Læsetid: 2 min.

SF: Folketingsmedlemmer bør betale for flyforurening

Folketingsmedlemmer skal kunne investere i indiske vindmøller for at modvirke CO2-udslippet, når de flyver, foreslår SF's Kristen Touborg
Indland
24. oktober 2007

Folketingets medlemmer, som ofte lader sig transportere med fly, skal kunne kompensere for deres forurening med drivhusgassen CO2.

Det skriver SF's Kristen Touborg i et brev til Folketingets formand, Christian Mejdahl. Han foreslår, at Folketingets ledelse - Præsidiet - tager initiativ til en frivillig ordning, som den SAS tilbyder sine kunder. Her kan man kompensere for sin CO2-udledning ved en flyrejse fra Skandinavien til en europæisk hovedstad med en ekstraudgift på 35-40 kroner.

"Vi skal ikke kun prædike de rigtige ting, men vise et eksempel selv. Det vil være et godt signal at sende til borgerne, at Folketinget går foran i bekæmpelsen af CO2. Og det skal være efter devisen, at det er medlemmerne selv, der betaler, siger Touborg.

Det skal således være det enkelte folketingsmedlems private pengepung, der holder for. Skatteborgernes penge skal ikke i spil ved at betale for klimaprojekter, der neutraliserer de folkevalgtes CO2-udledning, siger Kristen Touborg.

En rundspørge i Information i sommer viste, at så godt som ingen folketingsmedlemmer køber CO2-kvoter for at kompensere for deres flyrejser - heller ikke partiernes miljøordførere.

"Jeg mener, at en frivillig kompensationsordning for Folketinget kan lægge et vist pres på medlemmerne," siger Kristen Touborg, der sender opfordringen til Præsidiet på egne vegne.

Flybrændstof undtaget

SAS' ordning går ud på, at de flyrejsende via ekstraafgiften kan investere i vedvarende energi i lande, hvor der er stort behov for nye energiformer, og hvor det er relativt billigt at reducere store mængder CO2. Et af projekterne gælder opførelse af vindmølleparker i de indiske delstater Karnataka og Rajasthan, og transaktionerne sker gennem SAS' partner The Carbon Neutral Company. Vindmøllerne erstatter kulproduceret el, svarende til en reduktion af 84.000 ton CO2 mellem 2006 og 2012. For klimaet er det ligegyldigt, hvor på kloden CO2-reduktionen sker.

Brændstof til fly og skibe er undtaget fra Kyoto-aftalen, som begrænser de rige landes udslip af drivhusgasser med godt fem procent i perioden 2008-2012. EU-Kommissionen foreslog dog i december at medtage flyenes CO2-forurening i kampen mod klimaændringer fra 2011 - gældende for flyvninger mellem europæiske lufthavne. Fra 2012 skal reguleringen omfatte alle flyrejser, der begynder eller slutter i en EU-lufthavn.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her