Fotobloggen Billeder af stort format

Corinne Vionnet: Photo Opportunities

I går kiggede vi på solnedgange, i dag vender vi blikket mod en anden velkendt side af rejsefotografiet: sightseing og den fotografiske souvenier.

Den schweizisk/franske kunstner Corinne Vionnets billeder af monumenter fra nogle af verdens mest kendte og besøgte turistdestinationer er blevet til ved at lægge hundredvis af snapshots oven på hinanden. Billederne er alle er fundet på internettet på diverse photo-sharing hjemmesider, og derefter behandlet og lagt sammen på en computer.

Photo Opportunities har til formål at stille spørgsmål om hvordan vi husker steder og hvordan steder repræsenteres. Det er f.eks. interessant at de billeder som tages af turister er så ensartede i komposition og perspektiv at man kan lægge et stort antal billeder ovenpå hinanden uden at man i væsentlig grad taber motivets omrids og form. Er det fordi billederne er taget ved særligt udvalgte udsigtspladser? I nogle tilfælde formodentlig, men i andre tilfælde ikke.

Man kan spekulere om den visuelle kultur er så allestedsnærværende at vi allerede har set det "ideelle" billede af et sted før vi selv besøger det – når vi så endelig selv befinder os foran tårnet i Pisa, snupper vi et billede som ligner det ideal vi har set i rejsebrochuren, på nettet eller hos vores venner og kolleger. På den måde tjener mit perfekt komponerede snapshot af det skæve tårn ikke så meget at vise hvordan det ser ud, men er et bevis på at også jeg har været i Pisa. Billedet bliver min billet til et fællesskab.

Corinne Vionnet har arbejdet med fotografi og fotobaseret kunst de seneste 10 år. Hun har en lang række udstillinger i Europa, USA og Asien bag sig, ligesom hun har været publiceret i en række tidskrifter for kunst og fotografi. Vionnet bor og arbejder i Schweiz. Galleriet her er lavet i samarbejde med kunstneren.

De øvrige gallerier i ferie-serien kan ses her:
Andrew Phelps: Point Sublime
Lucía Herrero: Tribes

Athina, 2006 © Corinne Vionnet

Paris, 2006 og Matterhorn 2006 © Corinne Vionnet

Krung Thep, 2011 © Corinne Vionnet

Bruxelles, 2007 © Corinne Vionnet

Monument Valley, 2009 © Corinne Vionnet

Pisa, 2006 og Kuala Lumpur, 2007 © Corinne Vionnet

San Francisco, 2006 © Corinne Vionnet

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Per Nielsen

Virkeligt tynd og intetsigende ide! Gab. Der er dog en vis æstetik, men den ligger først og fremest, og i forvejen, i selve motiverne.

Benno Hansen

De fotos smed jeg på min egen og Caitlin Decter's Facebook-vægge d. 22. februar i år (tjekkede lige).

Morten... en iPhone-app der kan skabe "noget tilsvarende"... er det ikke pænt meget ved siden af pointen!?

Per Nielsen, jeg delte galleriet med den fiktive karakter Caitlin Decter fordi hun kender "internettets personlighed" (kaldet Webmind i bøgerne) som måske opfatter de seværdigheder omtrent som fremstillet i dette galleri.

LIDT beslægtet kan nævnes Immaterials: Light painting WiFi. Her skabes dog noget nyt ud fra en tolkning af internettets rå signaler.

Tony Sperling

Yep, min egen første reaktion. Vi må dog huske at Copyright er en yderst vagt defineret juridisk størrelse. Det er op til enhver at hævde sin ret - det er derved også op til enhver at bryde den, uenighed kan kun løses i retten.
Stikker man hovedet indenfor, ved den Link du lægger ud, kan man se at Corinne faktisk IKKE, dér, hævder nogen ret, men omvendt, faktisk, giver ophavsretten til dem der tog det originale foto. Smukt, og usædvanlig, ikke?

Om Fotobloggen RSS

Fotobloggen er et forum for dansk og international kunst- og dokumentarfotografi. Udkommer ugentligt.