Fotobloggen Billeder af stort format

CPF 2011: Louise Herrche Serup

Copenhagen Photo Festival lægger hovedvægten på at vise yngre, men etablerede fotografer og kunstnere fra ind og udland. Vækstlaget i dansk fotografi er imidlertid også repræsenteret, bl.a. med gruppeudstillinger fra fotoskolerne Fatamorgana og Kbh Film & Fotoskole.

Sidstnævntes afgangsudstilling byder på en af festivallens positive overraskelser, i form af Louise Herrche Seups Post-It portrætter, som vi viser et uddrag af nedenfor.

Ideen er lige så enkel som den er godt set: Et nøgenportræt, hvor kvinderne har påklistret gule post-it sedler med fornavn på alle de mænd/kvinder de har været i seng med. Kvinderne er i alderen 21-36 år, hvilket også fremgår af billedernes titler.

Serien, som rent fotografisk er lavet uden så mange dikkedarer, rejser temaer omkring sex, kærlighed, identitet, mænds syn på kvinder og kvinders syn på hinanden. Det er gennemført med en enkelhed og konsekvens som virkelig fungerer. Serien ville måske have været endnu bedre, hvis der havde været et enkelt portræt helt uden sedler på – eller bare med en enkelt – men det, hørte jeg fra Serups underviser, var ikke helt nemt at fremskaffe. Det skal nu ikke ligge Serup til last, for det er et forrygende projekt hun har lavet.

Serups portrætter er et af den slags projekter man nemt falder i snak med andre om. Men jeg synes i det hele taget at Kbh Film & Fotoskoles elever og undervisere (dokumentarfotograf Emil Ryge og fotokunstner Mette Juul) fortjener ros for deres arbejde. Hvis man alligevel skal forbi fotobyen på Carlsberg, bør man bestemt lige kigge forbi de unge talenters udstilling på Flyverpladsen.

04.04.90 © Louise Herrche Seup

04.05.75 © Louise Herrche Seup

05.10.83 © Louise Herrche Seup

09.10.81 © Louise Herrche Seup

11.07.86 © Louise Herrche Seup

12.11.83 © Louise Herrche Seup

24.10.81 © Louise Herrche Seup

30.07.83 © Louise Herrche Seup

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Utroligt at knæ kan være så forskellige.

olivier goulin

@Søren

Ha ha - årets kommentar

/O

2eren har haft travlt.

Det er da Christian som har haft travlt.

Jeg tror ikke rigtig jeg forstår konceptet. Er kvinderne blot opslagstavle for de gule lapper, altså passive, eller skal de gule lapper fortælle os noget om den portrætterede, altså noget aktivt. I begge tilfælde siger det mig ikke noget, men måske Søren har ret, det handler om knæene.

Lars Poulsen

Syntes det er lidt banalt og en smule infantilt og ret søgt..

Peter Andreas Jørgensen

Kun med kondom er I alene i sengen ...

Martin Svendsen

Hvorfor ser alle sammen undtagen den sidste ud som om de hader deres liv?

Martin Kaarup

@Martin Svendsen

Det kan jo være ham Christian er rimelig dårlig til det han lod som om han var dygtig til, mens Adbul et al. havde det lige omvendt ;-)

@ Søren Kristensen: Fokus nu. Fokus nu. Ha ha ha

Lisbeth Herrche Serup

MÆND.....(eller i hvert fald indehaverne af ovenstående kommentarer).......hvad med en seriøs debat?

Jeg fornemmer, I helt klart IKKE har forstået en brik af idéen og tanken bag hele fotoserien.

Vi formes alle af det vi oplever og går igennem, og for de fleste af os indebærer det også et sex-/kærlighedsliv.....det være sig med få eller mange partnere.
Det er tankevækkende, at i et samfund som vores, der har ændret sig på mange områder, er HVERDAGSKVINDENS sexliv stadig tabubelagt.
Fotoserien er en stærk kommentar hertil, og disse kvinder har valgt at bidrage til debatten, ikke som sminkede divaer, men som det de er: Stolte, smukke, naturlige kvinder..........
FLOT GÅET AF DEM og FLOT GÅET AF LOUISE.

Lisbeth Herrche Serup

Tak til Informations Jens Christoffersen for at have fanget idéen bag det hele.

@Lisbeth

Måske måske, på den anden side lyver alle om deres sexliv, så man skal nok ikke tage det så højtideligt. Også selv om #2 aldrig fik fat i navnet på skiinstruktøren.

Torben Mågensen

I have never! The message is clear without being 'in your face', if you will. The girls are extremely brave, being honest about something that is still a sore subject. Many women still feel cheap, if they have had an active sexlife, and that's not a secret for anybody!
Saying this project is sought after or whatever, is lazy and quite frankly an annoying comment. Why on earth would you think that? Elaborate please, because I think it's pretty clear and honest.
Women, standing naked (so we wont judge them on their clothes etc.), with post its on their bodies, simply showing us the people they have slept with.

Food for thought, but executed in a simple, yet unique way.

And I must say... if this is the future of online critique, I weep for the future of honest debates. Jokes are great (I noticed the knees now as well), but seriously... Try to lighten up and don't be so gosh darned offended. Because that's what it looks like.

Torben, der er ingen som er blevet stødte.

@Lisbeth Herrche Serup (lillesøster/mor?): Hurra for budskabisme som 70'erne? Hurra for at en journalist er i stand til at referere hvad den interviewede siger?

Hele pointen er at den ikke står i bestemt form ental og at forfatteren ikke ejer hverken værk eller dets virkning. Det er en god fotoserie og man kan tænke mange ting ved den, fx om sammenhæng mellem alder og antal sedler eller at alle de portrætterede har valgt at beholde i hvert fald en del af deres kønsbehåring, angiveligt i modsætning til hvad der opleves i fitness-centrenes baderum. Det er da også sjovt, at nogle har det samme navn påklistret flere gange, deres ansigtsudtryk osv.

Men at forfladige det til et spørgsmål om et påstået tabu om kvinders sexpartner-historik, er da mildt sagt forfladigende.

Jeg synes også at det en fin billedserie.
Jeg tænker, om selve placering af noterne har relevans - dem der ligger ved føderne var en-gangs fornøjelser, dem der ligger ved hjertet var kærligheds øjeblikker, dem der ligger ved høved (a meeting of the minds) osv.
Og dem der ligger ved knærne... tjah?
I må selv fortolke resten :-)

Jeg har gennemskuet den - Skjult reklame for "post-it".

'Everyone I Have Ever Slept With' (Tracey Emin 1995):
http://faculty.vassar.edu/jamundy/Everyone1.html

olivier goulin

Jeg må nok, trods alt, give ham ret, der engang sagde: "Kvinder er nu kønnest med tøj på"

/O

Chris Natale

Mon den mandlige version ville få så mange hits?

Mareine Saberudo

Jeg kan så informere hr. Goulin om at det der med nøgenheden også gælder for mænd. Han kunne måske tage sig en tur i svømmehallen noget oftere =)

Martin Kaarup

@Ann Christine Foverskov

Katjing!

Jonas Ørting

Det ville være interessant at vide om det er kvinderne selv der har placeret deres post-it's.

Overraskende - og måske mest imponerende, at billederne trods temaet og nøgenheden er nærmest helt fri for 'sex'. Ikke fordi kvinder "er kønnest med tøj på" (det var da en pudsig ide), men det er mere billeder om kvinderne og deres liv end det er erotisk.

Som al kunst er det dårligt tjent med at blive sat op på et piedestal. Idéen er jo ikke specielt ny, og hvis det 'sælges' som en overfortolket og overforsimplet generalisering om kvinders tabubelagte sexliv kan det blive til mange timers indholdsløs cafésnak.
Men det er fint og tidssvarende udført, og som et indspark i en medieverden der er gået fra at tabubelægge kvinders sexualitet til at sexualisere alt (selv børne-sangere), rammer det fint.
Og ud fra min erfaring er det egentlig et mere ægte billede af kvinders egen sexualitet end de glansbilleder og skønmalerier vi ellers ofte møder (uden at ryge i den modsatte grøft der dyrker kroppens 'grimhed', udstiller menstruationsbind osv)...

Fin serie.

Tony Sperling

Louise, er noget af en éner i dette selskab. Hun gør det ikke sværere end det er, og hun agerer deri som en mester. Alt er på plads med behørig intention og gennemføres på en måde som ikke bringer hende ud i nogle evige spørgsmål om Lay-Out, Beskærelse, Lyssætning, Påklædning o.s.v. Alt arbejde er lavet hjemmefra. Intet effektjageri for at dække over at det blot er en bagatell. Jeg bøjer mig i støvet!

Er det naturlig, at så mange her fokuserer på seksualiteten? Det er vel naturlig nok at det er det første man ser, men for mig er det bestående indtryk noget der handler om bestående indtryk - af relationer. Det er rigtig rart at tænke på at vi alle efterlader et indtryk, sommetider noget bestående, som et sår, eller et virtuelt smykke, ofte som en 'post-it' der kan falde af i tidens løb, men alle har vi lagt noget af os selv bag os, som derved tilhører en anden?

Jeg kan i øvrig ikke rigtig opponere mod noget nogen har sagt, da 'diskussionen' generellt skyder over/under målet; er der nogen her der har nævnt Fotografiet som sprog?

Jeg er ikke nogen autoritet. Intet behøver betyde noget som helst. Dette er blot hvad jeg kan se.

Mange, mange tak!

Gaspard Winckler

@Søren Kristensen

Jeg kan henvise til den tyske kunstner Hans-Peter Feldmann. Han har blandt rigtig meget andet (!) udgivet en lille bog med kvindeknæ.

Hans Erik Kratholm Rasmussen

Jeg kan godt lide enkeltheden i billederne. De ser jo dejlige ud, de tøser, med eller uden photoshop, portraiture, plastickirurgi eller fancy modetøj.

Fedt. Tyngden er tilstede, kommunikationen med både det åbenlyse og det subtile, er hidsig som en tysk motorvej i juli. Her er ikke skrøbelige, ikke skudsikre, men af modet forstærkede og klart optegnede kvinder, i al deres nøgne styrke; det er her sandheden om hvad der foregår under egen og andres radar efter mørkets frembrud, får knugende nærvær.