Fotobloggen Billeder af stort format

Hvad dronen så i Homs

Jeg er netop løbet på et interessant blogindlæg, som analyserer en billedserie bragt i en lang række internationale, muligvis også danske medier over sommeren. Billederne viser al-Khalidiya kvarteret i Homs erfarer man bl.a. hos The Daily Mail, men vi får ikke at vide hvem som har taget dem.

(Kontekst: Homs er Syriens trediestørste by og var i sommeren genstand for heftige kampe mellem regering og oprørsstyrker)

Som man kan læse i analysen på bloggen, er billederne taget af en drone opereret af regeringssoldater, og de viser ødelæggelserne, ikke i al-Khalidiya, men derimod i Karm Shamsham-kvarteret. Fotodronen faldt i oprørssoldaters hænder og billederne blev tilgængelige for vestlige nyhedsmedier den 27. juli via den syriske oppositions nyhedstjeneste SNN.

Det er et interessant og ofte omstændigt detektivarbejde, som finder sted med at afkode de mange billeder som kommer ud af en væbnet konflikt. I dette tilfælde lader det til at forkerte og mangelfulde informationer om hvad det er man kan se på billederne og hvordan de er tilvejebragt er gledet igennem til verdens redaktioner.

Selvom informationerne bragt i medierne ikke er decideret vildledende eller fabrikerede, er de heller ikke korrekte, og i et moderne høj-tempo nyhedsmiljø, vil de ofte heller ikke blive rettet efterfølgende. Således kan man stadig hos BBC, The Independent og Liberation finde mangelfulde/forkerte oplysninger i billedteksterne. Også danske billedbureauer, herunder dem, som Information benytter, viderebringer billedtekster fra Reuters til disse billeder, som ikke er korrekte.

Den kritiske pointe er naturligvis at medier – ikke mindst når vi har med særligt troværdige nyhedsorganisationer som BBC at gøre – bærer et ansvar for at verificere kilder og oplysninger som publiceres. Det er en opgave, som ofte er vanskellig og bærer omkostninger, men slækker man på kravet til fotojournalistikken, risikerer man at underminere selvsamme billeders troværdighed som dokumentation. Og det fortjener det ikke, for, som forfatterne Hisham Ashkar og Emily Dische-Becker runder af:

Critical audiences, particularly those already skeptical of western media narratives and the insufficient scrutiny with which material obtained from activists in Syria is handled, often presume that media (selectively) focus on or frame images of devastation. It is precisely for this reason that audiences would be well-served to know the actual scale of what they are seeing. Because it is that bad. And the photos deserve to be viewed as undisputed testaments to Homs’ fate.

Læs: Panorama of Destruction: The Story Behind the Aerial View of Homs

 

Denne beskårede version af billedet er blevet bragt verden over

 

Anbefalinger

  • Bill Atkins
Bill Atkins anbefalede denne artikel

Kommentarer

Fallujah og Homes ...og hundredevis af landsbyer og forstæder vi aldrig ser. Ud over sorg, død og ødelæggelse, spreder krig dyb fattigdom og bitterhed. Krig er en forbrydelse mod menneskeheden..

Hanne Ribens, Morten Buch, Peter Andersen, Moh Abu Khassin , Rasmus Kongshøj, Peter Ole Kvint, Marianne Rasmussen, John Vedsegaard, Henrik Darlie og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Peter Ole Kvint

Køln, maj 1945. Ikke et levende væsen. Og ikke et helt hus.