Læsetid: 3 min.

'Velfærd er ikke et floskelfyldt brand'

Den alternative Velfærdskommission kritiserer regeringens kvalitetsreform for at være proppet med spin og sproglig sløring. Når regeringen siger kvalitet og velfærd, mener den i virkeligheden målbarhed og marked
»Jeg må vende ryggen til mit fag, til den viden jeg har om, hvad der er bedst og rigtigst at gøre for den ældre borger, jeg står overfor,« siger en social- og sundhedsassistent om sit arbejde i en ny rapport. Model

»Jeg må vende ryggen til mit fag, til den viden jeg har om, hvad der er bedst og rigtigst at gøre for den ældre borger, jeg står overfor,« siger en social- og sundhedsassistent om sit arbejde i en ny rapport. Model

Mathilde Bech

Indland
2. oktober 2007

"Jeg må vende ryggen til mit fag, til den viden jeg har om, hvad der er bedst og rigtigst at gøre for den ældre borger, jeg står overfor."

Sådan beskriver en social- og sundhedsassistent sit arbejdsliv i Den alternative Velfærdskommissions nye rapport, der netop er offentliggjort af Socialpolitisk Forening.

Rapporten beretter videre om social- og sundhedsassistenten, at et såkaldt ydelses-katalog, som er indført af hensyn til mulig privatisering af plejearbejdet, gør det svært for hende at bruge sin uddannelse og erfaring til en situationsbestemt indsats for den ældre. Det går hurtigere, hvis hun vasker den ældre, end hvis den ældre selv hjælper til, hvorfor der ikke er sat tid af til det sidste. Dermed gøres den ældre hurtigt mindre selvhjulpen end nødvendigt.

Velfærdens kvalitet er her faldende. Og den slags vil der - ifølge Den alternative Velfærdskommission - blive meget mere af med regeringens store kvalitetsreform.

Bluf og parodi

Den alternative Velfærdskommission, der blandt andre tæller dr.phil. Per Schultz Jørgensen, økonomiprofessor Jesper Jespersen og socialrådgiver Birthe Gamst, har nærlæst regeringens 180 initiativer til forbedret kvalitet i velfærden - og er dybt skuffede. Sigtet er ikke bedre tid til omsorg. Derimod drejer to tredjedele af de mange initiativer sig om organisation, styring og administration.

"Det er simpelthen en styringsreform, som vil hakke omsorg op i nogle produkter, der kan flyttes til private servicefirmaer. Det store blufnummer er, at regeringen sælger forringelsen af det offentlige med ord som 'borgernære initiativer'. Dem skal man imidlertid kigge langt efter," siger Per Schultz Jørgensen, som mener, at "floskler om velfærd og kvalitet" i reformen har erstattet begreberne marked og målbarhed.

At en række initiativer giver løfter om afbureaukratisering af frontpersonalets arbejde, kalder Schultz Jørgensen "ren parodi". For virkeligheden er allerede, "at de ansatte på regeringens foranledning er tvunget til at rende rundt med en computer i hånden for at registrere deres arbejdsindsats," siger han.

Stik dem en smiley

Rapporten hævder, at kvalitetsreformen kort sagt uddeler et teknisk ansvar for at overholde normer og rammer. Det praktiske, personlige og moralske ansvar bliver således overdøvet af økonomi og administration, hvilket tager det professionelle råderum fra den enkelte offentligt ansatte.

Holdningen er ifølge rapporten i tråd med toneangivende ministres retorik, der siden 2001 har belastet de offentligt ansatte. Socialrådgivere beskyldes for af ond vilje at fastholde klienter i en afhængighedsrolle. Andre ansatte fremstilles som tåber, der bruger dårlige metoder, rundkredspædagogik og opfører sig som smagsdommere med uønskede fagligt begrundede holdninger.

I lyset heraf virker reformens mange forslag om prisuddelinger og smileys ufrivilligt morsomme, fastslås det i rapporten, som kalder det en fortsat vildfarelse, at den offentlige sektor kan køres som et privat forretningsområde, hvor konkurrence mellem offentlige arbejdspladser og mellem offentlige og private i sig selv skaber kvalitet.

Besindige skammer sig

Den kritiske rapport gør opmærksom på, at samtidig med, at der er betydeligt overskud på de offentlige budgetter, sigter regeringens politik, herunder kvalitetsreformen, mod at privatisere flere områder end hidtil. Men man kalder det at 'give frit valg' til for eksempel patienter i børne- og ungdomspsykiatrien, til ældre og handicappedes valg af plejebolig, til genoptræning og til hjælpemiddelområdet.

Med privatiseringen risikerer rekrutteringen til det offentlige at gå i stå, ligesom kompetenceløft af den enkelte ansattes egen faglighed forsømmes.

"Vi ser allerede nu, hvorledes den offentlige sektor udsultes, mens stadigt flere opgaver går til private vikarbureauer. Det kan på den korte bane opleves af borgere og ansatte som en gevinst, men på den lange bane er det et bedrag. Sammenhængskraft, helhedstænkende omsorg og teamsamarbejde risikerer at forsvinde," siger Per Schultz Jørgensen, som forudser, at besindige mennesker langt ind i de borgerliges rækker vil skamme sig, når kvalitetsreformens karakter efterhånden træder klarere frem.

Den alternative Velfærdskommission: Velfærd med kvalitet og mennesket i fokus

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her