Læsetid: 6 min.

'Det irriterer mig, når andre skal fortælle mig, at jeg er ulykklig'

Hun har gennem et halvt liv som prostitueret fulgt udviklingen i de danske sexvaner og undret sig over debatten om sit erhverv. Hvorfor taler vi aldrig om seksualitet? spørger Anja, der efterlyser frisind fra samfundet og kritiske forbrugervaner hos kunderne
Kriminalisering af kunder. Vi skal hellere koncentrere os om at give de kvinder, der vantrives andre muligheder. Men så må vi jo nødvendigvis også erkende, at der er nogle, der trives rigtig godt med det, de laver, siger Anja. Arkiv

Kriminalisering af kunder. Vi skal hellere koncentrere os om at give de kvinder, der vantrives andre muligheder. Men så må vi jo nødvendigvis også erkende, at der er nogle, der trives rigtig godt med det, de laver, siger Anja. Arkiv

Pelle Rink

Indland
12. oktober 2007

Et godt gammeldags samleje. Det var tidligere den ydelse, som Anjas kunder oftest efterspurgte. Det har ændret sig. "Nu vil de have græsk og som oftest på dem selv. De tør ikke spørge deres koner og bruger tit en masse energi på at overbevise mig om, at de altså ikke er bøsser. Analsex er blevet in, men moden i pornoindustrien ændrer ikke ved modet til at tale om, hvad vi har lyst til," siger Anja. "Det er jo ulykkeligt, fordi det er så stærk en kraft. Vi kan ikke bare fjerne den. Hvis der ikke var sådan nogle som mig, frygter jeg, at den ville komme til udtryk andre steder," siger Anja.

Vi taler altid kun om de problemer, der er i prostitutionsmiljøet. Hvad med at tale om vores seksualitet?" siger den spinkle 45-årige kvinde.

Vi ryger smøger i solen på trappen foran et af Storkøbenhavns mange stationscentre. Det er formiddag. Anja har fri. Eller det vil sige, hun har ikke kunder i dag. Det har hun kun en gang om ugen 'plus det løse.' Men hun arbejder på sit andet projekt: At ændre forståelsen af hendes erhverv og råbe til kamp for frisindet og retten til at træffe egne valg i livet.

"Jeg kan lide at få et andet menneske til at have det godt, og jeg synes, at salgssituationen er interessant. Nogle gange er den flirtende, andre gange udfordrende. Jeg er stolt af mit job, og jeg kan ikke acceptere, at staten skal fortælle mig, hvordan jeg bruger mit liv og min krop," siger Anja.

Også de mange velmenende deltagere i prostitutionsdebatten, der vil redde hende fra hendes egne valg, har hun svært ved at forstå.

"Jeg har selv valgt at starte i faget, og jeg er fint i stand til at sætte mine egne grænser. Derfor gør det mig enormt irriteret, når andre skal fortælle mig, at jeg er ulykkelig. 'Jeg kan lide, hvad jeg laver,' siger jeg. 'Nej, det kan du ikke. Du ved det bare ikke,' siger de."

Valg og grænser

Anja vokser op i, hvad hun betegner som 'en helt almindelig arbejderklassefamilie'. Hun uddanner sig inden for salg, men da hun er i midten af 20'erne, tager hun et midlertidigt job som telefonpige hos en prostitueret.

"Jeg er ikke blevet misbrugt eller været udsat for overgreb. Jeg fik et arbejde og blev fascineret af hendes job. Det var spændende og lidt frækt," fortæller hun.

Da hendes arbejdsgiver ikke længere har brug for en telefonpige, tænker Anja sine muligheder igennem.

"Jeg ville ikke bare kaste mig ud i det, så jeg satte mig ned og skrev alle fordele og ulemper ned. Du ved, fordel: pengene. Ulempe: dobbeltlivet. Derefter kastede jeg mig ud i det," fortæller Anja.

I den første tid får hun hjælp af en mere erfaren kvinde. "Jeg var heldig, at jeg begyndte hos en 'Mutter', der hjalp mig meget. Hun fortalte mig, hvordan man forhandler med kunderne og om praktiske ting som, at man ikke skal røre ved noget, før man har vasket hænder, og hvordan man putter et kondom på. Det viste sig at være noget sværere, da jeg skulle gøre det på en levende en," griner hun. Men det vigtigste råd, hun fik med, var, at hun skulle sætte sine grænser og stå ved dem.

"Og det har jeg gjort. Hvis jeg en dag oplever, at jeg begynder at overskride dem for at holde på en kunde, ved jeg, at det er tid til at stoppe," siger Anja, der også mener at det er vigtigt at holde fast i, hvem man er, og hvad man føler i situationen.

"Jeg ligger ikke og stønner som en anden tysk pornomodel. Jeg stønner, hvis der er noget at stønne over. Jeg spiller ikke skuespil over for mine kunder. Det må de leve med, ellers finder de nok en anden," siger hun.

Mange mistrives

Anja har via nettet fået kontakt til to mænd, der har udvist stor interesse for de seksualpolitiske aspekter omkring prostitution, og sammen med dem har hun startet Team Gimel, et seksualpolitisk netværk, der arbejder imod kriminalisering af prostitutionskunderne, men for større fokus på de problemer, som kvinderne lever med. Bæredygtig Prostitution kalder de det. De har lavet en række oplæg om de problemstillinger, der knytter sig til prostitution, og Anja har holdt møder om oplæggene med politikere fra alle politiske partier.

"Der er en stor del af pigerne, som ikke trives med det, de laver, men som har svært ved at komme ud af prostitution. Meget ofte fokuserer folk på de psykologiske årsager, men man må ikke glemme, hvad pengene betyder. Vi taler her om kvinder, der sandsynligvis ville ende på bistandshjælp og dermed kan se frem til at miste muligheden for, at deres børn, kan få det samme tøj som de andre og give gode gaver til jul," fortæller Anja, der vurderer, at det ikke er mere end en tredjedel af kvinderne i prostitutionsmiljøet, der trives med deres job.

Øjenåbner

Under et besøg i Værestedet Reden, hvor hun fik lov til at følge livet i et døgn, fik hun set den helt hårde side af sin branche. "Det var faktisk en stor øjenåbner. Jeg så en kvinde sidde helt opløst af gråd, fordi hun havde fået en ny læge, der havde skåret ned på methadonen, så hun nu måtte gå på gaden helt kokset. Det gjorde virkelig ondt at se på konsekvenserne af det svigt, hun var udsat for," fortæller Anja.

"Det kan gøre mig så vred at se de der store, dyre biler, der kører rundt udenfor og leder efter afrikanske kvinder, der kommer fra dyb fattigdom. Eller de samler junkiepiger op, der ikke engang kan stå på benene. Det er jo ikke lavtlønsgruppen, vi ser. Man burde kunne forvente, at de brugte lidt fornuft og forholdt sig kritisk til, om den pige, der ligger under dem, faktisk har haft et valg," siger Anja.

Men hun mener ikke, at selv alverdens lovgivning kan løse de problemer.

"Nu taler de om at kriminalisere mine kunder. Men det skaber bare nye problemer uden at løse dem, der eksisterer. Vi skal hellere koncentrere os om at give de kvinder, der vantrives, andre muligheder. Men så må vi jo nødvendigvis også erkende, at der er nogle, der trives rigtig godt med det, de laver," siger hun.

Dobbeltlivet

Men selv om Anja selv har valgt, og selv om hun stadig oplever, at hun har sig selv med i sit arbejde, oplever hun også, at hendes levevej koster på andre konti.

"Det sværeste har været det dobbeltliv, der følger med. Min mand er den eneste, der ved, hvad jeg laver. Jeg ved, at min mor ville blive ked af det, og det føler jeg ikke, at jeg kan tillade mig. Mine børn har ikke haft mulighed for at vælge, og de skal ikke udsættes for den mobning, der følger med," siger Anja, der fortæller, at det aldrig har været et problem for hendes mand.

"Jeg var allerede gift, da jeg startede. Dengang ville jeg gerne have, at han gav mig tilladelse til det. Det ville han ikke. Han sagde, at det alene skulle være mit valg, men at han ville støtte mig i det, uanset hvad det endte med."

I dag bruger Anja ham til at vende problemer på jobbet, men fortæller ham også, hvis der er sket noget sjovt. "Sammen med de andre piger er alt jo normalt. Det kan være rigtig godt at have en, der kan se på det udefra, med nye øjne," siger Anja.

Hun prøver generelt at holde sig lidt på afstand af de andre prostituerede kvinder.

"Det kollegiale arbejdsmiljø er benhårdt og ofte direkte svinsk. Du har en veninde, indtil du tjener flere penge end hende. Jeg har altid foretrukket at arbejde alene," fortæller Anja. De seneste år har hun gennemført to uddannelser inden for alternativ behandling.

"Jeg ved ikke, hvornår jeg stopper i prostitution. Selv har jeg tænkt, at 50 år er en fin alder at stoppe, men jeg kender en kvinde på 74, der stadig arbejder," siger hun.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

OG BAG DENNE PÅSTÅEDE ’FEMINISME’
- gemmer der sig ikke andet end smålig kristen sexualforskrækket dobbeltmoral hentet fra de små husmandshjem på heden - blandet med den groveste form for reaktionær meningsfascisme - ikke alene det – der er tale om en dyb foragt og nedgørelse af menneskers ikke mindst andre kvinders og sexuelle erfaringer og oplevelser

Det er jo ikke sådan at oplysningerne ikke er der. Ikke mindst denne fremragende artikelserie illustrerer på udmærket vis hvad der er kærnen i den nu mangeårige debat om købesex – nemlig at påståede socialister og feminister – som optræder som grove ensidige meningsfascister.

De har meget lidt reel viden om hvad det vil sige at sælge sexuelle ydelser, og de vil med djævlens vold og magt heller ikke vide noget. De skal ikke ha’ noget af at gå ud og tale med dem der ved noget eller opleve den virkelighed som ikke er deres egen. Nej, ’de ved bedre’! De længste de vil gå er at lytte ensidigt til folk der bekræfter deres forudindtagede holdninger. Men deres ’bedreviden’ skal med djævlens vold og magt krænges ned over hovedet på alle andre mennesker.

Men problemet er at bag denne argumenterede forargelse over ’vareliggørelse af kvindekroppen’ reelt ikke gemmer sig ret meget andet end gammeldags kristen sexualforskrækket dobbeltmoral om ’faldne kvinder’. En tåbelig moral som har sin oprindelse i søndagsskolerne og de små husmandshjem ude på den jyske hede og som med sin skam og smålige forfølgelse i århundrede har hærget og ødelagt talrige kvinder og børns liv og som nogen nu ønsker at genoplive med ensidige påstande og allehånde dårligt funderet pseudovidenskabelige undersøgelser.

Seksualforskrækkelse? Næppe, jeg tror at der gemmer sig en dybtfølt bekymring over hvad der i dag sker rundt om i verden i pornobranchen i
det såkaldte frisinds navn og hvordan pornoen fører til en forråelsen i vort
samfund. Hvorfor mon alle lige pludselig har brug for "Græsk" fordi det er et behov eller fordi de har set det i en pornofilm?

Prøv at læse artiklen som ganske rigtigt er god, hun indrømmer jo at 2/3 af de prosituterede ikke har det godt og at de reelt udnyttes og hvorfor?

Jo for mange mand hører udnyttelsen nemlig med som et ekstra krydderi
på brugen af prostituerende, det at have magten over en andens krop og have gjort vedkommende til slave, det er det der tænder dem af.

Sexsualforskrækkelse fordi man ikke bare accepterer hvad som helst, næppe.

Men gudskelov for Georg Bush og de kristne konservative i U.S.A., "they are on the move" og når du ser et forbud, så kommer det derfra og ikke fra feministerne herhjemme.

Og jeg kan godt lide sex, sex med kærlighed er vidunderligt, men derfor behøver jeg ikke at bryde mig om den stigende pornografisering og den tendens der er i samfundet i dag, med at gøre alle mænd og kvinder til sexobjekter, helt ærligt der er mere i livet end blot det.

Desuden synes jeg at artiklen på fineste vis ligger op til en diskusssion ikke til en tilsvining af folk med andre synspunkter.

"Der er en stor del af pigerne, som ikke trives med det, de laver, men som har svært ved at komme ud af prostitution. Meget ofte fokuserer folk på de psykologiske årsager, men man må ikke glemme, hvad pengene betyder. Vi taler her om kvinder, der sandsynligvis ville ende på bistandshjælp og dermed kan se frem til at miste muligheden for, at deres børn, kan få det samme tøj som de andre og give gode gaver til jul," fortæller Anja, der vurderer, at det ikke er mere end en tredjedel af kvinderne i prostitutionsmiljøet, der trives med deres job. <--- OBS: dette afsnit er værd at lægge mærke til!

Ellers, fremragende artikel! Jeg håber dette kan få nogle feminister op af stolen og til at indse at de håner de kvinder der befinder sig i dette erhverv fordi de selv føler sig bedre og er taknemmelige over for at de aldrig selv kunne finde på at tage sådan et valg. Jeg tror ikke en skid på at feminister vil de allerede prostituerede det godt, ærligt talt. Undskyld hvis jeg træder nogen over tærene. De må hellere se at komme med konkrete løsningsforslag for kvinderne der arbejder i prostitution i stedet for bare at holde fast i paragrafændringer og skyde hele problemet over på kunden som måske ikke får tilfredsstillet sin sexlyst ude i livet. Er sex måske ikke en menneskeret? Jo, da. Så hvorfor lader I kvinder som Anja stå med jobbet som 'skraldemand', hvorefter I sviner hende? Og nej, jeg har ikke fået ret meget sex i mit eget liv, men nu er jeg heldigvis endnu i sådan en ung alder at jeg ikke umiddelbart føler behov for at gå til en prostitueret, men det kan da godt komme på tale en dag...

Hej Markus Lund.
Jeg tror desværre du har ret i at det er et fåtal af feminister der bekymrer sig voldsomt om danskfødte prostituerede ud over hvad forargelsen kaster af sig. Derimod er der meget fokus på 'Trafficking markedet', og det undrer mig lidt at man i denne artikel ikke tager det område med, da det lige netop er det meget af balladen handler om.
Ja, der er forargelse over prostitution, men meget af den forargelse kommer af at mange mænd der besøger prostituerede tilsyneladende ikke interesserer sig for om kvinden er kidnappet til en slavetilværelse. Jeg vil tro det er derfor man har overvejet den svenske model.
Jeg tror helt ærligt ikke på at de fleste ønsker at ramme Anja, men som hun selv siger er hun en del af 1/3 der har det sådan. Og med de skyggetal der er i trafficking kan tallet på den modsatte side reelt vise sig at være en del højere end de 2/3.
Rart at høre den anden side også. Tak for en fin artikel.

Hej Maiken. Det har du bestemt ret i, men problemet ved at indføre et totalforbud er jo at kvinder som Anja bliver ramt, og det synes jeg vil være dybt problematisk, da hun har en fri vilje. Jeg synes man bør gøre mere for at forfølge alfonserne og bagmændende bag rufferi - det er dem der er de virkelige kriminelle, ikke sexkunderne eller deres ofre - i stedet for at straffe 'end-user'en i den anden ende.

Som udgangspunkt er jeg enig. Men det har bare ikke virket!
Jeg er ikke hverken for eller imod den svenske model. Jeg tror bare at en del af forklaringen på at man har diskuteret den model er for at prøve noget nyt. For som det er nu kan man simpelthen ikke få fat i bagmændene.
Når det er sagt, så kan jeg (i teorien) faktisk ikke se noget problem med at kriminalisere mænd der bevidst ignorerer at en kvinde er offer for trafficking, men som du siger skal det ikke gå ud over alle.

Emhver homofil kan oplyse dig om at græsk er en almindelig sexuel forteelse Markus, det har intet med 'forråelse' at gøre.

Der er bestemt et element af sexualforskrækkelse i disse såkaldte 'feministers' argumentation for forbud. De ønsker at bestemme over andre menneskers sexulitet. det er det jeg ser som faren i det her. En del af dem har til syneladense også fået ligheden galt i halsen. Det virker i alle tilfælde ofte som om at de ønsker at sidde med ved sengekanten for nu at se at vi allesammen nu også ligger lige meget øverst.
Der synes at være et ønske i visse kredse at vi alle skal gå ens klædt og gøre ens ting i sengen og alle andre steder for at leve op til idealet. Men virkelighdens kønslige lighed ligger for mig at se i anderkendelsen af at vi er forskellige og at der skal være ret til fri udfoldelse. A der er skygge sider ved porno (jeg er ganske uenig i påstanden af pornoficering) og at der bestemt er kvinder der lide i sexindustrien er et helt andt problem, men det er så sandelig ikke et problem der løses med forbud. Forbud vil kun medvirke til at drive dårligdommende under jorden. Svenskere og nordmænd opnåede heller ikke andet med deres alkoholforbud end at belæmrer Frederiskhavn og København med fulde svenskere og nordmænd samt en udbredt hjemme brænding, hvad der skete i USA under forbudstiden ved enhver.

R. Ristinge: Tror du mente Bennys kommentar. Jeg nævnte intet med græsk (analsex) og forråelse.

Undskyld Markus, jeg ser du har ret.

Men Benny's og andres indikation at der skulle være noget særligt nedværdigende elle forrående i at ville eksperie med græsk indeholder i mine øjne ikke andet end stærke homofobiske undertoner hos den der fremsatte og dem der gentager det.

Historien om knægten der stoppede et forhold fordi hun ikke ville lege græsk, siger i mine øjne ikke andet end at døden af det forhold skulle have en årsag. Den virkelige årsag var at der ikke var kærlighed nok i det forhold og at hun måske ikke hørte til den type mennesker som kan lide at eksperiementere, men at det gjorde han altså. Og hvad så? Hvorfor det hysteri?

Hvis han havde været tilstrækkeligt forelsket havde han vel accepteret det, hvis hun havde været tilstrækkelig forelsket havde hun vel fundet de strenge der gør at hun ville lege med. Det er næppe noget der i et normalt og sundst forhold og i den virkelige verden koster et forhold.

Jeg har i mit liv oplevet flere kvinder der bad mig om at give dem græsk, hva jeg så gjorde selvom det ikke siger mig ret meget. Skal jeg nu forstå at disse kvinder var dårlige og faldne kvinder?

Undskyld men sådan er jeg altså ikke indrettet. Jeg gjorde det istedet for dem så de også kunne få den oplevelse med. Det gør man jo for at tilfredstille hvad i de fleste situationer ikke er andet end nysgerrighed hos partneren.

Hvorfor skal vi forarges over det? Det er - med mindre vi gør rundt og mener at det der bøsser gør er noget farligt griseri?! Noget som bør forbydes.

Det er præsis det jeg mener med sexualforskrækkelse. Nogen mennesker lever et helt liv med alle mulige ting de synes er væmmelige. Nogen kan ikke lide oral sex, nogen kan ikke lide græsk. Nogen har det som jeg at det der med bondage, samme køn og græsk ikke rigtigt siger dem noget.

Andre har lange perioder, somme tider flere år, hvor de ikke kan lide sex, hvorfor deres partner i nogle tilfælde må vælge mellem enten at gå ud og købe sexuelle ydelser, eller bryde ud af et i øvrigt kærligt og godt forhold eller finde sig i egne frustrationer for børnenes skyld.

Hvorfor al denne hysteri - hvis ikke - der er tale om at nogle få sexualforskrækkede individer med djævlens vold og magt skal have deres egne sexuelle inhibationer krænget ned over hovedet på alle andre.

Det er det jeg opfatter som grov fascisme. Nogen mennesker føler altså sexuel ophidselse og en særlig tilfredstillelse ved at sælge sexuelle oplevelser, andre vil ha at alle mennesker skal mene at den slags er noget griseri.

Jeg har det som salig PH - jeg er syg og træt af denne fascistiske mennesketype der ikke vil acceptere andre menneskers oplevelse men føler sig utrygge (eller personligt utilstrækkelige) hvergang de møder den, hvorfor de med politi og forbud ønsker at tvinge alle andre mennesker til at opfører sig efter deres smålige normer for hvad der er normalt.

Jeg bliver ikke mindst træt når dette skal udlægges som feminisme eller noget progressivt - når der i virkeligheden ikker er tale om andet end en gang sort reaktion og smålig sexualforskrækkelse hos nogle enkelte stærkt udfoldelseshæmmede individer.

LAd os slås for mangfoldigheden istedet og for at ingen mod deres vilje tvinges ud i noget det ikke kan leve med, eller at nogen misbruges.

Di sse påståede feminister i informations redaktion og i SF er ikke andet en en slags facistiske voltægtskvinder (i omvendt fortegn) - som vil tvinge mig og mange andre til at leve efter deres smålige og indskrænkede normer for hvad man må og ikke må.

Alt er i mine øjne normalt og godt så lenge der ikke er tale om tvang eller forulempelse af børn og andre svage grupper. stop fascismen!!!

Lad mig så sige at det glæder mig at Enhedslisten i det mindste (i sørgelig modsætning til S SF og de radikale) ikke er faldet på halen for denne svenske og norske syge (som i virkeligheden har sit udgangspunkt hos nogle hysteriske kvinder i USA)

Det glæder mig at der i det mindste er et parti tilbage der stadig holder PH's fane højt.

KÆMP FOR FRIHEDEN

Jeg fik så lige læst "Hvem har krav på at sige sandheden om prostitution", og må sige at jeg blev noget klogere, det er jo altid rart :-)
Havde et, åbenbart forkert, indtryk af at det faktisk fungerede for dem i Sverige (altså i forbindelse med trafficking), men det lader til at jeg er blevet forblændet, eller 'fortalt' noget forkert. For det er som sådan ikke frivillig prostitution jeg kan se noget galt med. Jeg kan nu alligevel ikke lade være med at tænke på de 2/3 i artiklen, men det er jo nok noget helt andet der skal til.
Nå, nu må jeg hellere smutte inden det bliver alt for meget tågesnak.
Godnat

Til Ristinges i øvrigt velargumenterede og definitive indlæg vil jeg lige føje en graffititekst, jeg engang så inde i Nansensgade:

"Fascisme er ønsket om at forbyde andre det, du selv gerne vil, men ikke tør."

PS: Jeg ved da godt, fascisme også er mange andre ting, men jeg synes, graffitien har fat i noget væsentligt ved hele totalitarianismes inderste kerne.

Thumbs up til Ristinge for et indholdsrigt indlæg.
Jeg er enig med mange parter i denne sag, men to grundlæggende modstridende spørgsmål kan stilles ud fra alle disse kriterier:
1. Sex er en menneskeret! Ja, men hvem skal så udføre den, hvis ikke man føler sit behov tilfredsstillet i hjemmet?
2. Prostitution er kvindeundertrykkelse! Også ja, hvis kvinden er blevet tvunget til sit job eller har gjort det af nød. Men hvad med dem som faktisk har en fetisch for betalt sex og mange forskellige partnere? Vil en lovgivning på området ikke uretfærdigt ramme dem?
Det er en problemstilling som er værd at tage højde for. Man kan ikke tilfredsstille både det liberalistiske og det feministiske synspunkt blandt spørgsmålene. Det gælder derfor om at finde en mellemløsning, og det tror jeg bestemt på er muligt, hvis man begrænser prostitution til at være lovligt hvis der betales skat og drives decideret virksomhed af det. På den måde sikrer man sig at kvinde ikke bare gør det for sorte penge, men selvfølgelig er det jo indlysende at det er en nem forretning. Prostitution vil altid være en dunkel del af samfundet hvor pengene kan stikkes lige ned i foret - forståeligt.

Men vha. denne løsningsmodel samt effektiv behandling af kvinder i narkoprostitution, så tror jeg man kan tilfredsstille både feministernes synspunkter og de seksuelt frisindedes. For hvad med swingerklubber eller -lounger - hører de også under det som bør forbydes? Her gør alle det jo frivilligt. Som jeg ser det vores normer som er den helt store barriere for det totalt seksualiserede/modsat totalt aseksuelle samfund. Vi har med i næsten alle kulturarve verden over vedtaget at en mand og en kvinde er ét par, og de skal forblive sammen resten af livet (og naturligvis affinde sig med hinandens seksuelle kundskaber). At have flere partnere er tabubelagt og i mange kulturer, eksempelvis arabiske og ifølge det gamle testamente, en dødssynd, især for kvindernes vedkommende. Det må derfor betegnes som en sejr i den vestlige kultur at vi gradvist gennem de sidste 50 år har fået lovliggjort homoseksualitet, da en betydelig del af befolkning ellers har måttet lide under dette ved dets fortsatte forbud.

Jeg tror at så længe man tænker monogami i vores fælles værdier og normer, så vil der altid opstå situationer hvor en eller flere personer føler seksuel afmagt eller at de ikke føler de får tilfredsstillet deres fornødne behov og bliver nødt til at gå til prostituerede, elskerinder mv. Problemet har eksisteret altid, lige siden tidernes morgen - som nogle vil sige er prostitution verdens ældste (kvinde)erhverv. Man ser det allerede 2000 f.v.t. at personer som Cleopatras datter efter sigende skulle drive massiv bordelvirksomhed: "In some cultures, as in Egypt, the upper class women were priestesses. Almost all of the Egyptian queens were High Priestesses of the Goddess, up until Cleopatra. She was the 369th in a line of which I am 537th High Priestess. Egyptologists who know how sexual the high priestesses were, just cannot believe that a queen would have sex with anyone other than her husband-- like the good Jewish Queens of the Bible. They seem to think that Cleopatra, who had sex with 100 Roman noblemen in one night was unusual. The fact is, all priestesses, queens or otherwise had sex with thousands of men."

...Og så længe vi ikke bryder med denne traditionelle parforholdsopfattelse (hey, det er tilladt at teoretisere!), så vil der altid være situationer i folks hverdag verden over der vil lede enkle folk ud i ekstremer, som ovenstående eksempel viser, eller køb af sex. Men den komplette nymfomaniske verden er som sagt en utopi. Jeg ser frem til den dag en filosof fremsætter et politisk system a la sexokrati. Det bliver spændende hvordan sådan et i givet fald vil komme til at fungere. :)

Det mest tragiske i hele det er at mændene ikke tør spørge deres koner eller kærester omdet de har lyst til. Måske har deres koner eller kærester også lyst til det. Hvis man går ind på f.eks. jubii.dk's sex og mænd forum foregår der en livlig diskussion og debat om dette. Flere og flere unge kvinder synes at acceptere at mænd også har lyster f.eks. lyst til afprøve analsex til mænd, eller andre sjove, interessante ting som f.eks. at kvinder også nyder at se to mænd sexe sammen mv.

Hvis man kigger på Joan Ørtings klummer I EkstraBladet, ja så kan man se, at hun f.eks. mener at en af de mere moderne trends er urinsex, altså hvor kvinden tisser på manden. Og mange mænd tør nok ikke spørge kvinden om dette, men sandheden er måske nok snarere den, at det er nemmere for dem ikke at spørge for tænk nu hvis hun sagde 'ja'. Så kunne det mentale billede af deres kone som mor til to drenge nok ikke opretholdes. Nej, så er det jo meget nemmere at gå til en prostituereret og få opfyldt dette behov, som de åbenbart ikke tør tale med deres koner om. Og det er jeg mener, at mændene skal tage fat ;) --- altså begynde at tale med deres koner om, hvad de gerne vil have rent seksuelt. Måske får de det :)

Mht. trafficking er det noget ganske end prostitution og skal bekæmpes,
ganske enkelt for både den russiske mafia og rockerbanderne mv. der styrer det her også styrer narko-trafikken. Og det skal stoppes. Desværre gør man i dag blot det at de afrikanske piger man tager for gade-prostiution bliver sendt tilbage til de afrikanske lande, hvor de kommer fra. Og så er vi jo lige vidt.

Mht. at kriminalisere kunder ved vi nu fra bl.a. Sverige, at det ikke virker. Desuden er behovet der. Derfor er der en efterspørgsel. Feministerne mv. tror at man fjerne efterspørgslen, dvs, kunderne, og så vil behovet også forsvinde. Sådan foregår markedsmekanismen altså ikke. Behovet vil jo stadig være der. Fjern behovet for de prostituerede gennem at lære mændene at tale om deres seksuelle lyster med deres koner og kærester.
Men det er jo en lidt langsommere løsning end den signalværdi! der ligger i at forbyde sexkunderne, fordi så det da ud som om at politikerne gør noget (måske) ved problemt med trafficking.

Og problemet med trafficking løses jo ikke ved at man kriminaliserer sex-kunderne, men ved at man går direfter efter bagmændene...

/Karsten

Lige et lille ønske: Lad nu være med at skrive feminister_ne_ (som i alle feminister), ikk. Vi er ikke en homogen 'gruppe'.
Ellers fint indlæg Karsten, jeg tror du har ret, der hænger stadig lidt dualisme ved, for nogles vedkommende i hvert fald.

Tak Markus,
Men lad mig så stille et tillægsspørgsmål – Er Prostitution igrunden prostitution? M.a.o. – sælger man nødvendigvis sig selv når man sælger en sexuel ydelse?

Mit svar - Selvfølgelig gør man ikke det. Man sælger hverken mere eller mindre end det man vil sælge. Hvorfor selve påstanden om ’prostitution’ bygger på en løgn og en fordom.

Når selve påstanden om prostitution er en løgn, følger det naturligt at det fundamentalt set også en løgn at den påståede ’prostitution’ – det at sælge sexuelle ydelser til andre – nødvendigvis skulle være specielt kvindeundertrykkende. Ud over det faktum at der også er et stigende antal mænd der sælger sexuelle ydelser og udstiller sig selv erotisk og sexuelt udfordrende. Et faktum som disse ’feminister’ altid behændigt undgår at nævne.

Det hele er i bund og grund en gang sygeligt sludder – og det er på høje tid vi genopliver PH’s fordomsfrie holdninger og ser det hele for det det er.

Når alt pilles væk så er det der bliver tilbage en noget med at vi alle helst skal være ens lige som i salig Maos Kina. Hvis ikke vi alle er helt ens, hvis ikke vi alle har det samme behov, hvis ikke ville alle ligger lige meget øverst som nederst, hvis nogen skulle have lyst til at blive bundet og taget – og hvis den der nogen så tilfældigvis er en kvinde, ja så har vi denne flok madammer der slå syv kors for sig, for så er der jo tale om ulighed – ikke sandt?

Når du piller det hele fra hinanden bliver der ikke andet tilbage en urgamle religiøst betingede fordomme som basalt set handler om at nogen føler sig underlegen eller truet og at de derfor åhh så gerne vil kontrollere alle andre menneskers sexualitet, eller synes at statens skal gøre det for dem.

Undertrykkelse finde sted mange steder i samfundet mennesker oplever nedværdigelse i alle erhverv og af et utal af grunde. Som den gamle socialist jeg er, så jeg gerne at man eliminere så meget af den slags som muligt. Ingen skal tvinges til noget mod deres vilje og vi har alle krav på respekt, også hvis vi en dag skulle have lyst til at lege lidt med ydmygelse – sådan i al gensidig forståelse.

Men formålet med at søge at eliminere undertrykkelse handler sgu ikke om at vi så alle skal være ens, eller at vi skal ha staten og politiet ind i mit og andres sovekamre. Det handler ikke om at vi skal have forbud mod at jeg og min veninde måske kan li at binde hinanden og lege lidt med ideen om at opnå udløsningens velsignelse ved at lege lidt med gensidig undertrykkelse. Det handler derimod om at vi alle kan få lige mulighed for udfoldelse – vel vidende at vi ikke alle er ens. Det handler om at vi hæger om fri udfoldelse og mangfoldigheden og ophører med at føle os truet af at nogen kan og vil noget andet end os selv. Det handler om frihed for mangfoldighed – det må aldrig handle om ensretning og undertrykkelse.

Ludere nej lad os nu lade det nedsættende ord ligge – sexarbejdere - er ikke nødvendigvis alle lykkelige – men de er heller ikke nødvendigvis alle ulykkelige - og de er bestemt ikke alle undertrykte. Og – så er det i øvrigt ligegyldigt om de er mænd eller kvinder.

Sex er ikke nødvendigvis undertrykkende. Att udstille sin krop, at anvende sin sexualitet, at sænde frække signaler - er bare herligt - det er frihed det er at tage sig frihed - lad os ikke skræmme af fagforeninger og påståede 'feminister' som lider under insævrede fordomme og som mangler humoristisk sans og med djvlens vold og magt vil ensliggøre og nægter eller er ude af stad til at se andet en kun et lille udsnit af virkeligheden og mangfoldigheden.

Den herlige socialist kvinde, politiker og feminist som engang på Livø gav mig et frækt tilbud og - da det skulle indløses – pludselig betroede mig at hun altid har drømt om at opleve at blive bundet til sengen og domineret vildt – ja hun havde da bare lyst til at lege – hvad fanden er der galt i det? Sådanne fantasier har jeg da også prøvet af - er vi så forkerte af den grund?

Tak for det, R. Ristinge! Jeg glemte helt at nævne 'trækkerdrenge' i mit indlæg, og du har helt ret i at denne 'undertrykkelse' bliver ignoreret af feministerne, der jo som bekendt kæmper overdrevent meget for kvindernes sag men helt overser mændene i forbifarten - de mænd som ikke er blandt samfundets dominerende parter. Desuden rart at se du også har været ude for de lidt mere eksotiske lege. Den tur kommer nok til mig en dag også, men mon ikke vi alle sammen får stillet de spørgsmål op gennem livet men siger nej, fordi vi ikke tør og er bare for at eksperimentere?

Fri vilje findes ikke! Det er hvis alt man kan lære af denne debat og af samfundet som sådan. Så længe vi bor i et samfund, der bl.a. med reklamer hjernevasker os til at forbruge (lave og bruge penge på alt mulig mærkelig, bl.a. porno og sex), så er den frie vilje ikke. Det at vælger at blive luder er ikke et frit valg, da det i bund og grund handler om penge. Det samme glæder de mandesvin der køber sex.
Jeg er mand og feminist. Når vi snakker porno, luder og trækkerdrenge så bliver alle jo undertrykt. Især porno sætter normer for hvordan man skal havde sex og det især overfor mænd... Hvis man tror at porno ikke påvirker normen i et samfund, så er man mere end blind.

Åhh Gud Ebbe, så du er feminist,, jamen er det ikke herligt og jeg er lesbisk og har været det i nu mange år.

Så Skal vi så tro at før pornoens frigivelse og reklamernes indførelse der havde vi ingen trækkerdrenge, forbrug fandtes ikke og der var der ingen der kunne lide græsk og bondage og al den slags, alle bollede i missionærstillingen og undertrykkelse var endnu ikke opfundet. Det er da lige bortset fra at kvinden altid lå nederst - fy da!?

Ebbe - det ka da godt være at du er 'feminist' som du sige, du tilhører så den sorte og reaktionre af slagsen. Men der er endnu ikke forbudt at tænke sig om. Historisk bevidsthed er også tilladt. S¨hvorfor lukke sådan noget vås ud? Er du blind? Eller er du bare uvidende?

Gamle voksne......Markus, tsk tsk tsk;-)

Ha Markus dit stakkelse store pornoundertryke drengebarn,
Og jeg sidder her og overvejer at lave et bidrag til bekendelsesliteraturen. 'Jeg et lesbisk mandesvin' ska den hedde - og den skal så handle om hvordan jeg bare elsker et ligge øverst - jamen er livet ikke herligt.

og lad mig tilføje - dem der har mest behov for vores sympati og støtte - blive så for alvor ladt i stikken - hænderne vaskes med en påstand om at de ikke længere eksisterer.

virkeligheden er at dele af kvindebevægelsen ligger under for en farlig totalitær ideologi