Læsetid: 2 min.

Metro cityring færdig i 2017

Aftale mellem regeringen og de to hovedstads-kommuner baner vejen for en metro cityring, der forbinder Københavns centrum med brokvartererne og Frederiksberg
3. december 2005

Forsinket åbning, budgetoverskridelser og manglende passagerer i Københavns metro har ikke skræmt regerin-gen og Københavns og Frederiksberg kommuner fra at bygge mere metro. I går indgik parterne en aftale om at bygge en ringmetro, der med 17 underjordiske stationer skal forbinde Københavns centrum med Østerbro, Nørrebro, Frederiksberg og Vesterbro.

Parterne anslår prisen til 15 milliarder kroner. København bidrager med 4,8 mia. kr., Frederiksberg med 0,8 mia. kr. og staten med fire mia. kr. De resterende 5,4 mia. kr. skal komme fra driften af cityringen.

Som en del af aftalen skal Københavns Kommune betale for en ny vej mellem Nordhavnen og Helsingørmotorvejens begyndelse ved Ryparken station. Vejen koster 1,8 mia. kr., men det ny byudviklingsselskab, der etableres i forbindelse med reorganiseringen af Ørestadsselskabet, bidrager med 0,7 mia. kr. til vejen. Den ny vej skal gå langs Strandpromenaden og Strandvænget, i tunnel under Strandvejen og Ryvangs Allé og videre langs Ryparkens idrætsanlæg. Anlægsarbejdet skønnes at kunne gå i gang i 2008 og være færdigt i 2012.

Skal godkendes

Statens bidrag til cityringen kommer fra salg af byggegrunde i den statsejede Københavns Havn. I første omgang byudvikles i alt 600.000 kvadratmeter i Århusgadeområdet og langs Kalkbrænderiløbet.

Københavns Kommune bruger af sin indtægt på seks mia. kr. fra salget af Københavns Energi til at finansiere metroen.

Principaftalen, som fredag blev underskrevet af finansminister Thor Pedersen (V), transport- og energiminister Flemming Hansen (K), økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K), overborgmester Lars Engberg (S) og Frederiksbergs borgme-ster Mads Lebech (K) skal godkendes i Folketinget, der skal vedtage en anlægslov for cityringen.

Et resultat af aftalen er, at Ørestadsselskabet splittes op i to. Et metroselskab, der skal tage sig af driften af den kørende metro og anlæg af cityringen, og et byudviklingsselskab, der skal tage sig af byudvikling både i havnen og i Ørestad.

Tvisten mellem Hovedstadens Udviklings Råd, HUR, og Ørestadsselskabet om størrelsen på metroens passagerindtægter bliver også løst, idet der fra 2007 laves om på indtægtsdelingen i den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Frem til 2007 må metroen nøjes med de 6,21 kr. pr. passager, som HUR mener, baneselskabet er berettiget til, men fra 2007 stiger betalingen til 8,16 kr. per passager. Det svarer til Ørestadsselskabets krav. Den ændrede deling betyder, at metroen får 120-150 mio. kr. mere om året end det, HUR forudsætter. DSB S-tog mister 110 mio. kr. årligt, hvilket betyder, at staten skal hæve sin kontraktbetaling til DSB S-tog. Bussernes økonomi berøres stort set ikke.

Cityringen får følgende stationer: Hovedbanegården, Rådhuspladsen, Christiansborg, Kongens Nytorv, Frederikskirken (Marmorkirken), Østerport station, Trianglen, Poul Henningsens Plads, Vibenhus Runddel, Rådmandsmarken, Nørrebro Station, Nørrebros Runddel, Landsarkivet, Aksel Møllers Have, Frederiksberg station, Platanvej og Vesterbro (enten Tove Ditlevsens Plads eller Enghave Plads eller Otto Krabbes Plads).

Parterne nedsætter to arbejdsgrupper - en der skal forberede en projekterings- og anlægslov og en der skal lave grundlaget for den fremtidige selskabsorganisering. Anlægsloven ventes at være i foråret 2006, og cityringen ventes at være klar i 2017.

ritzau

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu