Henrik Bandak

Seneste artikler af
Henrik Bandak
  • Om gudfædre, netværk og social mimicry

    Når en af det offentlige livs gudfædre stilles over for to i hans egne øjne lige berettigede forfægtere af den samme sag, vil han vælge den, der kan gøre gengæld med mest returkommission i kraft af renommé, fryns og sociale netværk
  • Vores virtuelle netværk fungerer som abernes

    I den fagre nye virtuelle verden bejler vi til alle med status og ignorerer folk, der ikke har det. Når vi ser hinanden som redskaber og forhindringer, vil Facebook-agtige relationer til mennesker, som vi ikke kender personligt, erstatte organiske relationer
  • Den ny elite

    Fordums pukkelryggede elite kunne i ro og mag opdyrke en egen niche og til sidst endda høste en smule ære derved - for ingen velforvarede kunne seriøst misunde dem. Men hvis det pludselig blev oversmart i DK at være klassisk kulturmuslim, ville Tordenskjolds moderne elitekorps snart give den som det oplyste islams diskrete fortrop
  • Intet nyt fra Bermuda

    Mens Pinsebevægelsen godt selv ved, at den er en menighed, just fordi den er en minoritet, så ved den danske 'Bermuda-trekant' ikke, at også den er en menighed
  • Er du George Bush?

    En memotekniker hævder, at den bedste måde at huske sin tid hos tandlægen på er ved at tænke sig, at det er George Bush, der skal til tandlægen på onsdag
  • Tolerancen i mørkets hjerte

    I praksis tror jeg såmænd gerne, at en Søren Krarup måske er bedre til at snakke med sin egen muslimske kioskmand end mange af dem der holder tolerante foredrag om 'dem'
  • Religiøs tolerance

    Hvis man udveksler gadereplikker med sin kioskejer, kan man sagtens spøge også med hans gud, blot det gøres med den underforståede selvironi, som er uadskillelig fra al sand humor
  • Farlige mænd i Danmark

    Hvis du er høflig mod samfundets hædersmænd, så vil de som tak generøst udråbe også dig til en hædersmand. Så er du også selv blevet en farlig mand
  • Er gud miskendt?

    Makkerparet Stjernfelt & Thomsen har med deres opgør med vor angivelige taber-dyrkelse sået tvivl om gyldigheden af det gamle begreb om 'berettigede undtagelser' - dvs mennesker der moralsk, karrieremæssigt, socialt, intellektuelt eller på anden vis i det ydre er tabere, mens deres indre virkelighed er en anden...

Sider

Mest læste
  1. Selv om vort ordvalg er korrekt dansk, kan tanken være mudret. Mange bruger kritikløst udtryk som 'i min optik' og 'i din retorik'. Ligeledes beskrives alle klageberettigede i dag med forkærlighed som 'gidsler' for regeringen, udviklingen, medicinalindustrien, skolevæsenet osv.
  2. Forbrydelsens element smitter og må ligesom Jahves navn behandles med diskretion
  3. Både Herren og medierne holder med de enfoldige og smigres af deres tillid
  4. Hvis man udveksler gadereplikker med sin kioskejer, kan man sagtens spøge også med hans gud, blot det gøres med den underforståede selvironi, som er uadskillelig fra al sand humor
  5. Om plagiat, originalitet og forbruget af citations-tegn
  6. Makkerparet Stjernfelt & Thomsen har med deres opgør med vor angivelige taber-dyrkelse sået tvivl om gyldigheden af det gamle begreb om 'berettigede undtagelser' - dvs mennesker der moralsk, karrieremæssigt, socialt, intellektuelt eller på anden vis i det ydre er tabere, mens deres indre virkelighed er en anden...
  7. 'Elske' betyder reelt blot at vise venlighed, tænke positivt og altid holde en dør åben - altså i grunden samme tanke som Kierkegaards 'indirekte meddelelse.' Og i den ånd bør vi også forstå den kristne tradition for at adskille personer fra deres handlinger: For dermed kan vi dømme selve handlingen uden at fordømme personen
  8. Var der Søren Kierkegaard selv, der ’opfandt’ den genstandsløse angst – eller var det blot Kierkegaard, der gav modernitetens nye fænomen et præcist navn?