Fotobloggen Billeder af stort format

Ny dansk fotografi: Lennard Grahn

Lennard Grahns fotografier er billeder af det velkendte og af hverdagens omgivelser. Alligevel træder der en fornemmelse af ufremkommelighed og uro frem i billederne. Dette kan muligvis tilskrives at alle billederne er optaget efter mørkets frembrud, men de populærkulturelle referencer indgår også i spillet om billedernes betydning. Grahn har tidligere udstillet på bl.a. Charlottenborg og PIXEL. Galleriet her er lavet i samarbejde mellem Fotobloggen og kunstneren

Winter is Deep and Mysterious. 2010©Lennard Grahn

All is Well That Ends Well. 2010©Lennard Grahn

Hear My Name. 2010©Lennard Grahn

Cool Runnings. 2010©Lennard Grahn

Cubedo. 2010©Lennard Grahn

Depotential. 2010©Lennard Grahn

Düsendorf. 2010©Lennard Grahn

East of Eden. 2010©Lennard Grahn

Heavenly Houses. 2010©Lennard Grahn

Japane. 2010©Lennard Grahn

Nightflight to Venus. 2010©Lennard Grahn

Red House over Yonder. 2010©Lennard Grahn

Secret Saucer Fills. 2010©Lennard Grahn

Silent Turbines in the Shadow of Reason. 2010©Lennard Grahn

Streets of Blitzen. 2010©Lennard Grahn

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Pedersen

Jeg synes at der er en begrædelig tendens inden for moderne dansk fotografi. Tendensen afspejles tydeligt i denne samling - "form over indhold". Der er et enkelt foto - Silent Turbines in the Shadow of Reason - som jeg finder godt, rent kompositons- og lysmæssigt. De andre synes mig - undskyld - relative ligegyldige. Med form over indhold, mener jeg at der med en engelsk (!) titel på hvert billede, synes at skulle dannes et billede inde i hovedet på beskueren, der så igen danner par/kontrast med billedet selv. Ville "East of Eden" kunne stå for sig selv som foto? Bør det foto ikke kunne stå for sig selv uden en titel der skal enten forklare/mystificere fotoet?

Lennard Grahn

Tak for din kritik, Torben.
Du har selvfølgeligt ret i at mine fotografier ikke har indhold - sigtet er nærmere at fange en stemning og tillægge den en vis grad af poesi. Lidt på samme måde som et stykke musik af f.eks Erik Satie jo ikke har "indhold" på samme måde som en protest sang af Bob Dylan, men begge dele kan jo have stor poetisk værdi (dette selvfølgeligt sagt helt uden sammenligning med min egen indsats som kunstner - men eksempler er jo lettere at formidle hvis man bruger faktorer de fleste kender) M.h.t. titlerne så vedgår jeg gerne det prætentiøse ved at give mine fotografier (endog engelsksprogede) titler, men jeg kommer fra en meget "angliseret" generation, og brug af engelsk gør at man kan kommunikere med en meget stor del af verdens befolkning. Titlerne er for 90% vedkommende de første ord jeg tænker efter jeg har taget fotoet. Jeg er glad for at du kan lide "Silent Turbines..." - hvilke fotografer kan du f.ø selv bedst lide?

Nice shots.

Jeg kan bedst li' "Düsseldorf" et. "Cool runnings" er også fint men der er noget med titlen EMM. Billederne reflektere vores tid og stemning i generelt men ser ud lidt "tør" for mig. Kunne vær lidt mere kunst og inspiration til.

Thanks for sharing, som vi siger.

"Lidt på samme måde som et stykke musik af f.eks Erik Satie jo ikke har “indhold” på samme måde som en protest sang af Bob Dylan, men begge dele kan jo have stor poetisk værdi "

Lennard i de ord afslører du en stor indsigt.

To begreber som jeg selv har meget tæt inde på livet i 30 års arbejde med musik er form og indhold. Her kommer tvisten.

Form er vigtigere end indhold, for indholdet skal have en form ellers flyder det ud over kanterne.

Satie er æstetisk form.

Dylan er indhold og formen en undskyldning. Han har ikke brug for særlig meget plads, så formen er enkel, og han kunne reelt bruge så tidlige værktøjer som middelalderen havde.

Dine billeder som jeg ikke har belæg for at beskrive andet end de i lyset virker impressionistiske. Farverne tones bestemt men drømmende i hvert billede, grønt, blåt, orange. Ekspressionistiske i tidsånden. En meget elegant måde at blande de to perioder på, i mine øjne.

Arthur Schopenhauer

En lidt blandet fornøjelse, men Winter is Deep and Mysterious og Düsendorf er begge fremragende af de "poetiske" årsager, fotografen selv nævner. Silent Turbines in the Shadow of Reason er desuden et æstetisk vellykket skud.

Resten er så'n lidt "Øøh..." efter min mening, men jeg har heller ikke noget personligt forhold til forstadsmiljøet, så jeg er nok ikke det bedste publikum til denne serie.

Stor beherskelse af de fotoæstetiske muligheder i lidt lys fra forskellige lyskilder og de lange lukkertider. De mange slags blå timer. Det præcise lysmaleri har sit eget indhold; når det ikke er "objektet" fra en bestemt vinkel. Fine, sarte billeder. Beundringsværdigt.