Fotobloggen Billeder af stort format

CPF 2011: Revisit Rewind

Returning to the town of your childhood: coming home or going away? You might fell that nothing has happened. Then again, you might experience anger because some things are no longer the same. The mode is bittersweet. Why? Because time is a brutal one. The tree you loved to climb is gone, the giant pine is now just a pile of wood. Rememberance of childhood landscapes collides with the notion of the adult eye.

Udstillingen Revisit Rewind som kan ses under CPF er et samarbejde mellem fotograferne Mette Muhli og Marcus Andersson, musiker Robeth Ericsson og forfatter Anders Malmberg, alle fra Sverige.

Fotoinstallationen tager udgangspunkt i en slags meditation over de blandede følelser man kan opleve, når man vender tilbage til sin barndomsby, men ender med at stille spørgsmålet om hvordan man kommer videre. Tematisk er vi altså i den identitetsafsøgende ende af spektret, sådan som man ser i ganske megen ung fotokunst – og det er helt fint i passende doser. Når det fungerer, sådan som jeg synes at det gør her, er det ikke mindst fordi billedsiden har sin egen poesi og som i øvrigt understøttes godt af ophængningen. Inspirationen fra Rinko Kawauchi fornægter sig ikke.

Vil man se mere, må man en tur ud på Carlsberg. I programmet står der at de kan ses på Ny Tap, men det er ikke tilflædet. De hænger i en af de to store gruppeudstillinger man finder på Slottet på Ny Carlsbergvej.

Fra serien 'Revisit Rewind' © Marcus Andersson

Fra serien 'Revisit Rewind' © Marcus Andersson

Fra serien 'Revisit Rewind' © Marcus Andersson

Fra serien 'Revisit Rewind' © Mette Muhli

Fra serien 'Revisit Rewind' © Mette Muhli

Fra serien 'Revisit Rewind' © Mette Muhli

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sven Damm-Ottesen

Jeg kan virkelig godt lide billedet med kirsebærtræet i baggrunden.
Man undrer sig meget over hvem der ville hakke et lignende i stykker...

Også billedet nedunder er underligt behageligt.

Bente Simonsen

Hvad gør billeder værdige til at publiceres/udstilles?

For den enkelte person, som har taget dem, har de måske værdi, men hvad siger disse overbelyste halvdårlige fotos os andre?

Peter Martin Jørgensen

Bente: Det ville næsten være for let at kaste sig ud i godt billede/dårligt billede-diskussionen.

Denne serie billeder ramte mig dybt. Tanken (og virkeligheden) om at når man har forladt hjemstavnen, så er alt forandret. Man kan vende tilbage, men alt vil være forandret.
Jeg bliver ramt af samme underlige følelser når jeg, fra tid til anden, "vender hjem".

At billederne rammer og fortæller er essensen.
Og så er småting som skarphed, farvebalance og andre teknikaliteter underordnet (synes jeg).

Bente Simonsen

OK

Torben Pedersen

Peter:
Det er ikke helt omsonst at spild tid på en evt. kritik af det tekniske niveau i en fotodebat.
Med mindre billederne er lavet på en specifik facon, bevidst valgt af fotografen for at give et specielt indtryk hos beskueren, så taler vi om fotografiske tilfældigheder. Også kaldet snapshots.
Billedet med kirsebærtræerne samt portrættet af den ældre dame er for mig de eneste af ovenstående der demonstrerer en beherskelse af fotografisk teknik. Tillige ville jeg personligt nok udsætte dem begge for efterbehandling (f.eks. lave portrættet som et mere kontrastfyldt sort/hvid).
Det præger desværre alt for mange af fotoserierne her i Infomation, at de er baseret på idé og ikke meget andet.
Hvis udstillerne har lært at fotografere, så VIS det. Symptomatisk er billedet øverst til højre.
Flot. Fremragende. Lige til skraldespanden på enhver tænkelig fotografisk facon.
Med mindre det har en affektionsværdi for nogen - men det har det ikke for beskueren.

Nu må I simpelthen holde op. Smut ind på Fotostart hvis I vil se billeder hvor folk stræber efter det teknisk perfekte og ualmindeligt dødkedelige. Teknisk flotte billeder er kedelige. HDR af sol der går ned over vand - dybt godnat. De her billeder danner en fortælling netop fordi de ikke er perfekte.
Hvorfor lave et s/h portræt af den gamle dame når man kan lave så meget andet? Find på noget nyt og kom ud af jeres bobbel. Flyt jeres fotografi i stedet for!

Torben; "Hvis udstillerne har lært at fotografere, så VIS det"
Fotografi handler om SÅ meget mere end teknik. Og jeg vil klart hellere have en historie leveret end et teknisk flot s/h kontrastfyldt standard-portræt af en dame med en kop te.

Snapshots? muligvis. Men kombineret på en måde så de i fællesskab danner en kompleks historie.

Rikke Oberlin Flarup

Lasse: Fantastisk kommentar!

Kasper Glendorf Palsnov

Jeg er helt enig med Lasse! For skal man kritisere det "overeksponerede" billede af kirsebærtræet, når netop dette gør, at det rammer en speciel stemning.

Til Bente og Torben er mit bedste råd at sænke paraderne, og lade jeres følelser kigge på billederne istedet for ens kedelige fornuft.

venstrefløjenes valgløfter mht. især: høstfester, octoberfester, overalt og hele tiden, og julegaver hele året, bør forsøges virkeliggjort, men denne gang især til(!) arbejderne.