Fassbender som kynisk ledestjerne

Sjælefrelse på prærien

Tommy Lee Jones både instruerer og spiller en hovedrolle i ’Homesman’, en usædvanlig, men ujævn western, hvor drømmen om Det Nye Land er skrumpet ind til et spørgsmål om at overleve. En skiftevis lun og besk historie med Hilary Swank i en markant rolle som pebermø med ben i næsen

Ensporet western-spænding

Kristian Levring kan sit kram i ’The Salvation’, en sammenbidt dansk præriefilm til 80 mio. kr

Genren, der nægter at dø

Den første amerikanske filmsucces var en western. Siden har genren oplevet op- og nedture, men den lever stadig. Skrammet og arret, men ikke til at slå ihjel

’Sådan skal et western-shootout være’

Civilisation er blot en tynd skal, der dækker over menneskets indre bæst. Det er et centralt tema for filminstruktør Kristian Levring, også i hans nye film ’The Salvation’. Sjældent bliver det tydeligere end i westerngenren, hvor samfundet eksisterer på kanten af lov og orden

Sider

Mest læste

  1. Revolverbrødrene Charlie og Eli Sisters har døden som fast følgesvend i Jacques Audiards skæve og underholdende western ’The Sisters Brothers’, hvor de to sendes ud på en usædvanlig rejse i selskab med en detektiv og en guldgraver
  2. Det begynder komisk, men udvikler sig både grumt og tragisk i Coen-brødrenes nye film, den voldsomt underholdende westernantologi ’The Ballad of Buster Scruggs’, der fra fredag kan ses på Netflix
  3. Somme tider skildres ondskab bedst i fuldstændigt mørke. Andre gange udstilles den bedst under den ubarmhjertige sol. En anderledes menneskejagt driver det dragende drama i Warwick Thorntons råsmukke western ’Sweet Country’ om en aboriginers skæbne i 1920’ernes Australien
  4. Kristian Levring kan sit kram i ’The Salvation’, en sammenbidt dansk præriefilm til 80 mio. kr
  5. Ny miniserie på Netflix tilbyder en ren overflod af interessante karakterer, fællesskaber, interessekonflikter og hævnmotiver uden overhovedet at have tid til at forløse det hele. Men fordi den tager sig tid til at dvæle ved landskaberne, den bankende sol og det hvirvlende støv, er det mildest talt til at leve med
  6. Den første amerikanske filmsucces var en western. Siden har genren oplevet op- og nedture, men den lever stadig. Skrammet og arret, men ikke til at slå ihjel
  7. Det er ikke selve handlingen, som gør ’Sheriffen skyder på det hele’ så underholdende, men derimod alle Mel Brooks’ anarkistiske og anakronistiske påfund
  8. De store computerspilsproducenter forlader i stigende grad de lineære fortællinger og giver i stedet spilleren en stor åben verden uden egentlig fremadskridende narrativ. Men hvem orker egentlig at drive formålsløst rundt i en pixeleret sandkasse? Mig for eksempel