Nyhed
Læsetid: 1 min.

Minister afviser billigere buspriser

Trafikminister Carina Christensen (K) afviser, at 'det kan betale sig' at sænke billetpriserne på den kollektive trafik. Hun udelukker dog ikke, at man kan indføre trængselsafgifter på privatbilisme
-Jeg vil prioritere en udbygning af den kollektive trafik frem for lavere priser,- siger trafikminister Carina Christensen.

-Jeg vil prioritere en udbygning af den kollektive trafik frem for lavere priser,- siger trafikminister Carina Christensen.

Lars Hansen

Indland
28. januar 2008

Buspriserne er steget mere end tre gange så meget som den almindelige prisudvikling siden 2000.

Og efter det seneste prisløft for en uge siden, har har flere eksperter over for Information påpeget, at prisstigningerne vil trække kunder væk fra den kollektive transport.

Trafikminister Carina Christensen mener dog ikke, at det giver anledning til at se nærmere på priserne for den kollektive trafik.

"Det er jo nødvendigt at prioritere, og jeg vil prioritere en udbygning af den kollektive trafik frem for lavere priser," siger ministeren.

"Der er min klare vurdering, at det betyder meget for anvendelsen af den kollektive trafik, at der er tilbud af høj kvalitet, hurtige rejsetider, hyppige afgange og god komfort," siger hun og tilføjer:

"Det er regeringens politik, at vi skal satse massivt på kollektiv trafik. Det vil regeringen kigge på i forbindelse med investeringsplanen, som skal ligge klar i efteråret 2008," lyder det fra Carina Christensen i et svar til Information.

OECD-kritik afvist

Fredag kom OECD med en skarp kritik af den danske miljøpolitik, blandt andet fordi Danmark ikke tænker miljøet ind i transportpolitikken. OECD-rapporten anbefaler blandt andet, at man ser nærmere på redskaber som bompenge til at begrænse trafikken.

Men det afviser trafikministeren.

"Regeringen er hverken principiel tilhænger eller modstander af kørsels- eller trafikafgifter. Hvad regeringen imidlertid er entydigt imod er at bruge kørselsafgifter på en måde, som øger den generelle skatte- og afgiftsopkrævning," siger transportministeren, der ikke er enig i OECD's kritik.

"Senest har regeringen besluttet at udarbejde en strategi for reduktion af CO2-udslippet," siger hun.

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels Brogård Lindegaard

Det er helt hul i hovedet, at regeringen ikke kan se nogen fordel i at sænke priserne i den offentlige trafik, når nu adskillige ufhængige trafikforskere påpeger at det rent faktisk vil have en rimelig betydning på antallet af rejsende. Når vi samtidig har en kæmpe opgave foran os med, at reducere co2 udslippet og omlægge til vedvarende energi, så burde lige netop den offentlige trafik være et område hvor man kunne sænke de vanvittigt høje priser vha. statslige tilskud. Hvis vi endda med tiden kunne sikre brint-busser og elektriske tog, så er det nok en meget god idé allerede nu, at begynde at lokke folk til at sælge bilen og tage bussen eller toget i stedet.

Ja, det er da vist temmelig oplagt, at det skal være billigere at køre med offentlig transport end selv at køre. Ellers får man nok ikke mange bilejere ind i et tog.

Den høje kvalitet og gode komfort, som ministeren tilstræber, tror jeg nærmere, at man skal nøjes med at tilbyde i enkelte togvogne og i enkelte busser, ved at man har en 1. klasse, som koster ekstra.

Det er ikke holdbart, at hele proletariatet til daglig skal betale en formue for super luksus lækre busser, fordi ethvert sæde altid skal være så tillokkende, at enhver minister straks får lyst til at droppe ministerbilen. ;-)

Det er sikkert udmærket at gøre den private transport dyrere pr. km., - dog ikke for EL-køretøjer.

Socialdemokratiet kom med et forslag om, at alle biler skal udstyres med en overvågning, så man blandt andet kan justere taksten efter myldretid og sted.
På den måde vil nogle komme til at betale mere, men andre mindre, så måske kan det godt forliges med regeringens ønske om ikke at øge den generelle skatteopkrævning.
I stedet for, at man kan forbruge uhæmmet uden at betale ekstra, så bliver det som med alt andet, at dem der bruger mest også betaler mest. Det burde være helt i tråd med regeringens politik.

Hvis det så samtidig var muligt - og hvorfor skulle det egentlig ikke være det? - at regulere afgifterne efter antal personer i bilen, og måske endda mængden af bagage?

Som musiker er jeg ikke glad for at skulle mase mig op i et tog med to-tre saxofonkasser, en sæk noder og et forstærkeranlæg. Og jeg tror, det samme gælder en gulvafhøvler, der skal på arbejde.

Af ovenstående burde det fremgå, at jeg trods mit hyppige forsvar for kollektiv trafiks forrang ikke er blind for de punkter, hvor bilen har sin berettigelse.

Men hvis man kunne få bare dobbelt så mange bagageløse enkeltpendlere over i tog og busser som i dag, kunne man spare alle nyanlæg af motorveje - og måske endda dyrke korn på en del af de nuværende. (Eller måske snarere bioethanolafgrøder?)