Fotobloggen Billeder af stort format

Vesterbro som visuel arkæologi

Fotografen Krass Clements nye bog er en usentimental og rå skildring af Vesterbros arrede sjæl, akkumuleret gennem billedmateriale fra næsten 50 år.

Det er en sælsom og smuk form for visuel arkæologi, Krass Clement (f. 1946) bedriver i sin nye bogudgivelse, Bag Saga Blok. Med sin status som en af Danmarks absolut mest prominente og interessante fotografiske kunstnere er det altid med spænding, man imødeser en ny udgivelse fra ham. Fra slutningen af 1970’erne har Clement med jævne mellemrum udgivet nye bøger, over 20 er det efterhånden blevet til. De har alle en forbløffende høj kvalitet og figurerer ikke kun i Danmark, men internationalt blandt de bedste fotografiske bogværker, der er lavet. Bøgerne er derfor også regulære samleobjekter, nærmest kult.

Med sin nye bog skuffer Clement ikke. Bag Saga Blok er en original og gennemkomponeret bog, der baserer sig på fotografisk materiale fra en periode på knap 50 år.

Bogens billeder inviterer til en rejse lukt ind i Vesterbros arrede sjæl, meget passende via den drømmenes og illusionernes arkitektur, som Saga Teatret – og senere Saga Bio – på Vesterbrogade i en lang årrække udgjorde.

(anmeldelsen fortsætter nedenfor)

Saga Teatret var fra undfangelsen tænkt stort og fungerede da også i en lang glansperiode i efterkrigstiden som Nordeuropas største biograf, der havde plads til over 2.000 publikummer. Biografens deroute satte ind i 1970’erne, og den endte sine dage som pornobiograf i 1980’erne. Mange vil dog nok primært huske Saga som et koncertsted, der i slutningen af 1980’erne lagde scene til navne som New Order, John Cale og R.E.M. foruden en lang række danske punkbands.

Saga Teatret blev revet ned i 1997, hvor det måtte vige pladsen for et hotel og et supermarked. Da mistede gadebilledet også Sagas signifikante sorte facade med den henslængte pinup-kvinde. Hun lå dér, sparsomt iført en lille nederdel, som blev løftet op af en arm, der stak ud af et af facadens vinduer og afslørede, at hun var nøgen indenunder. Velkomsten til drømmenes og fantasiernes rige, synslystens imperium, blev med denne emblematiske figur annonceret i al dens stolte plathed – som et vartegn for Vesterbro.

Pinup-kvinden er også med i Clements nye bog, om end kun meget diskret og halvt skjult i et enkelt fotografi. Saga-facadens bagside studeres til gengæld indgående og detaljeret i serier af fotografier, der dokumenterer, hvad man må antage er de sidste tider af den stærkt forfaldende kulissemur af træ, som bar den ikoniske figur. Vi kommer helt bogstaveligt bag Saga-blokken i Clements billeder, der både skildrer den eksteriøre og interiøre arkitektur, som udgjorde teatret.

Vi kommer ind i den store mennesketomme sal og de forladte operatørrum med deres tunge filmprojektorer. Fra denne udslukte laterna magica, Saga Teatret i dets terminale fase, bevæger Clement sig næsten umærkeligt ind i en visuel karakteristik af Vesterbro, som ikke respekterer nogen banal kronologi, men associativt og kalejdoskopisk springer mellem forskellige tider. Dog sætter bogens slutbillede, med dets oplyste kraner mod en sort nattehimmel, et utvetydigt punktum for Saga-karreens historie, som nu forvandles til en byggetomt for det nye og mere mondæne Vesterbro.

Billeder af arbejderboligernes slidte facader – fra længe inden byfornyelsen – blander sig i Bag Saga Blok med portrætter af lige så patinerede ansigter fra den brogede beboerskare af ludere, lommetyve og andet godtfolk, som i hele perioden har været kendetegnende for Vesterbro. Clements usentimentale blik for kvarterets tristesse og menneskenes ensomhed lyser tungt ud af alle fotografierne. Set gennem Clements optik virker selv sporvogn nummer 10, som indtil 1968 havde sin rute gennem Istedgade, fremmed, fragil og ensom snarere end nostalgisk.

Det er altid gråvejr i Clements billeder, og på Vesterbro er kærligheden reduceret til en handelsvare, som prostituerede kvinder ublu falbyder på gadehjørnerne, og enlige mænd i lange frakker sky studerer i pornobutikkernes vinduer. Tarvelige hotelværelser lægger rum til seksuelle udvekslinger mellem fremmede mennesker, et kasseret juletræ står ribbet for sin pynt i en grimet baggård fuld af beskidt sne, nedfaldsblade og brugte kondomer ligger side om side på den sorte asfalt.

Akkumulationen af øjeblikke, der hver især blotlægger menneskenes desperate isolation, understreger atter en gang den bemestring af melankolien, som Clement er kendt for. Hans fotografier er i deres eminente brug af dybdeskarphed og kornethed med til at underbygge følelsen af hallucinatorisk fremmedgjorthed, som var det hele bare en film. Bag Saga Blok er således et helstøbt studie af Vesterbro som en imaginær bydel, der i et halvt århundrede var vært for fordækte drømme, uforløst begær og endeløs rus. Clement skildrer det uden illusioner, brutalt og usødet, affortryllet som en biografsal i fuldt dagslys.

Krass Clement: Bag Saga Blok. Gyldendal. 224 sider. 500 kr.

Anbefalinger

  • Andreas Trägårdh
  • David Zennaro
  • lars abildgaard
  • Jens Illum
  • Olav Bo Hessellund
  • Niels Engelsted
  • Per Torbensen
  • Svend Erik Sokkelund
  • jan kristensen
Andreas Trägårdh, David Zennaro, lars abildgaard, Jens Illum, Olav Bo Hessellund, Niels Engelsted, Per Torbensen, Svend Erik Sokkelund og jan kristensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvorfor må vi ikke kunne se hvor de forskellige billeder er optaget? Flere af stederne genkender jeg, men jeg kan ikke huske præcis hvor. Jeg boede på Halmtorvet på Vesterbro 1954-61.

Michael Kongstad Nielsen

Nu var det før-boligboble-moderniserede Vesterbro også andet end gråvejr,"fordækte drømme, uforløst begær og endeløs rus." Det var fx. "Istedgade overgiver sig aldrig", og før det - ægte kunstnerkvarter, gøglere og fattige omrejsende, udlændinge på vej rundt i Europa, et broget "Mont Martre", men tillige ægte Halmtorv og Kødby, og længere ude mod Søndermarken Baggehuset på Rahbeks Alle
http://www.bakkehusmuseet.dk/
og senere Jacobsens bryggerier og arbejderboliger af en hvis kvalitet.
Et andet vidnesbyrd om efterkrigstidens Vesterbro er Tove Ditlevsens "Barndommens Gade".
http://www.youtube.com/watch?v=bsjvnDcocJc

Om Fotobloggen RSS

Fotobloggen er et forum for dansk og international kunst- og dokumentarfotografi. Udkommer ugentligt.