Ida Marie Hede

Ida Marie Hede

Kunstanmelder
Seneste artikler af
Ida Marie Hede

Sider

Mest læste
  1. 2018 bød på nye former for samfundsdebatterende kunst og kunsten var selv med til at skrive historie. Der var excentriske kurateringer og panikfremkaldende installationer. Og kunstredaktionen har her udvalgt det bedste, de har oplevet
  2. Lea Guldditte Hestelunds nye og vilde udstilling på Overgaden, ’Consumed Future Spewed Up As Present’, er en totalinstallation af skulptur, rum og fiktion, som forfatteren Olga Ravns kommende roman ’De ansatte’ indgår i. Informations kunstanmelder Ida Marie Hede og litteratur- og teateranmelder Kizaja Ulrikke Routhe-Mogensen har prøvet at finde hoved og hale i udstillingen sammen
  3. De to udstillinger ’Ephemera Mundi – den oversete verden’ og ’Post Institutional Stress Disorder’ i Kunsthal Aarhus byder på både velordnede og underspillede ophobninger, kærlighedserklæringer til fundne cigaretskod og blanketter til udmeldelse af samfundet
  4. Billedkunstner Rasmus Myrups fortidshabitat i udstillingen ’Homo Homo’ er en tand for corny, men hans hotte, tegnede abeelskende fylder både fortid og samtid med hjemlig inderlighed og lige rettigheder for alle i kærlighedens og begærets navn
  5. Den nye skulptur ’I am Queen Mary’ forestiller oprørslederen Mary Thomas fra de tidligere Dansk Vestindiske Øer. Hun kommer euforisk stormende med lige dele politisk, social og æstetisk kraft og sender et imponerende signal om, at historien er grimmere, end vi har lært i skolen
  6. Galleritur: Hvem er ikke blevet reddet af Billy-reolen/har kæmpet med at komme af med den evindelige Billy-reol, åh Billy!
  7. Ursula Reuter Christiansens kønspolitiske hovedværk, filmen ’Skarpretteren’ fra 1972, blev i sin tid buet ud af feminister i Berlin. Nu fortryller den på Statens Museum for Kunst omgivet af sine tørre montrer. Hos galleri Sabsay, hvor kunstnerens nye malerier udstilles, er eventyrdrømmen stadig skramlet og tvivlende
  8. Nanna Lysholt Hansen henvender sig moderfeticherende og moderligt urovækkende til os alle om fremtid og feminisme i sin organiske og teknologisk medierede performance-serie ’Dear Daughter/Anatomy of the Chthulucene’