Ida Marie Hede

Ida Marie Hede

Kunstanmelder
Seneste artikler af
Ida Marie Hede

Sider

Mest læste
  1. Edvard Petersen skildrede i 1890 tumulten, når danskerne strømmede ombord på skibene mod håbets Amerika. Ida Marie Hede går en tur på en pandemi-affolket Larsens Plads og prøver at forestille sig tiden, da Danmark var et udvandringsland
  2. Lea Guldditte Hestelunds nye og vilde udstilling på Overgaden, ’Consumed Future Spewed Up As Present’, er en totalinstallation af skulptur, rum og fiktion, som forfatteren Olga Ravns kommende roman ’De ansatte’ indgår i. Informations kunstanmelder Ida Marie Hede og litteratur- og teateranmelder Kizaja Ulrikke Routhe-Mogensen har prøvet at finde hoved og hale i udstillingen sammen
  3. Den nye skulptur ’I am Queen Mary’ forestiller oprørslederen Mary Thomas fra de tidligere Dansk Vestindiske Øer. Hun kommer euforisk stormende med lige dele politisk, social og æstetisk kraft og sender et imponerende signal om, at historien er grimmere, end vi har lært i skolen
  4. Hør kloge forelæsninger om kærlighed, se en dansk kunstkabaret, og dyk ned i vidunderlige kunstfilmuniverser i nettets bedste kunstarkiver. Kunstredaktionen tilbyder nettets fineste hjælpepakke mod åndløs kedsomhed
  5. Billedkunstner Rasmus Myrups fortidshabitat i udstillingen ’Homo Homo’ er en tand for corny, men hans hotte, tegnede abeelskende fylder både fortid og samtid med hjemlig inderlighed og lige rettigheder for alle i kærlighedens og begærets navn
  6. Der ligger et oprør i at arbejde med tekstil: At bringe oversete verdner i spil. Og ’Stop Calling Me Names’ er et forrygende møde mellem systematik og aristokratisk grunge i Mette Winckelmanns intervention i Gl. Holtegaards barokarkitektur
  7. De to udstillinger ’Ephemera Mundi – den oversete verden’ og ’Post Institutional Stress Disorder’ i Kunsthal Aarhus byder på både velordnede og underspillede ophobninger, kærlighedserklæringer til fundne cigaretskod og blanketter til udmeldelse af samfundet
  8. Nanna Lysholt Hansen henvender sig moderfeticherende og moderligt urovækkende til os alle om fremtid og feminisme i sin organiske og teknologisk medierede performance-serie ’Dear Daughter/Anatomy of the Chthulucene’