Fotobloggen Billeder af stort format

Jeanette Land Schou: Steder Uden Navn

Jeanette Land Schou er uddannet på Kunstakademiet i København, hvor hun idag underviser i video og digital baseret værkproduktion. Land Schou arbejder generelt med poetiske og eksistentielle temaer, og med en stærk fornemmelse for hvad hun beskriver som metafysisk realisme. Galleriet her er lavet i samarbejde med kunstneren

Linnham. 2010 © Jeanette Land Schou

Malmø 2009 © Jeanette Land Schou

Leipzig. 2008 © Jeanette Land Schou

Malmø 2010 © Jeanette Land Schou

Linnham. 2010 © Jeanette Land Schou

Malmø 2009 © Jeanette Land Schou

Kalkbruddet, Svågertorp. 2010 © Jeanette Land Schou

Malmø 2009 © Jeanette Land Schou

København 2010 © Jeanette Land Schou

Malmø. 2010 © Jeanette Land Schou

Linnham 2010 © Jeanette Land Schou

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Pedersen

Undskyld den lidt beske kommentar, men denne serie forekommer mig at være kejserens nye klæder. Det er en række fotografier iklædt en titel og så kaldet fotokunst. Jeg har selv interesseret mig levende for fotografiske arbejde og kunst i mange år, og kan hverken se motiv, lys eller noget som helst der viser en bevist indsats bag ovenstående serie. De er en række fotos som jeg personligt ville kassere øjeblikkeligt (faktisk ville jeg end ikke tage dem). Hvis nogen vil være så venlig at forklare mig hvori, det FOTOGRAFISK gode arbejde ligger, vil jeg være taknemmelig. Er kunsten at fotografere efterhånden reduceret til om man kan finde på det rette navn til en række ellers uinteressante billeder. Vær så god - en åben udfordring. 20 billeder af asfalt kaldet "nuancer i gråt". Går den så går den.

Jeanette Schou

Hej Torben Pedersen
Din afskrivning af mine billeder som uinteressante minder mig lidt om dem, der om abstrakt kunst siger: Det kunne min 5-årige søn have malet bedre.
Selvfølgelig kan smag diskuteres, og du har da ret til din.
Jeg kan dog forvisse dig om at der bag denne serie ligger mange processer og hundredvis af billeder - og valg og fravalg.
Når jeg taler om en metafysisk realisme, mener jeg bogstaveligt talt at jeg ønsker at skabe et fofografi, som går ud over hvad man i almindelighed forventer at et landskabsbillede kan indeholde.
Mht. din opfordring "nuancer i gråt" - så er den meget sjov. Du skulle tage og prøve. Kjeld Helmer-Petersen har bl.a. lavet en lang serie, hvor han undersøger sneen mellem brosten og de mønstre der opstår dér. Hæhæ - det ser faktisk ret godt ud - på en sådan lidt modernistisk, abstrakt måde.
Med venlig hilsen
Jeanette

Kurt Starlit

Jeg synes da billederne er smukke og interessante. Især bemærker jeg en overvægt af "ukrudt" i motiverne, som ikke kan være helt tilfældigt valgt af kunstneren/fotografen. Kort sagt er det "unyttige billeder" af stille, oversete eksistenser. Om de kan/skal rubriceres i den ene eller anden skuffe på fotoakademiet, spiller i denne forbindelse ingen rolle.

Jeg var dreng i 1950'erne, hvor jeg gik hjemme hos min bedstemor, langt ude på landet - en temmelig ensom, men også smuk og drømmende tilværelse. Her var der masser af "unyttige" hjørner. Billederne minder i høj grad om den tid. At afskrive dem som uinteressante forekommer ikke helt rimeligt.

John V. Mortensen

Meningen med kunst er - at få folk til at se verden omkring dem. Ikke opstyltet menageri, men bare fortælle et lille eventyr (Picassos lysestage med den vandrette flamme, som fortæller at det trækker).

Jeanette Land Schous billeder skal man bare uden for - og måske et lille smut - for at se - og være indeni, de er ikke udregnedet opstillinger, der bare skal vække opsigt.

Peter Lauritzen

Kurt Starli, enig i din analyse. Billederne er præget af en vis uorden og endda forfald. Måske kan man se som modsætning til samfundets overdrevne trang til orden og at alt skal være nyttigt. Det minder også mig om min barndom, hvor langt mere fik lov til at forfalde, og der var et frirum, som ikke var udnyttet, som vi børn kunne udnytte, som f.eks.byggetomter eller arealet bag et gammelt skur.
Så mig siger fotoerne endel, måske noget helt andet end kunstneren.

Kurt Starlit

Tak til Peter Lauritzen for kommentaren. Siger fotoene måske noget helt andet end kunstneren, spørger han (håber jeg har forstået spørgsmålet korrekt). Mit svar vil være, at den enkelte må få det ud af billedet, som vedkommende får ud af det. Der er ikke nogen facitliste, selv om kunstneren muligvis/sandsynligvis har sit eget svar på forståelsen af billederne.

Det var egentlig slet ikke min mening at blande mig i debatten - billeder skal kunne tale for sig selv - men jeg blev sgu lidt harm over, at billederne åbenbart skulle kasseres som fotografisk affald, som Torben Pedersen gør det. Derfor indlægget.

Torben Pedersen

Til Jeanette m.fl.
Alt afhænger af øjnene der ser og et af mine favoritcitater omkring fotografering er følgende:
"Det fine ved et kamera er ikke at det gør ejeren til kunstner, men at det opfordrer en til at se - og blive ved med at se."
Jeg går stærkt ind for at motivvalget er op til den enkelte udøver af fotograferingen. Om man er enig i valget eller, er også individuelt.
Min anke gik måske mest på kunstnerens brug af foto som medie, idet jeg ikke synes at hun bruger fotografiet. Der er rent teknisk meget lidt i valg af lys, komposition, dybdeskarphed, brug af flash (malmø 2009), hvor jeg synes at man kan se nogle bevidste valg (eller fravalg). Nu kunne man kalde en fravalg af fotografiske teknikker for et bevidst valg (men idet der er flashfotos holder argumentet ikke), men så er vi ovre i rene tilfældigheder og det siger kunstneren selv at der ikke er tale om. Hun henviser til 5-årige børn og abstrakt fotografi som en parallel til min kritik, men det er ikke korrekt. Der er talrige teknikker (panorering, zooming, multieksponering, over-/underbelysning, forvrængning osv.), der kan bruges til at fremtvinge specielle effekter, men disse fremtræder (i hvert fald ikke synligt) ikke i hendes fotos. Der synes ikke at være tale om abstrakte fotos - ikke bevidst.

Måske skal jeg skelne imellem fotografering og fotografi brugt som medie i kunst. Men, med henvisning til malerkunsten som kunstneren gør, så vil jeg mene at man sjældent ville finde en rost malersamling, hvor man ikke samtidigt kan se at kunstneren faktisk kan male (om man kan lide stilen er en anden sag). I en del moderne fotografi kan jeg simpelt hen ikke se at kunstneren behersker kameraets teknikker.

Helle Frederiksen

Billederne er utrolig stemningsfulde og flotte! Ingen tvivl om at man skal beherske sit kamera overlegent for at kunne tage dem.