Iben Albinus Sabroe

Seneste artikler af
Iben Albinus Sabroe
  • Grace Kelly reduceret til en våd drøm om skattely

    ’Grace of Monaco’ vil både være et vaselineindsmurt Hollywood-eventyr og udforske de dynamikker, der er i spil, når mytefremmende storytelling spændes for en magtpolitisk dagsorden. Resultatet rammer pinligt langt fra sit mål
  • Sådan bliver du ond

    To tvillingedrenge vil modstå ondskab ved selv at mestre det onde i en ungarsk landsby, hvor den eneste gode voksne er Ulrich Thomsens nazi-officer. ’Det store stilehæfte – Krigsdagbogen’ er smuk, men satans grum
  • Døden kører Ford Mustang

    Actionfilmen ’Need for Speed’ er skrevet af to bilmekanikere og instrueret af en tidligere stuntman. Nu skal man jo ikke skue hunden på hårene, men det kan være en del af forklaringen på, at den er så ufatteligt ringe
  • ’Alt det, jeg ved, har jeg lært af fodbold’

    Paolo Zucca peger på fodboldens religiøse aspekter i en film om to lokale hold på Sardinien. ’The Referee’ er en kuriøs blanding af western, komedie og musical
  • 12 Years a Slave: Fortjener en Oscar

    Med sin kompromisløse film ’12 Years a Slave’ pirker McQueen til den latente racisme i USA og fortjener en Oscar for det
  • Værelse med udsigt til junglen

    James Ivory og Ruth Prawer Jhabvalas sidste fælles film ’The City of Your Final Destination’ er en langsommelig, næsten livsbekræftende kuriositet for fans
  • Drengerøvsfilm på deroute

    I ’Klassefesten 2: Begravelsen’ ryster Kopernikus, Berthelsen og Lyby posen med drengerøvsfilmenes klicheer uden at komme på højde med deres første komedie
  • Matriarkens fald

    Meryl Streep er hovedattraktion som monstrøs matriark i John Wells’ sorte komedie ’Familien’. Filmen er mørk og morsom, men også anstrengende som en rigtig fest i den nærmeste dysfunktionelle familie, er det
  • Skarnstreger er ikke, hvad de har været

    Animationsfilmen ’Emil og Ida fra Lønneberg’ reducerer Astrid Lindgrens udødelige Katholt til politisk korrekt børnetime for de mindste

Sider

Mest læste
  1. Den italiensk-amerikanske skuespiller James Gandolfini skabte med rollen som Tony Soprano i mesterværket ’The Sopranos’ den figur, magtens mænd skæres over i dag: alfahannen, der kæmper for at bevare sin magt, men tynges af en såret maskulinitet. Hans død af et hjertestop, 51 år gammel, betyder et farvel til en af vor tids mest indflydelsesrige ikon-magere
  2. Med sin felliniske billeddigt ’Den store skønhed’ stiller Paolo Sorrentino det største spørgsmål af dem alle og finder næsten et svar ved at filme Italien i Berlusconi-æraen som en forførende og frastødende, altid pulserende partyscene
  3. Med sin kompromisløse film ’12 Years a Slave’ pirker McQueen til den latente racisme i USA og fortjener en Oscar for det
  4. Der kommer knald på Guillous 1900-tals-serie i ’Mellem rødt og sort’. Men personerne mangler dybde, og dialogen er så tung og umusikalsk, at det ofte dræber læselysten
  5. Jakob Cedergren får sin sag for som retspsykiater Thomas Schaeffer i Fortidens skygge over tv-serien Den som dræber, der er udviklet af forfatter Elsebeth Egholm. Ikke kun fordi en massemorder er på spil i Kongens København, og Thomas har en fortid med ham, deraf titlen. Også fordi historien i denne omgang thriller-krimi-seriemorder-ruskomsnusk er himmelråbende utroværdig, selv på genrens præmisser
  6. ’Hemingway & Gellhorn’ fortæller historien om Hemingways tredje hustru, en kompromisløs krigsreporter, der valgte slagmarken frem for kærligheden. Desværre er Philip Kaufmans film om det ikoniske par for lang og for karikeret
  7. Det er reklameinstruktør Rupert Sanders’ spillefilmdebut, og Snow White and the Huntsman er på sin egen måde en gennemført uprætentiøs og vældig underholdende film, der markerer sig som fantasy med æstetik lånt fra Narnia-filmene, tv-serien Game of Thrones og især Ringenes Herre