Iben Benedikte Valentin Jensen

  • Kronik
    14. december 2021

    Vi skal stole på sygeplejersker og læreres evner og faglighed, hvis vi vil beholde dem

    Omsorgsmedarbejdere ved, at den faglige praksisoverlevering er nødvendig for arbejdspladsen. Men det giver ledere uden praksiserfaring ikke længere plads til. De bekymrer sig alene om direktiver og statistikker, der skal overholdes, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
    Flere og flere ansatte er ufaglærte klikarbejdere med digitale manualer, hvor der aldrig er plads til den konkrete virkelighed, fordi ledelseslaget alene forstår den som forstyrrelser og fejl, skriver Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik.
  • Kronik
    4. december 2020

    Det overdrevne fokus på at fikse individet har slået pædagogikken og fællesskabet ihjel

    Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
    Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
  • Kronik
    31. august 2020

    Lærere er hverken terapeuter eller dataindsamlere. Deres opgave er pædagogisk

    Folkeskolen er blevet overtaget af politikere, embedsmænd og techgiganter, der har glemt, at lærerne først og fremmest udøver en pædagogisk praksis. Lærernes nye arbejdstidsaftale bør afspejle, at folkeskolen først og fremmest er en pædagogisk institution, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg
    ’Det moderne menneske har mulighed for at foretage selvstændige valg og må hermed også tage en egentlig samfundsopgave. Det er det, den pædagogiske praksis i folkeskolen skal understøtte. Folkeskolens opgave er alene pædagogisk, fordi folkeskolen er en dannelsesinstitution – ikke alt muligt andet,’ skriver Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik.
  • Kommentar
    19. august 2019

    Evnen til at se eleverne både fagligt, personligt og socialt forsvinder ud af Folkeskolen

    I Folkeskolen løses ekstremt mange sociale og psykologiske opgaver, som i mange andre lande varetages af psykologer, socialrådgivere, politi og akademikere. Men politikere, professionshøjskoler og lærerfagforeningen har kastet pædagogikken over bord, skriver lektor Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg
    God skoleundervisning kan ikke udliciteres til specialister og opdeles i stærkt ekspertdrevne snævre sociale, psykologiske og faglige sektorer. Og den kan slet ikke effektiviseres med ’metoder-der-virker’, skriver Iben Benedikte Valentin Jensen.
  • Kommentar
    29. december 2017

    Hvorfor har kommunerne så travlt med at hetze de erfarne lærere?

    Kommunerne frygter, at erfarne lærere ikke udvikler deres undervisning. Derfor vil de have ekspertlærere, der underviser på et på videnskabeligt grundlag. Men opdelingen findes ikke i virkelighedens verden
  • Kronik
    14. oktober 2015

    Knas i skolens maskinrum

    Det er helt sikkert en fordel, at alle akademikerne og konsulenterne aldrig har været ude i den pædagogiske praksis, for ellers var det nok svært for dem at sige så meget sludder lige op i hovedet på mennesker, der ved, at det er usandt
    Det er helt sikkert en fordel, at alle akademikerne og konsulenterne aldrig har været ude i den pædagogiske praksis, for ellers var det nok svært for dem at sige så meget sludder lige op i hovedet på mennesker, der ved, at det er usandt
  1. Kronik
    4. december 2020

    Det overdrevne fokus på at fikse individet har slået pædagogikken og fællesskabet ihjel

    Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
    Pædagogikken har tidligere dannet nye generationer til et demokratisk fællesskab, men den pædagogiske praksis er blevet erstattet af en ny præstestand af psykologer og statskundskabere. Uden pædagogik smuldrer sammenhængskraften i samfundet, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
  2. Kronik
    20. september 2016

    Jeg – en tyskertøs!

    På lærerseminariet i 1980’erne læste vi tyske filosoffer. Det innovative havde intet med de sidste nye forskningsresultater at gøre. Det havde med historiebevidsthed at gøre. Men så kom folkeskolereformen. Mit fundament blev suspekt. Lærergerningen blev amerikansk ’newspeak’
    På lærerseminariet i 1980’erne læste vi tyske filosoffer. Det innovative havde intet med de sidste nye forskningsresultater at gøre. Det havde med historiebevidsthed at gøre. Men så kom folkeskolereformen. Mit fundament blev suspekt. Lærergerningen blev amerikansk ’newspeak’
  3. Kommentar
    19. august 2019

    Evnen til at se eleverne både fagligt, personligt og socialt forsvinder ud af Folkeskolen

    I Folkeskolen løses ekstremt mange sociale og psykologiske opgaver, som i mange andre lande varetages af psykologer, socialrådgivere, politi og akademikere. Men politikere, professionshøjskoler og lærerfagforeningen har kastet pædagogikken over bord, skriver lektor Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg
    God skoleundervisning kan ikke udliciteres til specialister og opdeles i stærkt ekspertdrevne snævre sociale, psykologiske og faglige sektorer. Og den kan slet ikke effektiviseres med ’metoder-der-virker’, skriver Iben Benedikte Valentin Jensen.
  4. Kronik
    31. august 2020

    Lærere er hverken terapeuter eller dataindsamlere. Deres opgave er pædagogisk

    Folkeskolen er blevet overtaget af politikere, embedsmænd og techgiganter, der har glemt, at lærerne først og fremmest udøver en pædagogisk praksis. Lærernes nye arbejdstidsaftale bør afspejle, at folkeskolen først og fremmest er en pædagogisk institution, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i dette debatindlæg
    ’Det moderne menneske har mulighed for at foretage selvstændige valg og må hermed også tage en egentlig samfundsopgave. Det er det, den pædagogiske praksis i folkeskolen skal understøtte. Folkeskolens opgave er alene pædagogisk, fordi folkeskolen er en dannelsesinstitution – ikke alt muligt andet,’ skriver Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik.
  5. Kronik
    14. december 2021

    Vi skal stole på sygeplejersker og læreres evner og faglighed, hvis vi vil beholde dem

    Omsorgsmedarbejdere ved, at den faglige praksisoverlevering er nødvendig for arbejdspladsen. Men det giver ledere uden praksiserfaring ikke længere plads til. De bekymrer sig alene om direktiver og statistikker, der skal overholdes, skriver kandidat i pædagogik Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik
    Flere og flere ansatte er ufaglærte klikarbejdere med digitale manualer, hvor der aldrig er plads til den konkrete virkelighed, fordi ledelseslaget alene forstår den som forstyrrelser og fejl, skriver Iben Benedikte Valentin Jensen i denne kronik.