Læsetid: 2 min.

15 måneder om at svare Ombudsmanden

Justitsministeriet har brugt flere arbejdstimer på at beklage, at et svar til Ombudsmanden trækker ud, end på at behandle selve sagen. 'Skandaløst' kaldes ministeriets sagsbehandlingstid, der har varet mere end 15 måneder
21. december 2007

Justitsministeriets politikontor må stå til en alvorlig næse fra Ombudsmanden: Kontoret har således været mere end 15 måneder om at svare i en simpel klagesag om afslået aktindsigt.

Den 4. september 2006 bad Ombudsmanden ministeriet om at forholde sig til en klage på afslået aktindsigt, men først den 14. december 2007 - dvs. 465 dage senere - blev svaret sendt af sted.

Ikke færre end syv gange skrev ministeriet undervejs til Ombudsmanden og beklagede, at sagen endnu ikke var færdigbehandlet, men at et svar var lige på trapperne.

Til sidst mistede Ombudsmanden tålmodigheden og spurgte, om der mon var særlige grunde til, at denne sag ikke blev færdigbehandlet. Først da fik ministeriet taget sig sammen til at færdigbehandle sagen og svare Ombudsmanden.

Sjældne indberetninger

Dybest set handler sagen om noget helt andet, nemlig om hvor aktive landets politikredse har været eller ikke været i indsatsen mod trafficking fra 2001 og fem år frem. Når politiet og dermed også justitsminister Lene Espersen (K) gang på gang blev kritiseret for ikke at være aktive nok, blev kritikken pure afvist bl.a. med en henvisning til en "landsdækkende monitering", som Rigspolitiet stod for. Alle landets 54 politikredse havde således pligt til, forklarede Lene Espersen i Folketinget, at indberette alle "relevante oplysninger" om indsatsen i politikredsen mod kvindehandel til databasen.

En aktindsigt førte til oplysningen om, at databasen på mere end fem år kun havde modtaget 94 indberetninger, i gennemsnit altså mindre end to pr. politikreds i løbet af 60 måneder. Men hvilke kredse, der havde indberettet, og hvornår det var sket - dét ønskede Rigspolitiet med opbakning fra Justitsministeriet ikke at oplyse.

Og da Ombudsmanden i september 2006 henvendte sig for at få en forklaring, blev hans henvendelse som nævnt syltet og lagt på fjernlager i 15 måneder.

At politikontoret har forhalet sagen, fremgår ikke mindst af, at ministeriet så langt tilbage som i januar 2007 modtog en redegørelse fra Rigspolitiet om aktindsigten. Siden er der ikke tilført sagen andet, end at ministeriet ca. hver anden måned har skrevet til Ombudsmanden og beklaget, at sagen igen trak ud.

'Skandaløst læmge'

I sit svar erkender ministeriet, at der ikke gælder særlige regler for besvarelse af henvendelser fra Ombudsmanden, "men der lægges naturligvis stor vægt på at besvare sådanne henvendelser så hurtigt, som det er muligt efter sagens karakter." Men som ministeriet straks tilføjer: "Det er desværre ikke sket i den foreliggende sag. Justitsministeriet skal derfor meget beklage den alt for lange sagsbehandlingstid."

Så lang sagsbehandlingstid er "skandaløst længe," siger mediejurist Oluf Jørgensen fra Danmarks Journalisthøjskole. "Skandaløst, fordi ministeriet i næsten et år har haft de nødvendige oplysninger fra Rigspolitiet til at svare," uddyber han sin kritik.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Politikontoret eller fra Lene Espersen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu