Læsetid: 4 min.

Giv den gas i urskoven

Mange bilreklamer er snart er lige så grønne som Greenpeace og den miljøomvendte Fogh tilsammen. Det lugter af lusk, men måske er reklamerne blot spejl af den paradoksramte forbruger
Mange bilreklamer er snart er lige så grønne som Greenpeace og den miljøomvendte Fogh tilsammen. Det lugter af lusk, men måske er reklamerne blot spejl af den paradoksramte forbruger
Indland
7. marts 2008

Et eller andet var galt med den brochure, men jeg kunne ikke lige sætte fingeren på, hvad det var. Den otte sider store brochure fra Citroën var dumpet ind ad brevsprækken, og det var ikke brochurens miljøbudskab i sig selv, der vakte min undren. Men hvad var det så?

Det har jeg sat mig for at finde ud af. Og først kan jeg konstatere, at bilbranchen har et eller andet kørende med dyr. For 10 år siden solgte VW Golf GTI sig selv med sloganet "Lyt til dyret i dig selv". Tog man fat i kampagnens lyrik, viste det sig, at bilistens indre dyr er et rovdyr:

"Kan du mærke den kriblende fornemmelse i maven, når trivialiteten og kedsomheden og alle de pæne manerer forsvinder op gennem det eldrevne soltag? Fornuften, siger du? Nu skal jeg sige dig en ting. Fornuften har rådet længe nok. Nu er det min tur."

Det var miljøorganisationen NOAH ikke enig i. Man meldte reklamen til forbrugerombudsmanden, fordi "Lyt til dyret i dig selv" opfordrede til hasarderet kørsel. NOAH gjorde opmærksom på, at alene i EU kommer 3,3 millioner mennesker til skade i vejtrafikken. Årligt, altså. Man foreslog i øvrigt fuldkomment forbud mod bilreklame.

Det sidste blev som bekendt ikke til noget. Siden har bilbranchen fået færten af nye vinde, der blæser kloden over. Alle taler om vejret, så hvorfor ikke gøre noget ved det? At branchen har bagtanker med sin nye miljøbevidsthed, lægger man ikke skjul på: Der er kroner i klima. Så ud med rovdyret og ind med de bedårende aber, prægtige elefanter og smukke zebraer.

Det er netop dyrebestanden, som optræder i Citroëns brochure med slagteksten "Tænk miljø, tænk Citroën".

Sjovt at være miljøaktivist

Aberne hygger sig i et træ, zebraerne kissemisser, og elefanterne vandrer stolt over savannen, mens sølvskinnende Citroën-køretøjer med kæmpemotorer er klistret op i kanten af urskoven. Det er godt for øjnene og derfor grønt. For yderligere at skære gennem junglen af biltilbud har Citroën med et smil på læben, som holder hele vejen hen til banken, forsynet aberne, elefanterne og zebraerne med skilte, som deltog dyrene i en miljødemonstration. "Mindre CO2 nu!" og "Renere rastepladser, please!" hedder det blandt andet på de oprørske dyrs skilte.

Aldrig har det åbenbart været så sjov som nu at være miljøaktivist, og det er ikke kun Citroën, som giver den gas. En konkurrerende bil som Kia Picanto er ifølge egen reklame "miljøvenlig", hvortil man viser en kvinde med halvgennemsigtig kjole og en pingvin i snor. En anden k0nkurrent, Toyota Prius, hævder at være "Danmarks grønneste på gule plader".

Hvor vildt, man får det indtryk, at verden kun står til at redde, hvis forbrugerne skynder sig at købe flere og flere biler og deri køre længere og længere.

Så dumme er folk da ikke, at de går hen og tror det, vil bil- og reklamebranchen forsvare sig med. Og Citroën har tilmed tegnet en slags forsikring, så forbrugerombudsmanden ikke skal komme efter firmaet. I faktabokse oplyser brochuren nemlig antal gram CO2 pr. kørt kilometer. Typerne, man har skrevet dette med, er dog så små, at de i forhold til opslaget med de store junglebilleder vel svarer til en titusindedel af siden. Så meget for miljøfakta. Der mangler sammenligning med andre biler og naturligvis med tog og cykel. Forbrugeren skulle jo nødigt gå hen at blive for mismodig, når bilreklamen netop havde sået den tanke, at naturens frelse går gennem et udstødningsrør.

Vær nu ikke en hængemule. Aber med skilte, det er jo for sjov, ikke? Det er blot billedligt talt. Kom op på beatet, du gamle.

Lige der er det, at den slår mig. Den afgørende detalje, Citroëns lille hemmelighed. Bilbrochuren med dyrene og dertil en lodtrækning, hvor man kan vinde fem års familieadgang til zoologiske haver i hele Danmark, denne brochure har ikke voksne forbrugere som målgruppe. Den henvender sig til børn. Åh, far, vil du ikke nok redde verden for mig med Citroën Grand C4 Picasso, den sjove med tyren, aben og brændstofsdækslet, der kan åbnes inde fra kabinen. Åh, vil du ikke n0k? Kom nu, far. Faaar! Omsider svarer faren: Så lad gå da, mit barn, jeg redder verden for dig.

Citroën-brochuren er ikke blot endnu en vridning på reklamens plagende tommelskrue, men også en måde at klare den paradoksramte forbrugers kvaler på. Overflodssamfundets umulige dobbeltkrav skal jo opfyldes. Vi vil have sundhed og sødme, altså får barnagtige forbrugere 'sund slik'. Vi vil have fuld rådighed over friværdien og fortsat velfærd, altså beriges vi med 'kvalitetsreformen'. Vi vil have miljø og bilisme, altså får vi en Grand C4 Picasso med elektrisk opvarmede sidespejle i nakken. Ah, hvor det luner. "Tænk miljø, tænk Citroën". Det kan ethvert barn da forstå.

Ah, hvor det luner

Hvad jeg til gengæld ikke helt kan forstå er, hvorfor bilbranchen fortsat skal have lov til at hælde grov vildledning ind gennem brevsprækkerne, mens kloden sveder. Her kan man bringe den gamle debat om reklamer for light-cigaretter i erindring.

Det virkede for fornuftige mennesker urimeligt, at tobaksindustrien kunne slippe af sted med at hævde, at light-cigaretter var sunde, blot fordi de var lidt mindre skadelige end almindelige cigaretter. Light eller ej - cigaretter er en trussel mod helbreddet, og løgnen om light blev omsider skoddet. Til gengæld må vi stadig trækkes med reklamer for såkaldt grønne biler og en reklamehistorisk skamløs manipulation som denne: "Tænk miljø, tænk Citroën".

I Norge har de fået nok. Forbrukerombudet, som det hedder deroppe, har frabedt sig enhver brug af generelle miljøpåstande som 'miljøvenlig' og 'grøn' i bilreklamer.

Hmm, hvad om man flyttede sin brevsprække til Norge.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her