Læsetid: 5 min.

'Cyklismen er i frit fald, mens regeringen slæber på fødderne'

Danskerne kører meget mindre på cykel og mere i bil, end for blot 15 år siden. Det belaster miljøet og folkesundheden. Men regeringen er stærkt tøvende over for fremme af cyklismen, som også er svær at finde i Infrastrukturkommissionens rapport om fremtidens trafik, påpeger en række kritikere
Danskerne kører meget mindre på cykel og mere i bil, end for blot 15 år siden. Det belaster miljøet og folkesundheden. Men regeringen er stærkt tøvende over for fremme af cyklismen
18. marts 2008

Man gnider lige øjnene, når man læser Infrastrukturkommissionens rapport om trafikken frem til 2030. For her ser det ud til, at cykler er en saga blot.

I rapportens opgørelse over, hvordan danskerne skaffer sig frem, er der med omhu talt kilometer op for biler, tog, færger med mere, og tallene er lagt sammen til 100 procent. Det stemmer tilsyneladende fint. Men cyklerne er forsvundet fra regnskabet.

Den nu afgåede formand for Infrastrukturkommissionen, Birgit Aagaard-Svendsen, kalder det en fejl og mener, at der findes en version af rapporten, hvor cyklerne er med i tabellen. Det kan Trafikministeriets embedsmænd desværre ikke bekræfte: Den endelige, næsten cykelfri rapport ligger på kommissionens officielle hjemmeside, og sådan vil den blive liggende. Birgit Aagaard-Svendsen forklarer i øvrigt, at cyklismen kun har fået stærkt begrænset plads i rapporten, fordi cyklismen "ikke fylder så meget i de udfordringer, som staten står overfor".

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Skal Regeringen nu også bebrejdes, at danskerne har fået flere penge til forbrug?

Flere og flere familier har fået 2 biler, det er da ikke så svært at forstå, at man lader cyklen stå, når bilen står der!

Hvor langt kan man komme ud?

Problemet med bycyklerne i Kbh. er, at benyttelsesområdet er alt for lille. De kan kun benyttes inden for Søerne, et område, hvor det er næsten lige så hurtigt og behageligt at gå. Udbred området til fx inden for den gamle godsbanering, så er vi mange, der ville cykle fra fx. Nørreport.

"Danskerne kører meget mindre på cykel og mere i bil, end for blot 15 år siden. Det belaster miljøet og folkesundheden." Helt rigtigt.

Men for AA. ØØlle og hans åndsbrødre drejer dette sig - kun - om deres ret til at forbruge. Jaja: det gør ikke mig noget om visse folk skader sin egen sundhed dødeligt. Problemet er at det også går ud over mange andre. Kunne de ikke nøjes med at drikke sig ihjel og glo sig ihjel foran tossekassen? Det støjer og stinker betydelig mindre, og så ødelægger det jo ikke klimaet.

Dette drejer sig jo om noget mere end nogle udlejecykler i København...

USA havde et meget veludbygget kollektivt transportsystem før anden verdenskrig. Men så "tabte" jo Hitler krigen og også USA fik autostradaer en masse. Henry Fords største politiske forbillede var forresten samme Hitler. En alliance mellem olie- og bilindustrien i USA sørgede også der for, at det kort tid efter 1945 efterhånden blev umuligt for amerikanere at leve uden bil. Samtidig forhindrede bil- og olieindustrien omhyggeligt at den elektriske bil (som var opfundet) blev til noget. Nu går Kina og Indien samme vej, som også vi har fulgt. Menneskenes mægtige sørger grundigt for at udrydde artens fremtid.

Naturens love giver fanden i hvad folk tror er deres "rettigheder" til at f.eks. svine atmosfæren til. Havet spørger ingen om lov før det stiger seks meter. Den globale temperatur stiger uafhængig af hvad folk tror om dette eller ikke. Der bliver ikke mere olie af at nogen forbrugere forlanger det. Det som det tog naturen flere hundrede millioner af år at producere, bliver nu brugt op på mindre end en milliontedel af denne tid.

"Man kan godt benægte fakta. Men de forsvinder ikke af den grund." (Aldous Huxley).