Læsetid: 4 min.

Konsulenter og plattenslagere

Når man ikke følger op på projektet, bliver megen konsulentbistand til penge ud af vinduet for forandringsivrige virksomheder. Et nyt speciale maner til tålmodighed og understreger vigtigheden af, at både ledelse og medarbejdere ønsker ændringerne
Told & skats ledelse ville have en konsulentløsning for medarbejdernes skyld ved fusionen. Ikke for reelt at gøre arbejdspladsen et bedre sted og mere effektiv.

Told & skats ledelse ville have en konsulentløsning for medarbejdernes skyld ved fusionen. Ikke for reelt at gøre arbejdspladsen et bedre sted og mere effektiv.

Torben Andal

Indland
27. august 2007

Det er ikke nok at hyre en konsulent og håbe på det bedste. Vil man forandre kulturen i en virksomhed, skal man sørge for en skræddersyet løsning, og man skal frem for alt holde kontakten med virksomheden indtil den nye kultur har bidt sig fast. Det viser et nyt speciale fra 'Læring og Forandringsprocesser på Aalborg Universitet.

I 2005 skulle et dansk skattecenter spare penge i forlængelse af sammenlægningen med et andet skattecenter. I den forbindelse efterlyste man en såkaldt idékultur blandt deres medarbejdere - man ønskede, at medarbejderne, der kendte dagligdagen i centret ville bidrage med ideer til, hvordan besparelserne kunne gennemføres.

Ledelsen lavede en aftale med to studerende fra Aalborg Universitet - Hanne Toft Andersen og Dorte Sveistrup - der skulle undersøge hvordan sådan en idékultur kunne skabes. Men det gik ikke helt som planlagt, fortæller Hanne Toft Andersen:

"Vi var der fra september til november 2006, og i december modtog vi en positiv evaluering af projektet. Så vi gik egentlig og troede, at vi havde gennemført et projekt, der havde fået en betydning på skattecentret. Men da vi kom derud igen i januar for at præsentere nogle eksamensopgaver viste det sig, at der slet ikke var fulgt op på projektet - det havde ikke ført nogle steder hen," siger Hanne Toft Andersen. I stedet havde ledelsen valgt at lukke projektet og efterlyste nu nye måder at engagere medarbejderne på.

"De anbefalinger, vi havde givet i forlængelse af projektet - og som ikke blev fulgt - gik ellers netop gik på, hvordan man kunne sikre medarbejdernes engagement," fortæller hun.

Skeptiske medarbejdere

Den manglende effekt af projektet på skattecentret blev efterfølgende udgangspunkt for Hanne Toft Andersen og Dorte Sveistrups speciale:

"Vi ville finde ud af, hvorfor projektet ikke gik som vi havde forventet. Det mest oplagte var, at kommunikationen ikke fungerede - vi talte simpelthen ikke samme sprog som ledelsen. For eksempel med hensyn til begrebet idékultur, som for ledelsen betød at få konkrete ideer, der skulle listes op, mens vi ikke syntes, at det havde meget med idékultur at gøre. Den uoverensstemmelse fik vi først øje på sent i forløbet, og der skulle vi nok have været bedre til at lytte og spørge ind," fortæller Hanne Toft Andersen.

Medarbejderne havde i begyndelsen af projektet været skeptiske over for projektet med udviklingen af den såkaldte idékultur.

"'Vi gider ikke deltage i flere projekter,' Der bliver aldrig fulgt op på det', og 'Det er bare noget, ledelsen gør for at kunne sige, at de har gjort noget'," var nogle af de reaktioner de to specialestuderende fik, men medarbejderne blev dog mere positive over for projektet efter lidt tid. Fastholdelsen af det engagement var netop kernen anbefalinger, de specialestuderende gav ledelsen på Skattecentret ved projektets afslutning.

"På grund af medarbejdernes skepsis ved vores første møde var opfølgningen uhyre vigtig for ikke at miste det engagement, vi havde opnået hos medarbejderne. Det var ærgerligt at komme to måneder efter og se, at der ikke var fulgt op, og at de tilmed efterlyste engagement," siger Hanne Toft Andersen.

'Nu har vi gjort noget...'

Ledelsens indstilling til projektet mener hun derfor er afgørende:

"Det kan være, at medarbejderne havde ret i, at ledelsen kun satte projektet i gang for at kunne sige, at 'nu har vi taget os af det problem', altså uden en reel interesse i udbyttet. Det kan også være, at ledelsen havde de gode intentioner om at involvere medarbejderne, men ikke kunne lide de konklusioner, vi kom frem til," fortæller Hanne Toft Andersen. En sidste forklaring kan være at ledelsen havde gode intentioner, men ikke har tilfredse med resultatet af konsulentarbejdet.

"Konklusionerne brød med det billede, som Skat på landsplan ønsker at tegne af en organisation, som er en åben og attraktiv arbejdsplads. Hvis det var grunden til at projektet fik begrænset fodfæste på skattecentret, er det jo sådan set lige meget, hvor gode konsulenter vi var," fortsætter hun.

Hastværk

Sammenlægninger som den Skat gennemgik i 2005 er langt fra enestående. Lige nu sker lignende fusioner i mange kommuner, og i den forbindelse hyres der mange konsulenter - men erfaringerne på skattecentret viser, at man ikke altid får det fulde udbytte af de mange penge, som bistanden koster. Hanne Toft Andersen peger på ledelsens engagement, valg af konsulent samt konsulentens opfølgning på arbejdet som vigtige faktorer:

"Vores projekt på det konkrete skattecenter er et godt eksempel på, at man som ledelse ikke må læne sig tilbage og sige 'det klarer konsulenten'. Det er stadigvæk hårdt arbejde, når konsulenten er inden for døren. Man skal arbejde sammen med konsulenten, og man skal være klar til at ændre noget," siger hun.

Og så skal man ifølge Hanne Toft Andersen forholde sig kritisk, når man skal vælge en konsulent eller en konsulentvirksomhed ud af det store udbud, der findes:

"Jeg tror, der er nogle i branchen, som mest af alt har smarte ord og koncepter, som sjovt nok passer på alle virksomheder. Der er virkelig mange af dem, som vi kalder 'konceptkonsulenter' i specialet. De viser de samme 100 Powerpoint-slides, uanset om de er hos Novo Nordisk eller Oticon. Man lader sig lokke af dem, fordi de har en hurtig, nem og smart løsning," siger Hanne Toft Andersen og tilføjer:

"Vores projekt på skattecentret er også et eksempel på vigtigheden af, at konsulenten følger grundigt op på sit arbejde og har en længerevarende kontakt med den pågældende virksomhed."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her