Kommentar
Læsetid: 3 min.

Husk faldskærmen, Per Mikael

På bare et år fik TV 2-chef Per Mikael Jensen sat fut i fejemøget på Kvægtorvet i Odense. Nu vender han tilbage til den mediekoncern, han kom fra - før resultatet af de omfattende forandringer, han har sat i værk på TV 2, har stået deres prøve
Som gammel nyhedshund var Per Mikael Jensen i sit es i TV 2-s direktørstol. Her nød han tydeligvis rollen som den, der selv skabte nyhederne. Han vandt radioauktionen og startede TV 2 Radio, der skulle give DR baghjul.

Som gammel nyhedshund var Per Mikael Jensen i sit es i TV 2-s direktørstol. Her nød han tydeligvis rollen som den, der selv skabte nyhederne. Han vandt radioauktionen og startede TV 2 Radio, der skulle give DR baghjul.

Carsten Lauridsen

Indland
27. juli 2007

Han kom, så - og blev ikke længe nok til at konstatere, om han sejrede eller fejlede. 45-årige snart fhv. TV 2-chef Per Mikael Jensen er et utålmodigt og kontant menneske, der aldrig har sat sit lys under en skæppe. Nogle ville kalde ham brutal. Han ligner en bokser og går ufortrødent efter knock-out-sejren. At vinde på point er ikke hans stil.

Efter 15 måneders gæsteoptræden på den danske mediescene vender journalisten og avismanden tilbage til den mediekoncern, han kom fra. Til en professionelt og formentlig økonomisk endnu mere attraktiv post som øverste chef i MTG's globale gratisavis-organisationen, Metro. Og Jensen har forhåbentligt en effektiv faldskærm med i bagagen til London.

For Metro skranter, og den internationale medieverden syder af rygter om, at Metro er til salg. Norske Schibsted nævnes som en mulig køber. Ansættelsen af Per Mikael Jensen kan øge dens værdi - eller den kan ses som et desperat skridt for at dæmme op for det massive pres, Metros trafikaviser udsættes for overalt - ikke mindst fra mere etablerede avis-organisationer, der har fået øjnene op for gratis-markedet. Fra Rupert Murdoch til JP/Politikens Lars Munch.

Man kan i dag spørge, om Jensens regeringstid på TV 2 blot var mellemstation i MTG-karrieren. Fra at være TV 2's værste og mest hadede konkurrent gjorde Per Mikael Jensen MTG til TV 2's tætteste strategiske partner. Først gennem samarbejdet mellem TV 2 News med MTG/Viasat og ikke mindst med oprettelsen af den fælles betalingskanal TV 2/Sport. Sports-samarbejdet med MTG er så tæt, at konkurrence-myndighederne med nogen nervøsitet og mange, konkrete forbehold endelig godkendte det.

En nyhedshund i sit es

Der var en gang en hyggelig og stilfærdigt fremgangsrig tv-station, der hed TV 2. Den var godt nok til salg, men den transaktion havde lange udsigter. Det gik pænt og ordentligt til. Der var overskud, fred og ingen fare. Så kom Jensen flyvende og på ultrakort tid var alting anderledes. Syv chefer fik sparket eller valgte selv at gå. Jensen lavede 24-timers news, sportskanal, forlag og købte sig oven i købet ind i special-magasinet 'Vi med hund'.

Jensen var i sit es. Som gammel nyhedshund nød han tydeligvis rollen som den, der selv skabte nyhederne. Han vandt radioauktionen og startede TV 2 Radio, der skulle give DR baghjul. Det gik ikke helt sådan, selvom han ved at ansætte Venstres Jens Rohde som direktør måske troede, at kan købte både politisk velvilje og medieekspertise. Det første lykkedes måske, men det sidste har indtil nu været et rodet hovsa-missil, der kan koste TV 2 et tocifret milliontab årligt. Event-bureauet gik heller ikke for godt - trods massiv og tvivlsom for-annoncering via journalistikken.

Dumpekarakteren lurer

Selvom man ikke bør uddele karakterer til folk, der skrider før eksamen, skal Per Mikael Jensen have et 11-tal for at sætte fut i fejemøget i Odense - og i den hastigt voksende TV 2-organisation i København.

Tidens løsen på mediefronten er, at man ikke på sigt kan overleve, hvis ikke man spreder sig ud på så mange medieplatforme som muligt. Det har han gjort. Men det er sket med en så faretruende hast, at TV 2's medarbejdere har haft svært ved at få sjælen med.

Per Mikael Jensen var hærføreren, der modigt - grænsende til det dumdristige - galopperede ud over steppen. Derude i front lurer isolationen - og i værste fald bagholdet. Tilbage i organisationen blev presset større, produktiviteten øget og nye initiativer var langt vigtigere end vedligeholdelsen og styrkelsen af de værdier, som gav TV 2 en positiv særstilling i dansk tv.

"Det er blevet en fabrik" sagde en TV 2-medarbejder til mig for et par måneder siden. Og kan man tilføje, en meget større, men også langt skrøbeligere fabrik med mange nye og uprøvede ledere. Det bliver ikke nemt at overtage. Og netop her lurer dumpekarakteren.

Nu er den øverstkommanderende redet helt over til fjenden. For i den moderne medieverden er de store spillere i virkeligheden fjender, der laver både taktiske og strategiske arrangementer med hinanden.

Utroligt, nærmest upassende, at Per Mikael Jensen får lov til at blive med et ben i hver lejr indtil oktober. Det skal han ikke klandres for - det er bestyrelsens fejl.

Hvad så Per Mikael? Efter et par år i London kan du jo vende tilbage til fædrelandet som direktør for det hele. Når MTG har solgt Metro og købt TV2.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her