Læsetid: 3 min.

Regeringens skatteudspil udhuler grønne afgifter med milliarder

De grønne afgifter udhules med over syv milliarder i 2015, viser en ny opgørelse
27. august 2007

De grønne afgifter fortsætter med at bløde til trods for, at regeringen hævder en grøn profil i sit skatteudspil.

Energi- og miljøafgifterne er siden VK's tiltrædelse i 2001 udhulet med omkring seks milliarder kroner, og på baggrund af skatteministerietes egne tal konkluderer de radikale nu, at regeringens skattepakke medfører, at de grønne afgifter samlet set vil tabe yderligere syv milliarder kroner i 2015.

"Det viser, at der ikke er noget grønt - ikke engang lysegrønt - over det samlede udspil," siger den radikale energiordfører Martin Lide-gaard.

Regeringen lægger op til at hæve energiafgifterne med fire milliarder kroner, men det regnestykke går ifølge Martin Lidegaard reelt i nul, fordi det alene svarer til en prisregulering af afgifterne.

Svært for R at gå med

Samtidig opkræves de øvrige miljøafgifter og afgifter på biler fortsat i et kroner-og-ører beløb uden prisregulering, hvilket resulterer i et afgiftstab på lidt over syv milliarder.

"Vi er glade for, at regeringen har indset nødvendigheden af at hæve energiafgifterne for at løse CO2-problemet, men det hjælper ikke, hvis man fortsat taber på gyngerne, hvad man har tjent på karusellen," siger Martin Lidegaard.

Efter planen skal de radikale onsdag atter indfinde sig i Finansministeriet til fortsatte forhandlinger om VK's skattepakke, men den udvandede grønne profil giver dårlige udsigter til en radikal tilslutning.

"Det bliver svært for os at gå med, når der ikke er noget grønt i udspillet. Regeringen burde være langt mere ambitiøs i forhold til at hæve afgifterne og tilsvarende sænke skatten på arbjede," siger Martin Lidegaard.

Udover R og DF er også Ny Alliance indkaldt til videre forhandlinger, og imens Khader og co. tidligere har talt varmt for grønne afgifter, vil medstifter Anders Samuelsen ikke umiddelbart lade udspillets slappe miljøprofil være årsag til, at man forlader forhandlingerne.

"Det vil jeg ikke gå ind i. Vi så gerne, at man differentierede afgifterne og gav den en skalle på kul og gas, men vi ser på det samlede resultat," siger han og medgiver, at ingen vil hejse den grønne miljøfane som følge af regeringens udspil.

V: Afgifter er ikke alt

Til trods for den radikale raslen med sablen, er der intet der tegner til, at regeringen vil øge de grønne afgifter. Ifølge Venstres energiordfører Lars Christian Lilleholt er det afgørende, at man med pristalsreguleringen af energiafgifterne undgår den udhuling, der eller ville være sket.

"Derudover er det for os ikke nødvendigvis de grønne afgifter alene, der afgør folks forbrugsmønster. Uanset afgifterne størrelser er el og fjernvarme dyrt, hvilket giver incitamenter til at holde igen på forbruget," siger han og understreger, at regeringen ikke lægger op til nye store grønne afgifter.

"Det vil kun tjene et fiskalt hensyn, nemlig at skaffe flere penge til statskassen, og det er ikke regeringens hensigt," siger ordføreren.

Hos Socialdemokraterne, der blev forvist fra forhandlingerne allerede fredag, giver man ikke meget for udspillets grønne profil.

"Det har hele tiden virket ejendommeligt, at man med en så forholdsvis beskeden regulering stiller sig op på den høje hest og foregiver, at man tager klimaudfordringerne alvorligt. Det er utroligt, at man gør sig den anstrengelse at bilde folk det ind," siger politisk ordfører Henrik Sass Larsen.

S åbne for afgifter

Ifølge Jyllands-Posten søndag vurderer en række miljøeksperter, at regeringens udspil ikke vil få danskerne til at handle mere miljørigtigt, men blot fastholde det nuværende forbrug. Den kritik afvises af miljøminister Connie Hedegaard (K), som fastholder, at regeringens skattepakke vil gavne miljø og klima. Men ifølge oppositionen skal der helt andre drastiske metoder til, hvis forbrugernes adfærd skal reguleres. Både S og R ønsker en skattereform med fokus på miljø og social retfærdighed, og Sass Larsen er villig til at se nærmere på mulighederne for i den forbindelse at prisregulere samtlige grønne afgifter.

"Hvis vi bliver præsenteret for et overbevisende regnestykke, ser vi på det," siger S-ordføreren.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Grønne afgifter er måske ikke den bedste måde at inddrive skat på. I det mindste ikke, hvis det er meningen, at de skal virke adfærdsregulerende, idet indtægterne så forudsættes at falde.

Men hvem siger, at de skal have karakter af flad skat ligesom momsen? Det må være tilladt at graduere efter mest miljøfremme for indtægten, selvom det er besværligt at argumentere for det overfor diverse særinteresser. Måske kan man finde universelle regler for forskellighed?

Jeg har i øvrigt i længere tid spekuleret på, om man ikke kunne sætte teknokrater til at holde øje med de kollektive indtægter og udgifter. Der forekommer mig at være langt mere politisk perspektiv i at drøfte samfundets indretning og mål, end hvor mange penge, der må være i kassen. Det er jo intet mål for kvaliteten i samfundet, om overskudet er på 3 eller 4 %.

Spørgsmålet om grønne afgifter er en skat er således ikke nær så politisk, som spørgsmålet om hvad den skal gøre godt for. Grønne afgifter skal være adfærdsregulerende på miljøområdet. Det spændende er så, hvordan de indrettes bedst, ikke hvad de giver i provenu.