Læsetid: 3 min.

CO2-neutrale rejser flopper

Flere fly- og rejseselskaber tilbyder CO2-neutrale rejser, men kunderne er ikke hoppet med på klimabølgen. Det forstår ekspert i miljø og forbrug godt
6. august 2007

Danskerne vil ikke betale for at lette deres dårlige C02-samvittighed, når de flyver.

"En meget begrænset succes", kalder administrerende direktør i Apollo Rejser Jan Lockhart salget af CO2-neutrale rejser.

Siden februar har selskabets kunder kunne flyve på 'GreenSeat' og betale et ekstra beløb for at kompensere for den CO2, rejsen udleder.

"Det er en meget, meget lille del af vores gæster, der har benyttet sig af ordningen. Så indtil videre må vi nok erkende, at det ikke har haft den store effekt," siger Jan Lockhart.

200.000 eksklusive brugere besøger hver måned www.apollorejser.dk. Og selskabet har sendt 100.000 på rejse, siden de klimavenlige billetter kom i udbud. Men kun 4.000 har klikket videre til GreanSeats hjemmeside, hvor man foretager købet. Det giver fire procent, der overhovedet har valgt at læse om klimakompensationen. Og langt færre der rent faktisk har betalt for sin CO2-udledning.

Hos SAS har interessen heller ikke været overvældende, siden flyselskabet i marts introducerede muligheden for at betale sig fra C02-belastningen.

"Det er ikke nær så mange, der har benyttet sig af det, som vi havde regnet med," siger miljøchef i SAS Danmark Martin Porsgaard..

SAS kan ikke sætte eksakte tal på, men det står dog fast, at den danske olympiske delegation på rejsen til OL i Kina i 2008 og SAS's ansattes forretningsrejser betaler til klimaet.

For fem måneder siden viste en undersøgelse i Børsen foretaget af analyseinstituttet Greens ellers, at tre ud af fire danskere var parate til at betale 100 kroner ekstra for en flybillet, der nedbringer CO2-udledningen. Martin Porsgaard mener, at grunden til den sølle opbakning skyldes manglende formidling og besværlige hjemmesider. Den del arbejder SAS nu på at få ordnet.

Men ekspert i forbrug og miljø og lektor på Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Inge Røpke er ikke overrasket over den manglende interesse.

"Hvis der var nogen, der spurgte mig, om jeg ville betale mere for flyrejserne til gengæld for et bedre miljø, ville jeg da også sige ja. Men ikke på den måde, at man skal vælge frivilligt at gøre det, mens alle andre bare flyver videre. Folk må jo opfatte, at der står idiot på ryggen af dem, hvis de betaler," lyder det fra Inge Røpke.

Idéen bag klimakompensation er, at man donerer et beløb, som så bruges til at investere i at begrænse udledningen af klimagasser et andet sted. Dermed neutraliseres klimabelastningen fra flyrejsen. Hos SAS går ens penge for eksempel til vindmølleparker i de indiske delstater Karnataka og Rajastahn.

"Hvis folk selv vil gøre noget ved miljøet, bør de snare vælge nogle flyrejser fra. Det der med at betale nogle kroner, og så har man fået god samvittighed og kan flyve endnu mere. Det er jo ligeved at kunne forstørre problemet. Det, synes jeg, faktisk er ret katastrofalt," fortæller Røpke.

Miljørigtig adfærd er meget tit noget med at udføre nogle symbolhandlinger, påpeger hun.

"Til at begynde med skulle man bare slukke for vandet, når man børstede tænder. Men de er kun toppen af isbjerget. Hvis der for alvor skal til at ske noget, skal vi tænke over vores normale adfærd. Det kan da godt være, at CO2-billetterne bliver en succes. Men det hjælper bare ikke en skid," siger Inge Røpke.

Den samlede udledning af CO2 fra flymotorer er steget med 87 procent siden 1990, og EU-Kommissionen foreslår derfor, at offentlig luftfart fra 2011 gradvist skal ind under EU's CO2-kvote-ordning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu