Læsetid: 3 min.

Gigantlastbiler truer trafiksikkerheden

Trafikministeriets egne undersøgelser konkluderer, at længere lastbiler på kommunale veje vil forringe trafiksikkerheden. Trafikministeren afviser, mens de radikale erkender risikoen og håber på flere penge til sikkerhed
De bløde trafikanter bliver mere udsatte, når rundkørsler og vejkryds udvides for at gøre plads til gigantlastbiler.

De bløde trafikanter bliver mere udsatte, når rundkørsler og vejkryds udvides for at gøre plads til gigantlastbiler.

Klaus Holsting

30. april 2008

I dag må lastbiler kun være 18 meter lange, men til november begynder et landsdækkende forsøg, hvor 25 meter lange lastbiler begynder at køre på de kommunale veje.

Og det vil ifølge et notat fra Vejdirektoratet fra juli 2007 forringe trafiksikkerheden. Jo længere lastbiler er, jo mere plads skal de have at dreje på, og når de kommunale rundkørsler og vejkryds i de kommende måneder bliver udvidet for at gøre plads til bilerne, vil det automatisk trække hastigheden op. Bredere kryds og rundkørsler "har en betydelig negativ effekt på trafiksikkerheden for de øvrige trafikanter", fordi mere plads "vil muliggøre højere hastighed", skriver Vejdirektoratet.

Men trods Vejdirektoratets rapport afviser trafikminister Carina Christensen (K) at forsøget med gigantlastvognene vil forringe trafiksikkerheden. For to uger siden skrev hun i et svar til trafikudvalget:

"Jeg vil understrege, at der i det kommende forsøg (...) ikke vil blive gået på kompromis med trafiksikkerheden."

Sikkerheden bliver ifølge ministeren bevaret, fordi to store lastbiler vil erstatte tre af de traditionelle lastbiler, og jo færre lastbiler, der kører på vejene, jo bedre.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeg forstår så udmærket modviljen imod de 25 m lange lastbiltog.

Hvem vil ikke foretrække at blive kørt over af et 18 m vogntog end et vogntog på 25 m.

At 25 m-lastvognene nedsætter antallet af lastvogntog på landevejene væsentligt, er i denne sammenhæng ligegyldig.

Forbyd lastvogne,- lad varevogne overtage opgaven!

Når den slags koster menneskeliv - og det kommer det uvægerligt til - vil de ansvarlige politikere så kigge sig i spejlet og tænke: "Det er min beslutning som har forårsaget denne ulykke. Det er den politiske disponering som jeg var med til at vedtage som har dræbt en uskyldig, og efterladt familie og venner i sorg."

Vil de?

Burde de ikke?

HansHenrik Samuelsen

Monster lastbiler, genteknologi, klima. Stort eller småt.....you name it!

Er der da ikke nogen, der kan se, at det hele handler om hurtige løsninger med kortsigtede økonomiske gevinster? Hvorfor skal vi altid finde på de ting , hvor oprydning ikke er inkluderet?

Frede Møller-Jensen

Det forekommer mig at være en stærkt tendentiøs artikel.
Der mangler bl.a. et overblik over hvor mange kilometer kommunale veje, der skal ombygges og eksempler på hvor.
Er det måske på alle landets kommunale småveje, at trafiksikkerheden bliver forringet af ”gigantlastbilerne”?
Jeg er slet ikke uenig i konklusionerne, men jeg tror altså ikke, at ”Overdrivelse fremmer forståelsen” i den her situation.

Små eller store lastbiler ... tja, men mon ikke det var smartere at finde ud at mindske behovet for (vej) transport ?

Næ, den går vel ikke i et liberalekstremistisk samfund - naturligvis skal vi da kunne demonstrere for et frit Tibet med små tibetanske flag produceret i Kina.

Er der virkelig nogen der tror på,at længere lastvogne vil betyde færre lastvogne? Bortset fra ministeren?
Og det med sikkerheden,mon ikke de større lastbiler i sig selv er farligere end de normale?
Og hvad så,hvis man efter de 3 års prøvetid finder ud af,at det var en dårlig ide.Vil man så afskaffe dem igen? Nej vel,for så har de fået foden indenfor på vejnettet.
Det er en taktik for at indføre disse lastvogne permanent.

I Halsnæs fik vi forhindret at disse modulvogntog skulle køre fra Hundested havn og ud på vores små veje. Men det var kun fordi vi opdagede det i tide. Vognmandslobbyen og Regeringen har gået stille med dørerne.
Efter pres fra den lokale Radikale til Johs. Poulsen fik vi heldigvis ændret forslaget så det er kommunen, der afgør spørgsmålet. Det var ellers ikke meningen.
Som det er nu kører de tilladte lastvogne rundt uden at være fyldt op. Hvorfor pokker tror man at større lastvogne bliver fyldt op? Resultatet bliver, at nu kører der 18 meter halvtomme lastvogne rundt og i fremtiden bliver det 25 meter halvtomme lastvogne. Men ikke i Halsnæs!!!

Det mindste man kan gøre er at begrænse modul-lastbilerne til motorvejene. Og sådan vil det nok også komme til at gå. Modul-lastbilerne kommer til at køre i et inderspor på motorvejene, styret af GPS og satelitter og uden chauffører. Og de vil køre til og fra store godstransport-centre der enten allerede ligger eller kommer til at ligge langs EU´s motorveje. Inden for EU´s trafikpolitik er det for længst vedtaget. Godstransporten bliver med store modul-lastvogne på motorvejene, og ikke via skinnenettet.
Ønsker man at diskutere dette, kommer man altså ikke uden om at diskutere EU´s trafik og transportpolitik.

men under alle omstændigheder en glimrende artikelserie som Information har bragt om emnet - det er simpelthen Information, når den er bedst.

Ja lad os få godset over i varebiler det vil Ritt være lykkelig over at få flere biler i Kbh.
Jeg vil starte et firma med 10.000 Sprinterer lige til at begynde med.
Så må jeg hellerer komme i gang med at flytte 30 tons fliser ud til Hr og Fru Jensen i 15 varebiler.
Så må jeg håbe jeg ikke køre sammen med en personbil. For sådan en 3,5tons varebil slår hårdt.
Vi kan også vedtage at man ikke må købe fliser til haven og trampoliner til ungerne.