Fotobloggen Billeder af stort format

Kosuke Okahara: Ibasyo

Den japanske fotograf Kosuke Okahara tager med serien Ibasyo hul på et dystert emne: kvinder, som gør skade på sig selv.

Japan er et af de lande i verden som har den højeste selvmordsrate – i kredsen af G8 lande kun overgået af Rusland. Ofte angives økonomiske eller familiemæssige grunde som medvirkende, ligesom en særlig japansk præstationskultur af og til nævnes som medvirkende årsag.

Det er imidlertid andre historier som ligger bag disse billeder. Kvinderne som fotografen er gået tæt på lider i mange tilfælde af angst og depressioner, flere af dem har været udsat for voldelige og/eller seksuelle overgreb.

Okahara skriver om kvinderne han har mødt:

Deep emotional wounds have taken away self-esteem from the girls I met. Since they are unable to live a normal life, due to depression and panic attack disorders, they cannot appreciate their own value and come to believe that they are worthless. For them, harming themselves eases their anxiety and relieves their stress since it is a form of self-punishment for 'being worthless' (…) a way to reaffirm their own existence.

Kosuke Okahara (f. 1980) er født og opvokset i Tokyo, Japan, men har arbejdet en årrække på fotobureau i Frankrig. Hans billeder har været udgivet i en lang række aviser og magasiner, inkl. The New York Times, TIME, Le Monde, Playboy, ASAHI Magazine. Galleriet her er lavet i samarbejde med fotografen.

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Fra serien 'Ibasyo' © Kosuke Okahara

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Billederne som sådan siger mig ikke meget, men temaet er jo vigtigt. Og jeg synes at teksten ovenfor tematiserer det i en individualiseret retning:
Det siges at der er samfundsmæssige faktorer på spil, men faktisk er den væsentligste årsag at de er deprimerede...
Jamen er der da ikke netop samfundsmæssige årsager bag det?
Bliver man ikke deprimeret ad præstationspres man ikke kan leve op til?

Jens Christoffersen

Det som der bl.a. står er, at kvinderne har været ude for forskellige former for overgreb og at det er en medvirkende årsag. Dette er fotografens egen udlægning som jeg har forsøgt at videreformidle.

Men denne slags problemer er naturligvis komplekse. Hvad fotografen har forsøgt at viderebringe, er ikke så meget forklaringer på problemerne, som et vidnesbyrd om deres eksistens og et forsøg på at beskrive smerten. Tror jeg :-)