Læsetid: 1 min.

Oscar Peterson er død

27. december 2007

Jazzpianisten og -komponisten Oscar Peterson er død. Han blev 82 år. Det rapporter canadiske medier mandag.

Oscar Peterson, som var kendt for sine tilsyneladende magiske hænder ved klaveret, døde søndag aften af leversvigt i sit hjem i Mississauga i Ontario i Canada.

Blandt hans mest kendte værker er albummet Night Train fra 1962, som indeholder klassikeren "Hymn to Freedom".

Oscar Peterson var canadier og blev født den 15. august 1925 i et fattigt, overvejende sort kvarter i storbyen Montreal.

Han begyndte at spille som femårig og blev stærkt opmuntret af en søster, som var klaverlærer.

Peterson begyndte karrieren i jazzklubber i Montreal og fortsatte videre til berømmelse i New Yorks Carnegie Hall og andre steder i USA og rundt om i verden. Hans karriere fik et løft, da han fik kontakt med impresarioen Norman Granz, som havde flere pladeselskaber.

Teknisk brillant

Han var fremtrædende i jazzmusikken fra 1950'erne og frem - noget af tiden med sin egen trio, Oscar Peterson Trio, som skiftede besætning undervejs.

Han udmærkede sig som en teknisk brillant og melodisk opfindsom pianist, og han var toneangivende i sin trio.

Oscar Petersons karriere spændte over 50 år, og han fik otte Grammy-musikpriser, heriblandt en pris i 1997 for sin livslange indsats.

Desuden blev han hædret med canadiske udmærkelser.

Oscar Peterson indspillede næsten 200 album og spillede sammen med andre af jazzens giganter som Louis Armstrong, Count Basie, Roy Eldridge, Duke Ellington, Nat King Cole, Stan Getz, Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald samt den danske bassist Niels-Henning Ørsted-Petersen.

Peterson var i livets sidste år plaget af sygdom, efter at han fik et alvorligt slagtilfælde i 1993. ritzau/AFP

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nej, det kræver, at redaktionen prioriterer jazzstoffet så højt, at de giver den jazzanmelder, de faktisk har, plads til en ordentlig nekrolog over en af jazzens største pianister.