Læsetid: 2 min.

DF: Undersøg Tvinds indsats i Mozambique

Dansk Folkeparti kritiserer udviklingsminister Ulla Tørnæs for ikke at tage ansvar for Tvinds store indflydelse på uddannelsessystemet i Mozambique, hvor Danmark er hovedbidragyder
4. december 2007

På baggrund af Informations artikler om Tvinds massive tilstedeværelse i undervisningssektoren i Mozambique kræver Dansk Folkeparti nu en nærmere undersøgelse af forholdene omkring Tvinds læreruddannelse.

"Det handler om at få undersøgt Tvinds aktiviteter dernede," siger partiets udviklingsordfører Tina Petersen. "Hvem er det egentlig, det gavner? Den enkelte lærer eller Tvind? Meget kontant så tror jeg, Tvind får mest ud af det her."

I lyset af Tvinds fortid finder Tina Petersen det foruroligende, at Tvind uddanner op mod hver femte lærer i Mozambique. Især i betragtning af, at landet fra 2002-2007 har modtaget 560 millioner kroner i støtte til udvikling af undervisningssektoren fra Danida, som dermed er sektorens største sponsor. Hun mener, at Mozambiques manglende opmærksomhed over for, hvilke organisationer der uddanner lærere, giver grund til at genoverveje støtten.

"Jeg mener, det må være udviklingsministerens opgave at orientere myndighederne i Mozambique om sagen i Danmark, så myndighederne på et oplyst grundlag kan vurdere, om man fortsat skal bruge Tvinduddannede lærere i landet. Hvis man efterfølgende fastholder anvendelsen af disse lærere, så må vi i Danmark tage stilling til, om det er nogen god idé at fortsætte som bidragyder til uddannelsessektoren i landet, " siger hun.

De radikales udviklingsordfører Morten Helveg mener også, det er vigtigt at sikre sig, at de mozambiquiske myndigheder er klar over forholdene omkring Tvind. Men han afviser, at der er anledning til at genoverveje støtten.

"Jeg synes, det er relevant og oplagt, at myndighederne, i det omfang de ikke allerede er det, bliver klar over, hvad Tvind har lavet herhjemme, de problemer og retssager vi har med dem. Men så må det være op til de lokale myndigheder at vurdere, om det er en part, man ønsker at samarbejde med eller ej," siger han og tilføjer:

"Men derfra og så til at sige, at det skal have konsekvenser for den danske bistand til Mozambique i øvrigt, det synes jeg er helt ude i hampen."

Samme melding lyder fra Steen Gade, udviklingsordfører for SF, der også afviser, at der er behov for en undersøgelse af Tvinds aktiviteter i landet.

"Når Tvind ikke er finansieret af staten, kan vi ikke blande os i, hvem Mozambique samarbejder med," siger han. "Det skal handle om, at vi har et dansk firma, der hedder Tvind, som arbejder ude i verden, og som burde være meget mere åbne om, hvad de gør. Det er ikke noget, vi kan tvinge dem til, men det synes jeg godt, ministeren kunne tale med dem om. Det er det, man kan forlange af et danskejet firma, og der synes jeg bestemt, man kunne presse dem - ligesom man kan presse Cheminova."

Steen Gade afviser også, at det er nødvendigt at informere landets myndigheder om Tvinds historie.

"Det er der ingen grund til. Der er mange kloge og veluddannede mennesker dernede, så de ved udmærket, at der er en retssag mod Tvind i Danmark - i hvert fald i toppen," siger han.

Jeppe Kofod (S), Frank Aaen (EL) og Lars Barfoed (K) var i går ikke at træffe.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sidst jeg tjekkede var Mozambique altså et selvstændigt land, ikke en dansk koloni....Det må og skal betyde at Mozambique selv må og skal bestemme, hvem landet vil have til at uddanne detes lærere. Hvis staten Mozambique
ønsker at lade TVIND, et privat selskab, stå for undervisningen af lærerne, ja så må det altså være staten Mozambique's valg.

"Arne Mortensen, landsdirektør i Mozambique for hjælpeorganisationen IBIS, så faktisk gerne, at IBIS arbejdede tættere sammen med ADPP.

"ADPP er progressive. Deres lærere er klart dygtigere. Det er der overhovedet ikke tvivl om. Vi måtte ikke arbejde sammen med dem så meget, som vi gerne ville for ledelsen i København på grund af Tvind-sagen," siger han."

- fra artiklen 'Tvinds UFF uddanner hver femte lærer i Mozambique' - http://information.dk/151277

Måske var det ved at være på tide, at man droppede hetzen imod Tvind og lod dem gøre, det de er gode til?

Det kan du jo netop læse i citat Simon giver fra Artiklen "Tvinds UFF uddanner hver fremte lærer i Mozambique", at IBIS's landsdirektør gør og DANIDA's folk dernede.

Ja hold da op - så er der sørme to, der synes, Tvind er god til at uddanne lærere i Mozambique. Eller ihvertfald er citeret for det i en artikel i Information skrevet af to personer, hvoraf den ene har eller ihvertfald har haft et nært forhold til lige netop ... Tvind. Imponerende.

Frede Jakobsen - Jeg forstår ikke din argumentation. Hvad er det du vil have os til at mene om de lærere Tvind uddanner i Mozambique.?

Jeg vil sådan set ikke have jer til at mene noget som helst om de lærere, Tvind uddanner i Mozambique. Jeg aner ikke, om de er gode eller ej - ejheller hvad gode betyder i denne sammenhæng. Jeg beder bare om, at læserne tager de kritiske briller på, fordi jeg endnu ikke - heller ikke ved Tvinds projekt læreruddannelse i Mozambique - har set nogen uafhængig evaluering af Tvinds projekter. Den slags klarer Tvind selv. Så er man også sikker på resultatet. Fordi to danskere i Mozambique siger, at det er en god uddannelse, betyder det ikke, at det ER en god uddannelse. Og tvivlen bliver ikke mindre, når den ene af forfatterne til artiklen selv er - eller ihvertfald - var en del af Tvinds Lærergruppe og med sikkerhed den dag i dag har familie i selvsamme Lærergruppe.

OK - den her kilde handler godt nok om ADPP Angola og deres resultater, men konklusionen er den samme:

"Several recent reports comment positively on the quality of the education provided by the ADPP run Teacher of the Future teacher training institutes, and on the teachers being appropriately trained to work in rural areas, and to remain there. Their training includes a period of 11 months’ of student teaching in a rural primary school, with quality supervision. The students are trained to use active, innovative pedagogical methods to stimulate pupils’ initiatives and imagination, and they are trained in community mobilization.

A number of sources in the provinces and centrally support the positive perception of the ADPP schools, and suggest that more teachers should be trained through this channel. ADPP"

Citatet er fra en rapport foretaget af Scanteam Analysts and Advisers.
http://www.scanteam.no/reports/2004/ANGOLA%20Unicef%20Education%20Evalua...

Tak Anna Hoas fra Tvinds Lærergruppe - men hvis det er det bedste citat, du kan byde på fra en 97 sider lang rapport, som handler om noget helt andet - nemlig om norsk hjælp til Unicef's programmer i Angola - ja, så er det godt nok tyndt hvad angår evaluering af Tvinds lærer-uddannelsesarbejde i Angola.