Læreruddannelsen er i krise. Færre og færre vælger uddannelsen, og flere og flere af de lærerstuderende dropper ud af studiet. I et forsøg på at vende den triste udvikling vil Aarhus Universitet gerne have lov til at bryde seminariernes monopol og forsøge sig med en lærer-uddannelse.
"Læreruddannelsen er første led i samfundets værdi- og videnskæde, men uddannelsen har et kæmpe problem i dag med faldende søgning. Derfor vil vi komme med et bud på, hvordan en læreruddannelse kan se ud med et løft på både det pædagogiske, faglige og praktiske område," siger prorektor på Aarhus Universitet, Mette Bock, til Jyllands-Posten.
Blandet modtagelse
Når Aarhus Universitet er færdig med at udvikle forslaget, er det op til det nyoprettede Akkrediteringsrådet at godkende eller vrage ideen. Hvis den opgave stadig lå hos de ansvarlige ministre havde forslagets skæbne allerede været beseglet.
"Jeg har svært ved at forestille mig, at lærerne på Aarhus Universitet er bedre til at uddanne skolelærere end Århus Lærerseminarium, som har et langt bedre kendskab til folkeskolen," siger undervisningsminister Bertel Haarder (V) til Jyllands-Posten, mens videnskabsminister Helge Sander (V) mener, at man i stedet bør holde sig til de allerede planlagte fusionsplaner, der skal gøre seminarierne til professionshøjskoler.
I Dansk Folkeparti har læreruddannelsens krise til gengæld fået uddannelsesordfører, Martin Henriksen, til at kigge efter nye veje.
"Jeg har egentlig aldrig været den store tilhænger af at placere uddannelsen på universitetsniveau, men på den anden side bør vi være åbne overfor nye ideer på området i en tid med faldende søgning til læreruddannelsen," siger han til Ritzau.
Også hos SF's uddannelsesordfører, Morten Homann, er der ros til overs for forslaget, der ifølge ham kan tiltrække flere unge til lærererhvervet.