Læsetid: 3 min.

Harmoni på arbejdspladsen kan bringe Danmark langt

Danskernes sociale kompetencer på arbejdspladsen er i en klasse for sig, og det er en væsentlig forklaring på, at vi klarer os så flot i den internationale konkurrence
26. november 2007

Det føles nok ikke sådan, når du bander af kollegerne eller bagtaler chefen. Men rent faktisk er vi danskere ekstremt gode til at samarbejde og få tingene til at fungere på arbejdspladsen, skriver ugebrevet A4. Vi har stor tillid til hinanden og føler, at tingene går retfærdigt til, og vi har mulighed for at blive hørt. Med et fint ord er vores 'sociale kapital' helt i top, når man sammenligner med andre lande. Sikke en gang 'rundkredsjournalistik' tænker du måske - hvad kan vi bruge det til i den virkelige verden, hvor kapital ikke er spor socialt, men betyder overskud på bundlinjen, kolde kontanter, fladskærm og villa med vovhund i fodenden?

Sandheden er imidlertid, at den sociale kapital i danske virksomheder er en væsentlig forklaring på, at lille Danmark klarer sig så flot i den internationale konkurrence.

Det mener forskerne Niels Møller og Peter Hasle fra henholdsvis Danmarks Tekniske Universitet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, som i en ny rapport opridser de kompetencer, der gør Danmarks sociale kapital så unik.

"Vi har tillid til hinanden. Vi tror på, at andre er venligtsindede og ikke ude på direkte at tage røven på os. Dertil kommer, at vi er dygtige til at samarbejde og udnytte samarbejdet. Vi kan tale med hinanden, lytte og få ting gjort. Samtidig har vi et system, hvor ledelsen og lønmodtagerne respekterer hinanden. Fra arbejdsgiverside er det anerkendt, at medarbejderne har en legitim interesse i at varetage deres egne interesser og har nogle organisationer til at gøre det. Omvendt anerkender danske medarbejdere også arbejdsgivernes mål med at drive en virksomhed," siger seniorforsker Peter Hasle.

Toppen af poppen

De flotte ord bakkes op af stribevis af internationale undersøgelser, hvor Danmark uddeler deciderede bøllebank til andre lande - både i Europa og resten af verden - når det gælder borgernes tilfredshed og harmonien i samfundet og på arbejdspladserne.

For bare at nævne en håndfuld ligger vi helt i top på følgende ranglister:

-Vi er mest tilfredse med livet.

-Vi har størst tillid til hinanden og til samfundets institutioner.

-Vi har mest indflydelse på arbejdspladsen.

-Vi er mest positive over for globaliseringen.

-Vi har færrest spændinger mellem ansatte og arbejdsgivere.

Ifølge Niels Møller og Peter Hasle bliver vores 'sociale kapital' ofte overset, når EU- kommissionen og andre lande skeler misundeligt til, hvad det er, vi gør rigtigt i Danmark, siden vores økonomi er så sund, konkurrenceevnen i top og ledigheden i bund.

De hæfter sig oftest ved de aspekter af 'flexicurity-modellen' - først og fremmest korte opsigelsesfrister og et højt dagpengeniveau - som skaber et fleksibelt arbejdsmarked. Men de mere 'bløde' værdier, som får de enkelte virksomheder til at fungere på et højt niveau, taler man ikke så meget om. Og det er en fejl, mener Peter Hasle:

"Jeg føler mig overbevist om, at den sociale kapital er fundamentet for, at flexicurity- modellen fungerer i Danmark. Arbejdsgivere og lønmodtagere har tillid til, at de ikke udnytter hinanden. Hvis arbejdsgiverne fyrede folk, hver gang de skulle spare en månedsløn, ville modellen jo ikke fungere. Den fungerer, fordi medarbejderne har en tillid til, at arbejdsgiverne kun bruger det instrument, hvis det er virkelig nødvendigt. Og så synes de, det er fair nok."

Det er imidlertid ikke kun i udlandet, at man er tilbøjelig til at overse den store sociale kapital som en vigtig del af den "danske hemmelighed".

Niels Møller og Peter Hasle er undervejs i deres forskningsarbejde også blevet overrasket over, at den sociale kapital ikke bliver nævnt med et ord i hverken Velfærdskommissionens eller Globaliseringsrådets arbejde.

Vi kan blive endnu bedre

Forskerne nøjes imidlertid ikke med at fortælle, hvor vigtig den sociale kapital er for det danske samfund og de danske virksomheder.

De to forskere argumenterer også for, hvordan man ved en fokuseret satsning på de sociale kompetencer kan få tre vigtige parametre til at gå op i en endnu højere enhed: Vi kan skabe højere produktivitet, stærkere konkurrenceevne og et bedre arbejdsmiljø.

Det er særligt evnerne til at samarbejde, løse konflikter og engagere sig kritisk i virksomheden, som kan forfines.

Information

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu