Læsetid: 3 min.

Volvo, Nokia, chokolade - og økologi

Det Radikale Venstre er klar med en ny økologiplan, som skal gøre økologi til Danmarks svar på Sveriges Volvo, Finlands Nokia og Belgiens chokolade. Vores forbrug af økologiske varer er stærkt stigende, og både Coop og Arla efterspørger flere producenter
COOP, der blandt andet tæller butikkerne SuperBrugsen og Kvickly, havde i 2006 en stigning i salget af økologiske varer på cirka 20 pct., og i første halvdel af 2007 på hele 25 pct. Hvis udviklingen fortsætter, bliver der mangel på økologiske producenter, spår informationsdirektør Jens Juul Nielsen, der derfor ser positivt på de radikales forslag.

COOP, der blandt andet tæller butikkerne SuperBrugsen og Kvickly, havde i 2006 en stigning i salget af økologiske varer på cirka 20 pct., og i første halvdel af 2007 på hele 25 pct. Hvis udviklingen fortsætter, bliver der mangel på økologiske producenter, spår informationsdirektør Jens Juul Nielsen, der derfor ser positivt på de radikales forslag.

Jens Dige

11. august 2007

Danmarks nye brand skal være økologi. Det er tanken bag "Radikal Økologiplan 2020", som Det Radikale Venstre præsenterer på deres sommergruppemøde på onsdag.

"Det er vigtigt, at et land er kendt for noget, som tiltaler forbrugere ud over det enkelte lands grænser. Jeg tror ikke, det er uden en vis misundelse, at folk har set på for eksempel Nokias meget store succes. Vi forsøger med dette udspil netop at skabe forudsætningerne for at øge den økologiske produktion så markant, at økologi for alvor er noget, Danmark bliver kendt for," siger partiformand Margrethe Vestager (R).

Planens målsætning er, at 25 pct. af landbrugsarealet skal være økologisk i år 2020. Samtidig skal markedsandelen for økologiske fødevarer også udgøre 25 pct. med en samlet eksport på to-tre milliarder kroner. Finansieringen skal primært komme fra de 20 pct. af EU's landbrugsstøtte, som kan bruges til blandt andet miljøfremmende formål.

Margrethe Vestager finder målsætningerne realistiske.

"Det her er ikke en eller anden fuldstændig ude-i-hegnet-reform. Den tager en udvikling, som er godt i gang, og sørger for, at det bliver ved med at gå i den retning - lidt hurtigere."

Gamle kraner

Den vurdering er præsident for Landbrugsrådet Peter Gæmelke dog ikke enig i.

"Umiddelbart synes jeg, det lyder som en meget ambitiøs målsætning, da økologi nødvendigvis indebærer en merpris. Vi forudser selv, at salget af økologiske varer vil nå cirka 12 pct. i år 2015. Og hvis varerne ikke kan afsættes, kan det blive en katastrofe for landmanden. Det er kun tre år siden, at mange landmænd lagde deres produktion væk fra økologisk, fordi fortjenesten var for ringe. Derfor er det vigtigt, at det er markedet og ikke politikerne på Christiansborg, der styrer det her," siger Peter Gæmelke.

Men Margrethe Vestager forklarer, at planen er en nødvendig genfortolkning af det danske landbrug.

"I år har vi haft industrikulturår. Arbejdermuseet har haft udstillinger, og de gamle kraner har været ude at køre en tur. Men vi fejrer det netop som noget historisk. Hvis Danmark skal blive ved med at være et landbrugsland, så skal landbruget genfortolkes. Og fordelene ved økologi er næsten uimodsigelige."

Margrethe Vestager understreger, at der ikke er tale om nogen romantisk forestilling om økologi. Planen satser på moderne økologi, rettet mod forbrugere med høje kvalitetskrav. Og netop de kvalitetsbevidste forbrugere bliver der tilsyneladende flere og flere af.

Stigende salg

Informationsdirektør i COOP Jens Juul Nielsen fortæller, at virksomheden i 2006 havde en stigning i salget af økologiske varer på cirka 20 pct., og i første halvdel af 2007 er stigningen helt oppe på 25 pct. Hvis udviklingen fortsætter, bliver der mangel på økologiske producenter. Derfor ser han positivt på de radikales initiativ. Han forklarer stigningen som et udslag af bedre varer og flere penge hos forbrugerne.

"I 1980'erne var det nok, at der stod økologisk på pakken. Så gjorde det ikke så meget, hvordan det smagte. Det er helt anderledes i dag, hvor økologi er forbundet med god smag og høj kvalitet. Og så hænger det nok også sammen med, at vi er inde i en højkonjunktur, for det er stadig et konjunkturfølsomt område," siger han.

Begrænset opbakning

Hos Arla efterspørger man også økologi. Arla Foods vurderede for nylig, at selskabet i de kommende år får behov for yderligere 75 millioner kilo økologisk mælk, hvoraf de nuværende producenter kun kan levere cirka halvdelen.

Alligevel møder de radikales plan kun begrænset støtte fra regeringen. Christian Wedell-Neergaard, miljøordfører for de konservative, ønsker ikke at indføre en dansk særordning med hensyn til brugen af landbrugsstøtten.

"Jeg er modstander af modulation, af at tage og bruge til andre formål. Hvis det skal ske, skal det være EU som helhed, der gør det, så vi ikke er anderledes end andre lande," siger han.

Venstres miljøordfører, Eyvind Vesselbo, vil dog gerne diskutere med de radikale.

"Det går mod mere økologi. Vi giver allerede mange penge til det. Men det er en drøftelse værd, siger han.

Lidt grøn er man vel altid

Hos Socialdemokraterne er opbakningen større.

"Det ligger meget i tråd med vores egen holdning. Vi mener, at efterårets 'øko-pakke' fra regeringen og DF var for uambitiøs, blandt andet fordi man ikke ville bruge modulation. Derfor gik vi fra forhandlingerne," siger fødevareordfører Kirsten Brosbøl (S).

Margrethe Vestager håber, at man når politisk enighed.

"Der er virkelig brug for handling i forhold til miljøet. Ikke bare den der 'lidt grøn er man vel altid'."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu