Hilda Rømer Christensen

  • Kommentar
    6. januar 2022

    Giv os en togrevolution, så DSB-turen ikke er præget af dårlig service og komfort for evigt

    Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
    Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
  • Kronik
    31. august 2021

    Rollatoren står som et symbol på forfald, men bør hyldes som en innovativ landvinding

    Rollatoren har i 30 år sikret forhøjet livskvalitet til gangbesværede borgere. Alligevel hersker der stadig stor skepsis og fordomme omkring det lille mirakel. Ved hjælp af fantasi og politisk vilje i byplanlægningen må vi komme fordommene til livs, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen
    Rollatoren er usexet og er for mange et symbol på alderdom og forfald, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen.
  • Kommentar
    19. august 2020

    Slut med at vove liv og lemmer – giv det ganske land ordentlige cykelstier

    Alt for mange kommuner sjofler cyklisterne til fordel for bilisterne, selv om gode cykelforhold er godt for både klima og sundhed. Danmark har behov for en samlet cykelpolitik og en ambitiøs cykelinfrastruktur. Opret derfor et cykeldirektorat, skriver to sociologiforskere i dette debatindlæg
    ’Danmarks brand som cykelnation klinger hult, når vi cykler ud af de større byer. Rigtig slemt er det på de veje, hvor der hverken er cykelstier eller særlig afmærkning til cyklister,’ skriver Hilda Rømer Christensen og Michala Hvidt Breengaard i dette debatindlæg.
  • Kommentar
    6. april 2019

    Lad os stille feministiske krav til transportpolitikken og sikre alle lige adgang til mobilitet

    Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg
    Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg
  • Kronik
    23. april 2009

    Hvilket køn har klimaet?

    Kønnede problemstillinger dukker hele tiden op i nye former - også i forhold til klimaet. Tesen tager udgangspunkt i, at patriarkatet sætter lighedstegn mellem kvinder og natur, hvilket indebærer at dér, hvor kvinder bliver underordnet eller undertrykt, der undertrykkes naturen også. Vi må udvikle kønssensitive strategier som svar på den miljømæssige katastrofer
    Om kvinder ved roret kan sænke udledningen af drivhusgasser på verdensplan og forhindre klimaændringer, er dagens spørgsmål.
  • Kommentar
    16. marts 2009

    Køn og klasse på den globale arbejdsplads

    I Kina er kapitalistisk praksis afhængig af reguleringen af klasse- og kønsrelationer
  • Kommentar
    9. februar 2008

    Hvilket køn har transporten?

    I ligestillingsloven tales der om kønmainstreaming af alle love og statslige initiativer. Alligevel udgør transport fortsat et overset felt i ligestillingspolitikken, selvom transportpolitik er en væsentlig medproducent af (u)ligestilling - ikke mindst i forhold til job- og boligvalg
    -Hvem gider i dag at sidde i kollektive transportmidler, som hurtigt og sikkert er ved at udvikle sig til et brand for tabere og tosser?-
  1. Kommentar
    6. januar 2022

    Giv os en togrevolution, så DSB-turen ikke er præget af dårlig service og komfort for evigt

    Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
    Engang havde DSB tog med fine sæder, varm kaffe og nye aviser. I dag er der uhygiejniske toiletter, ingen bagageplads og uhumske sæder. Perronerne var engang varmestuer med cafeer. I dag er de små mørke skure. Der er brug for en togrevolution, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen i dette debatindlæg
  2. Kronik
    31. august 2021

    Rollatoren står som et symbol på forfald, men bør hyldes som en innovativ landvinding

    Rollatoren har i 30 år sikret forhøjet livskvalitet til gangbesværede borgere. Alligevel hersker der stadig stor skepsis og fordomme omkring det lille mirakel. Ved hjælp af fantasi og politisk vilje i byplanlægningen må vi komme fordommene til livs, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen
    Rollatoren er usexet og er for mange et symbol på alderdom og forfald, skriver lektor i sociologi Hilda Rømer Christensen.
  3. Kommentar
    19. august 2020

    Slut med at vove liv og lemmer – giv det ganske land ordentlige cykelstier

    Alt for mange kommuner sjofler cyklisterne til fordel for bilisterne, selv om gode cykelforhold er godt for både klima og sundhed. Danmark har behov for en samlet cykelpolitik og en ambitiøs cykelinfrastruktur. Opret derfor et cykeldirektorat, skriver to sociologiforskere i dette debatindlæg
    ’Danmarks brand som cykelnation klinger hult, når vi cykler ud af de større byer. Rigtig slemt er det på de veje, hvor der hverken er cykelstier eller særlig afmærkning til cyklister,’ skriver Hilda Rømer Christensen og Michala Hvidt Breengaard i dette debatindlæg.
  4. Kommentar
    6. april 2019

    Lad os stille feministiske krav til transportpolitikken og sikre alle lige adgang til mobilitet

    Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg
    Flere kvinder end mænd bruger offentlig transport og er derfor mere afhængige af, at den er velfungerende. Transport er et stort, uopdyrket område for feministisk politik, skriver sociologiforskere i dette debatindlæg
  5. Kommentar
    9. februar 2008

    Hvilket køn har transporten?

    I ligestillingsloven tales der om kønmainstreaming af alle love og statslige initiativer. Alligevel udgør transport fortsat et overset felt i ligestillingspolitikken, selvom transportpolitik er en væsentlig medproducent af (u)ligestilling - ikke mindst i forhold til job- og boligvalg
    -Hvem gider i dag at sidde i kollektive transportmidler, som hurtigt og sikkert er ved at udvikle sig til et brand for tabere og tosser?-