Ida Willig

  • Kommentar
    8. august 2018

    Når vi kan se klimaproblemerne, kan vi handle på dem

    På den lille ø, hvor vi holder sommerferie, er det ikke kun grønttorvet der har ændret sig i år. Samtalerne har også været anderledes. Det er ikke længere kun os og et par andre mavesure symbolanalytikere, der taler om klimaforandringer
    Den varme og tørre sommer har sat stort aftryk på afgrøderne i det danske landbrug.
  • Klumme
    21. august 2010

    Fanø Ugeblad

    Mindeord for Peder Nørby og tillykke til Hanne og Jørgen fra Fanø lyder meget privat og lokalt. Men de personlige rubrikannoncer rummer almenmenneskelige historier, der er relevante for alle
  • Kommentar
    19. februar 2010

    Parkeret i pressenævnet

    Ugen begyndte med mere end skarp beskydning på forsvarministeren og hans spindoktor. Men så blev sagen pludselig parkeret i Pressenævnet
    Forsvarsminister Søren Gade har været en mand under kraftig beskydning fra pressens side på grund af lækage-sagen, men nu hvor sagen er blevet parkeret i Pressenævnet, er de store aviser holdt op med at dække sagen så massivt som tidligere.
  • Kommentar
    22. januar 2010

    Nichemisundelse

    Annoncørerne er ikke længere interesseret i masserne. Det blev for dyrt. Derfor begyndte de at udvikle en række segmenteringsværktøjer, så befolkningen kunne deles ind i mindre forbrugsfællesskaber, der satte pris på den samme slags shampoo. Næste skridt er at gå efter den individuelle forbruger
    Hver gang vi er på nettet, efter-lader vi spor. Sporet bliver brugt til at målrette det næste salg på sites som Amazon.com. Ved første øjekast er der mange for-dele, men problemet er, at det ikke er vores behov, men vores nichemisundelse, der skal få os til at købe noget.
  • Kommentar
    11. december 2009

    Læsere til salg

    Bagere sælger brød, og aviser sælger læsere. De sidder på en guldgrube, kære læser. Tiden vil vise, om vi fortsat skal betale for at lægge tid og opmærksomhed til annoncerne
    Avislæserne får to typer indhold, annoncer og ikke-annoncer. Til gengæld får annoncørerne vores tid og opmærksomhed. Og dermed har avisen fået en vare, den kan sælge.
  • Kommentar
    13. november 2009

    Vi har brug for en ny nyhedslineal

    Antallet af nyheder er mere end fordoblet de sidste ti år. Det er dog ofte de samme historier, der ruller rundt i den journalistiske fødekæde i mere eller mindre opdaterede versioner - ikke mindst på nettet. Men det er ikke fair at måle netnyheder med en dagbladslineal. Derfor er det på tide, at vi tager en debat om nyhedsbegreber og publicistisk kvalitet
    Ændrede produktions- og konsumptionsforhold for nyheder har skabt et behov for en ny nyhedslineal til at vurdere nyhedernes kvalitet.
  • Analyse
    16. oktober 2009

    At styre agendaen med falske medier

    Provoduoen 'The Yes Men' parrer gonzo-journalistik med politisk aktivisme og har øjnene fast rettet mod klimatopmødet. Målet er en korrektion af dagsordenen - med et glimt i øjet
    En mand læser den falske udgave af avisen The New York Post fra den 29. september med forsidehistorien 'Vi er på røven', hvis vi ikke gør noget ved klimaforandringerne. Det var de to provoer - kaldet The Yes Men - der stod bag.
  • Klumme
    18. september 2009

    Mediekommentar: Små og store forbrydelser

    Der var engang, hvor tabloidaviserne havde kriminalstoffet for sig selv. Nu vrimler det med små forbrydelser i medierne. Ikke mindst i tv-nyhederne
    Der er de seneste par år gået inflation i både antal og vægtning af kriminalhistorier - helt efter det amerikanske tv-mediebillede - som formiddagspressen tidligere var de eneste, der rørte ved. En forbrydelse skulle være stor eller principiel, før den kom i TV-Avisen. Nu er intet for småt.
  • 26. juni 2009

    Stakkels Habermas

    Ugens mediestorm om Lars Løkke Rasmussen og privathospitalerne er en god anledning til at se, hvor langt vi er nået i forhold til Habermas idealer. Lars Løkke handlede måske ikke i strid med gældende lov. Men kernen er stadig en overlagt overbetaling for en vare indkøbt for vores penge
    Rigsrevisionens konklusion er meget klar, det indgreb, jeg lavede i 2006, var i overensstemmelse med loven. Så er det jo fair nok, hvis rigsrevisoren eller nogen af statsrevisorerne synes, at loven er forkert,  sagde Lars Løkke Rasmussen til TV-Avisen.

Sider

  1. 31. oktober 2008

    Den daglige avis - tre gange om ugen

    I denne uge meddelte flere store internationale aviser, at de må fyre folk, og krisen kradser også hos danske dagblade. Måske er det tid til at overlade dag-til-dag-tyranniet til internettet og spare på papiret
    Måske er det ikke så skræmmende at forestille sig fådagesaviser? En hurtig gevinst ville være, at man slap for at bære kilovis af ikke-læst-men-dyrt-betalt papir til genbrugsstationen hver eneste uge.
  2. Kommentar
    20. marts 2009

    Kendisfabrikken

    Engang skulle man have særlige kvaliteter for at blive kendt i medierne. I dag er mediernes efterspørgsel på kendte så stor, at man kan blive kendt for at være 'kendt'
    Kendt for at være kendt eller ...? Her Sydney Lee.
  3. Kommentar
    8. august 2018

    Når vi kan se klimaproblemerne, kan vi handle på dem

    På den lille ø, hvor vi holder sommerferie, er det ikke kun grønttorvet der har ændret sig i år. Samtalerne har også været anderledes. Det er ikke længere kun os og et par andre mavesure symbolanalytikere, der taler om klimaforandringer
    Den varme og tørre sommer har sat stort aftryk på afgrøderne i det danske landbrug.
  4. Klumme
    21. august 2010

    Fanø Ugeblad

    Mindeord for Peder Nørby og tillykke til Hanne og Jørgen fra Fanø lyder meget privat og lokalt. Men de personlige rubrikannoncer rummer almenmenneskelige historier, der er relevante for alle