Læsetid: 3 min.

60 tons tunge kæmper er på vej med 80 km/t

Gigantlastbilernes indtog på det danske vejnet blev vedtaget i stilhed. Men en trafikforsker betvivler nu miljøfordelen, udenlandske beregninger sætter spørgsmål ved trafiksikkerheden - og flere kommuner ønsker alligevel ikke de store lastvogne til deres havne
24. april 2008

Om få måneder vil monsterstore såkaldte modul-lastbiler begynde at buldre igennem en række danske bysamfund.

Alle Folketingets partier bortset fra Enhedslisten har givet deres tilslutning til et treårigt forsøg, hvor modullastbilerne skal have lov til at køre på motorvejene og i en række tilfælde også på mindre veje i følsomme byområder, når modul-lastbilerne skal frem til havne rundt om i landet.

De lange og tunge køretøjer kommer til at sætte deres præg på det danske vejnet fra den 1. november i år.

Der er tale om køretøjer, som er over 25 meter lange og vejer 60 tons, hvor almindelige lastbiler er 18,75 meter lange og vejer 48 tons.

Modullastbiler opfører sig også på en anden måde i trafikken, end de danske medtrafikanter er vant til. For eksempel kræver giganterne op til to meter bredere plads til at svinge end de hidtil tilladte lastvogne.

Det er dog ikke trafiksikkerhedsspørgsmål, der har domineret den sparsomme danske debat om modul-lastbilerne. Det har til gengæld miljøet, som Transportministeriet og vognmandsbranchen siger vil have gavn af modullastbiler.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

I Danmark er der afsat 145 millioner kroner til ændringer af vejnettet, således at det bliver muligt for modullastbilerne at komme videre fra motorvejene og helt frem til 18 udvalgte havne. Rundkørsler ombygges og veje udvides i denne tid.
145 mill. i erhvervsstøtte til vognmændende, der for længst er kørt i afgiftskjul på udenlandske nummerplader.

Slipper man billigere ved at blive kørt over af en lastbil med 40 tons end en lastbil med 60 tons.

Hvis ja,- kan man stole på det.

Har en kommission udtalt sig om emnet,- eller en flok virkelighedsfjerne jurister?

Hvis man ikke i samme omgang laver et totalforbud for lastbiloverhalinger på motorvejene, vil jeg spå om langt større kø-problemer: forestil jer lige et elefantvæddeløb, hvor den ene eller begge deltagere er en eller flere modulvogntog

I stedet for at få de monsterbiler ud på landevejene burde vi udbygge godstransport på jernbane, inden vognmændene vil have endnu større biler om nogle år.
Det vil i længden bruge væsentlig mindre energi, give færre dræbte og være mere rationelt at holde godstransporten så meget som muligt væk fra landeveje og byer, hvor vi andre skal fumle rundt, både børn og gamle.

Helt enig med Sokkelund.

Lad os da udbygge og bruge jernbanenettet til godstransport.

Monsterlastblier hører ikke hjemme i Danmark med de korte strækninger.

Har prøvet trafik i USA med monstertrucks, og det er en skræmmende oplevelse.

Tænk, hvis vi engang fik en trafikminister, der gik ind for kollektiv trafik - og helst på skinner, hvor det er muligt. Men det har vi ikke haft siden Sonja Mikkelsen, og hende fik billobbyen jo hurtigt fjernet.

Det centrale argument er selvfølgelig, at kæmpelastbilerne stjæler gods fra banen, og det er deprimerende, at adskillige tv- og radiojournalister kan lave indslag om emnet uden overhovedet at nævne dette aspekt.

Dorte Sørensen

Jeg forstår ikke, at regeringen og DFikke ville se på udbygningen af jernbanerne så godstransport på tog kunne kombineres med omladningspladserne til de store nye lastbiltog.
Gods på bane over lange strækninger er både mindre CO2-udledning, mere trafiksikkert samt ikke mindst kan mindske trængslen på vejnettet.
Dertil kommer det øgede vejslid pga de store lastbiltog.

@Dorte Sørensen

vejslid har ikke noget med lastbilernes størrelse at gøre. det er et spørgsmål om akseltryk. i sverige og USA er de tungeste lastbiler forsynet med tvillingehjul på boogierne, for at fordele trykket bedre på vejbanen

Altså , det er mere end ti år siden jeg læste en stor og meget omfattende artikel i et FDM-blad om EU´s planer på transportområdet. Disse planer tog afsæt i at al gods skulle transporteres af kæmpelastbiler (som dengang blot var på tegnebrædtet, mens som altså¨nu er en realitet) og IKKE via skinnenettet. Da jeg husker artiklen meget godt, kan jeg også her fortælle hvad det næste bliver. Det næste bliver at lastbilchaufførerne bliver afskaffet og kæmpelastbilerne bliver udstyret med et GPS-system der kan styre dem via sattelit. Så vi kommer til at se kæmpelastbiler i fremtiden der kører som fører-løse på motorvejene. Det samme har man planer om med personbiler. Vi vil i fremtiden komme til at se lange bilkorteger på de tyske motorveje af førerløse biler på vej til turistdestinationer i Italien.

Jeg syntes derfor der fuldstændigt mangler en EU-dimension i denne diskussion, hvor man bør tage EU´s trafikplaner med ind. Men det er altså trafikplaner der for længst er vedtaget og som nu blot mangler at blive ført fuldt ud.

De der nu skriger efter godstransport på jernbane er altså mange år for sent på den. At diskutere noget, der for længst er implementeret, er komplet ligegyldigt.

Heinrich R. Jørgensen

Trucko Bismarck:
"vejslid har ikke noget med lastbilernes størrelse at gøre. det er et spørgsmål om akseltryk. i sverige og USA er de tungeste lastbiler forsynet med tvillingehjul på boogierne, for at fordele trykket bedre på vejbanen"

Du lyder helt prof - tak for oplysningerne :-)

Stig, du har ret de skulle indføre vejskat som i Tyskland når de ikke vil bidrage til det danske system.
Aage, nej det gør du ikke men jeg ville være glad hvis cykellisterne ville tænke sig bare lidt om ude sammen med vi andre. At man vil sætte sit liv på spil fordi man har ret det er dumt.
Søren,ja jeg må desvære sige at det løser ikke noget for så har du lige som i Tyskland, at en bestemmer farten for dig. De menedsker er lige så dumme som elefanter i yder banen.
Sokkelund, jeg synes også vi skulle gøre noget ved jernbanen så vi kunne få jer over i togene så i ikke spærer Vejle broen hver eneste dag og koster vi andre tid og penge.
Der er bare lige den hage ved det at godstogene ikke altid er ved terminalerne til tiden. Det vil sige at i ikke får den sove der lige er i avisen som er på tilbud mandag. Jeg som chauffør må tage hjem uden løn. Vognmanden tjerner ikke penge til firmaet og de vognmænd som køre for os tjerner heller ikke penge til deres bil. En lastbil koster jo næsten 1 mill. for en trækker. Det går bare ikke i dagens Danmark. Kunden får ikke solgt sin vare. Det koster renter.
Men når det er sagt så ville jeg da gerne ha at man tog kattegat og femmerbro pengene og brugte dem på rigtige hurtige tog. Hurtige busser på motervejene så man kunne komme på arbejde på rimelig tid. Også kl 6 om morgen.
Per, nej de skal ikke spørges for de ved ikke hvad en lastbil er. Det er bare en der holder i vejen når den vil uden om en blokvogn i overhalingsforbudet.
Det kan jeg jo læse her at i ikke ved hvad i snakker om. Fordi en lastbil vejer 60 tons slider den ikke mere på vejen/trykker. Indenrigs kan aksel trykket ikke blive mere ind 10 tons det siger loven.
Med hensyn til sikkerhed mener jeg ikke det har det helt store at sige. En 6 akslet sættevogn må veje 48 tons. Hvis man så laver traileren om til modul vogn kan den veje 44 tons hvis dollyen må køre 2 10 tons aksler.Det 2 tons mere ind hvad en 5 akslet dansk lastbil må køre med men det samme som en tysk lastbil kan blive synet til. Til den trailer skal man bare have en forvogn med 3 aksler som har en totalt vægt på 24 tons eller26 tons så kan enhver regne ud at forvognen ikke må læsse op til totalt vægten.
Miljø, der kan jeg kun sige med det jeg laver at det ville være en god ide.
Hvis jeg har 2 x 40 fods contrainer og 2 x 20 fods tunge cont stående skal jeg køre 4 gange til Hamburg. Men med modul 2 gange hvis de 20 fods ikke er for tunge igen. For at køre der ned skal jeg bruge 500 liter diesel. Hvis jeg nu kun køre 2gange skal jeg bruge 350 liter. Det er med henholdsvis 2,8 og 2,0 km pr liter. Så kommer så den øvrige økonomien i det. Sparet 1 til 2 lastbiler + 1 til 2 mand.
Hilsen Henrik.