Fotobloggen Billeder af stort format

CPF 2011: Nikolaj Møller

Copenhagen Photo Festival er i gang med udstillinger over hele byen. Festivallens centrum er Carlsberg Byen, hvor besøgende har mulighed for at se en lang række danske og internationale fotografer og fotokunstnere folde sig ud i de gamle industribygninger. Men ligesom sidste år, er en række gallerier og museer trukket med ind under festivallens paraply, ligesom byrummet – bl.a. på Vesterbro, Nørrebro og i Københavns Metro – danner rammen for udstillinger. Der er med andre ord nok at gå i gang med.

På Fotobloggen vil vi i løbet af festivallen lave nogle punktnedslag og præsentere nogle af de udstillende fotografer.

Vi lægger ud med Nikolaj Møller, som udstiller to serier, som en del af den store gruppeudstillingen på Slottet på Carlsberg. Begge serier er taget i Afghanistan og udgør portrætter af den unge afghanske politistyrke (de første 7 billeder her på siden) og en serie af soldater fra den afhanske hær.

Jeg havde lejlighed til at tale med Nikolai om seriernes tilblivelse, herunder de særlige forhold man som embedded fotograf og journalist må arbejde under. Optagesituationen kan bedst beskrives som kaotisk og langt fra ideel. En særlig problemstilling med politi-portrætterne var, at der ikke var tolkebistand på stedet. Det kan umiddelbart måske synes som en mindre detalje, men taget i betragtning af hvor meget en portrætfotografs arbejde almindeligvis består i at kunne kommunikere med sit motiv ('drej ansigtet lidt til venstre', 'op med hagen', 'træd et skridt frem') er det lidt af en bedrift at nå ind til et så behersket og velkontrolleret udtryk, som det er tilfældet her.

Møllers portrætter kan sagtens stå enkeltvis, men det er som serie at de rigtig folder sig ud. Der hvor billederne fremtræder ensartede – mest tydeligt i soldaterserien – begynder man at lede efter variationer i detaljerne. Noget tilsvarende kan siges om Møllers tidligere arbejde, portrætserien med hjemvendte soldater, men personligt synes jeg at de udstillede billeder man kan se på festivallen, spiller på flere strenge.

Begge serier hænger på Carlsberg-slottet (bygningen med de store guld-paraboler, hvis nogle skulle være i tvivl) i flotte og meget store farveprint, men billederne ville også egne sig fint til bogform. Under alle omstændigheder er det et fremragende stykke arbejde Nikolai Møller har lavet i Afghanistan.

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Foto © Nikolaj Møller

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu