Læsetid: 4 min.

Klimaforandringer skræmmer verdens virksomheder

Hvor et omdømme som uansvarlig virksomhed tidligere var en risiko, ses miljøansvar i dag som en mulighed. De store virksomheder er klima-bekymrede og frygter for deres fremtidige kunder og investorer
18. oktober 2007

Verdens store virksomheder tør ikke længere forholde sig passivt til klodens stigende miljøproblemer. Der er derfor blevet kortere fra ord til handling, når virksomhederne skal udvise miljøansvar. Alligevel er der stadig en stor forskel. Det forklarer klimafaglig chef i WWF Jacob Sterling Andersen, der skelner mellem pionerer og medløbere.

"Der er firmaer, der gør deres grønne profil til et konkurrenceparameter. De er forud for udviklingen og trækker markederne i en grønnere retning. For andre virksomheder er det mere et spørgsmål om 'damage control' i forhold til virksomhedens profil og image," siger Jacob Sterling Andersen, der peger på, at der derfor er meget stor forskel på indholdet af de miljøstrategier, som snart sagt enhver virksomhed har udarbejdet.

Men der er stadig langt fra et pyntet værdigrundlag til en reel grøn strategi. Og det er her, at vandene deles.

Et af de danske firmaer, der har været pioner indenfor miljøområdet, er Novo Nordisk. Her forklarer ansvarlig for virksomhedens corporate branding Susanne Stormer, at klima- og miljøansvar har været en bevidst del af virksomhedens strategi siden klima-topmødet i Rio de Janeiro i 1992:

"Vi besluttede dengang, at vi ville være godt klædt på i forhold til de begyndende krav fra miljøbevægelsen. Derfor fik vi tidligt grundlagt den holdning, at vi vil være på forkant med udviklingen på det her felt," fortæller Susanne Stormer, der som eksempel peger på, at Novo Nordisk allerede arbejdede med grønne regnskaber året inden, at det i 1995 blev lovpligtigt i Danmark.

"Det giver altid en fordel at være 'first mover'. Og selvom vi dengang ikke gjorde det for vores images skyld, så kan vi jo se, at i forhold til andre i branchen, er det med til at spille Novo Nordisk ud over for vores konkurrenter," siger Susanne Stormer. Det har kunnet betale sig. I dag rangerer Novo Nordisk i top, når virksomheder måles på etik, miljø og deres sociale ansvar. Virksomheden er netop udnævnt som verdens mest ansvarlige inden for medicinbranchen af Dow Jones.

Fra risiko til mulighed

Det er præcis den udvikling, som en lang række større virksomheder beskriver. For blot ganske få år siden blev miljøansvar set som en nødvendighed for at undgå at få store bøder eller komme i mediernes modvind. I dag ses miljøansvarlighed som en mulighed, der forventes at afspejle sig på virksomhedens bundlinje.

Novozymes er en af de danske virksomheder, der i stigende grad lever af det globale skifte mod mere bæredygtige produktioner. Novozymes sælger enzymer til blandt andet biobrændsel og er med i konkurrencen om at producere enzymer til fremtidens miljøbrændstof, den såkaldte anden generation af biobrændsel. Her forklarer bæredygtighedschef Claus Stig Pedersen, at selv om stigende energipriser i sig selv spiller en afgørende rolle i forhold til ønsket om at nedbringe ressourcebehovet, så er det tydeligt, at et marked for miljøinvesteringer er ved at tage afgørende form.

"Det er stadig meget forskelligt, hvad der motiverer det enkelte firma, og rigtig mange har stadig fokus på risiko. Men fra udelukkende at fokusere på risiko begynder mange virksomheder i stedet at se en grøn profil som en mulighed. Det skyldes ikke mindst, at der er en markant stigende tendens til, at investorer ser på virksomheders bæredygtighedsprofil som et parameter i sig selv. Derfor bliver virksomhedens grønne profil i stadigt større grad en mulighed for at skille sig positivt ud," mener Claus Stig Pedersen.

Uden for Danmarks grænser tegner der sig også et stadig mere tydeligt billede af, at investeringsmarkederne begynder at efterspørge grønne virksomheder.

Den uafhængige sammenslutning af virksomheder, Carbon Disclosure Project, arbejder for, at virksomheder frivilligt indberetter deres udslip af drivhusgasser for enkelte produkter. Dermed kan investorer og kunder vælge mest miljørigtigt. Og målt ud fra den samlede portefølje bag de virksomheder, pensions- og kapitalfonde, der deltager i Carbon Disclosure Project, så står det klart, at det ikke kun er enkelte virksomheder drevet af ideologi, der i dag trækker markedet.

Firmaer tilknyttet Carbon Disclosure Project investerer samlet 41.000 mia. dollar, hvilket svarer til en tredjedel af verdens samlede kapitalmarked. Det drejer sig derfor om, hvor en meget stor del af fremtidens penge tjenes. Det forklarer lederen af projektet, Paul Dickinson.

"Investeringsfolk og de store virksomheder ønsker at finde ud af, hvordan de kan tjene på klimaforandringerne."

Eller som den svenske statsminister, Frederik Reinfeldt, sagde om projektet i sidste måned:

"Kapitalmarkedet spiller en afgørende rolle i en fremtid med langt mindre CO2-udslip ved at investere i renere teknologi og belønne de selskaber, der tager et klimaansvar."

Og tendensen til stigende grønne investeringer er klar. I 2006 blev i alt 71 mia. dollar investeret i grøn teknologi. Det var en stigning på 43 procent i forhold til året før. Og ifølge Carbon Disclosure Projects seneste rapport har mere end halvdelen af verdens 500 største virksomheder i dag en strategi for at nedbringe CO2 og andre drivhusgasser, hvilket er en fordobling i forhold til 2005.

Blandt andet derfor mener Claus Stig Pedersen fra Novozymes, at for større virksomheder afgøres slaget om fremtidens markeder netop nu.

"Der er virksomheder, der vil vinde, og der er dem, der vil tabe. Vi vil opleve, at der er virksomheder og produkter, hvor hverken kunder eller investorer længere mener, at de har en berettigelse," siger Claus Stig Pedersen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu