Ida Holmegaard

Sider

  1. Essay
    16. august 2019

    Tower of Londons royale diamanter er ophøjet og hjemsøgt af fortiden

    Forfatter Ida Holmegaard har besigtiget det britiske kongehus’ kronjuveler – fremstillet af mange århundreders udbytning og gode håndværkere
    Det virker vanvittigt, alle de her værdigenstande, akkumuleret helt fra middelalderen af kongefamilier, der har konsolideret magt via militær styrke og ved at være exceptionelt gode til at fremstå overjordiske. Man kan måske ikke eje stråleglans, men man kan anskaffe sig så mange skinnende ting, at man begynder at lyse og virker guddommelig.
  2. Essay
    24. januar 2020

    Nederdelen til mænd er altid på nippet til at ankomme

    At gå i kjole som mand er normalt flere steder i verden, men ikke i Danmark. Ida Holmgaard undersøger i hendes bog 'Look' hvordan mode, funktionalitet og frygten for at blive dømt, holder mange danske mænd klemt nede i jakkesættet
    At gå i kjole som mand er normalt flere steder i verden, men ikke i Danmark. Ida Holmgaard undersøger i hendes bog 'Look' hvordan mode, funktionalitet og frygten for at blive dømt, holder mange danske mænd klemt nede i jakkesættet
  3. Essay
    11. januar 2019

    Vævekunst, man får lyst til at nærme sig, røre ved og læne sig mod

    Vi tilbringer det meste af vores liv i tæt kontakt med stof: tøj, sengetøj, duge, telte, håndklæder, viskestykker. Tekstiler er både sprog og ikke sprog, funktion og fortælling og nærmest så tæt på os, at de føles som en del af kroppen. Materialet i sig selv er så fuldt af potentiale. Forfatter Ida Holmegaard skriver fra London om vævekunst og en af tekstilkunstens pionerer, Anni Albers
    Anni Albers i sin vævestue på Black Mountain College i 1937.
  4. Anmeldelse
    14. august 2020

    På Aros’ udstilling om de store mytologier vil kurator være Gud

    ARoS’ kæmpeudstilling ’Mythologies’ vil fremlægge den vestlige kulturs fælles fortællinger, og myternes og historiens udvikling fra Antikken til i dag. Men hvilken rolle tildeler man sig selv som kurator, hvis man påstår at kunne overskue og formidle de helt store sammenhænge?
    At se udstillingen ’Mythologies – The beginning and End of Civilizations’ og læse kurators prominent placerede vægtekster er som at se en masse rigtig god kunst i selskab med sin alt for ivrigt forklarende onkel.
  5. Baggrund
    28. januar 2019

    To håndbolddigte i anledning af Danmarks sejr ved VM i herrehåndbold

    I 1956 skrev Klaus Rifbjerg et håndbolddigt. Siden da er sportsgrenen gledet ud af kunstens verden, og i dag bliver den betragtet som uæstetisk og småborgerlig. Det gør Information nu noget ved. Vi har bedt digterne Malte Tellerup og Ida Holmegaard give deres bud på et håndbolddigt anno 2019
    I 1956 skrev Klaus Rifbjerg et håndbolddigt. Siden da er sportsgrenen gledet ud af kunstens verden, og i dag bliver den betragtet som uæstetisk og småborgerlig. Det gør Information nu noget ved. Vi har bedt digterne Malte Tellerup og Ida Holmegaard give deres bud på et håndbolddigt anno 2019
  6. Essay
    6. december 2019

    Essay: Brexit kan ses i alt fra William Blake til Mark Leckeys kunst

    Forfatter og kritiker Ida Holmegaard er taget til London for at se, hvordan britisk kunst kan ses i forlængelse de tre års vaden gennem Brexits dybe, politiske pløre og det forestående parlamentsvalg
    Forfatter og kritiker Ida Holmegaard er taget til London for at se, hvordan britisk kunst kan ses i forlængelse de tre års vaden gennem Brexits dybe, politiske pløre og det forestående parlamentsvalg
  7. Anmeldelse
    30. september 2019

    Forestillingen ’Hvid tegner sort model’ vil have publikum til at se sit eget blik

    Der er plads til både refleksion og konfrontation i Sort/Hvids nye croquis-stykke ’Hvid Tegner Sort Model’, der forsøger at eksperimentere sig frem til nye måder at tale om køn og race på
    Sort/Hvids nye forestilling ’Hvid tegner sort model’ begynder med en croquissession.
  8. Anmeldelse
    18. oktober 2019

    Man farer nemt vild i trylleskoven i Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’

    Elisa Kragerups ’En Skærsommernatsdrøm’ på Betty Nansen byder på fortryllende smuk scenografi og koreografi. Men gennem David Lynch-inspireret surrealisme er den også nem at fare vild i og affejer snarere end engagerer sig i moderne begær og virkeligheder
    Der er mange forskellige lag og virkeligheder i Elisa Kragerups ’En Skærsommenatsdrøm’, men hvad vil de hinanden?